-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Turism som sammankallande. Först och främst stort tack för förtroendet och all positiv energi under dagen! Det var ett fullsatt event med 130 deltagare på Kosta Boda Art Hotell.
Jag fick med mig ett antal spaningar som jag så här i efterhand vill försöka sammanfatta. Jag har inte all bakgrundsfakta så spaningarna är mer utifrån ett besökarperspektiv.
Enkel och tight destination
Det är nära till allt i Kosta och de har lyckats skapa en samlad upplevelse där olika verksamheter kompletterar varandra. Gindestilleri, ölbryggeri, restauranger (där det lokala kan säljas och serveras i lokalproducerade glas). Det måste också vara många destinationers dröm att ha så mycket så nära. Inom stadsplanering talar man om 15-minutersstäder, Kosta upplevde jag som en 1-minutersdestination.
Hållbarhetsinspo och lappar om lokal produktion
På flera ställen såg jag små trevliga lappar eller meddelanden om att olika saker var hantverksmässigt tillverkade eller lokalt. Den typen av små subtila meddelanden tror jag sätter guldkant på många medvetna konsumenters besök. Det gjorde iallafall att jag konsumerade med lite bättre samvete. Och att exempelvis den småskaliga direktimporterade osten smakade ännu bättre när jag visste var den kom ifrån.
Som jag skrivit om tidigare så upplever jag att många företag i besöksnäringen har ett aktivt hållbarhetsarbete men kanske inte alltid lyckas förmedla det till gäst. Det är först när gästen känner till ert hållbarhetsarbete som ni kan dra nytta av det som en konkurrensfördel.
Gräv där du står
Om man har anor tillbaka till 1742 så är det lika bra att fortsätta gräva där man står. Det upplever jag att Kosta har lyckats mycket väl med. Jag skulle tro att Kosta som destination har en väldigt hög genomsnittlig omsättning per gäst. Många destinationer försöker erbjuda allt för alla och då tror jag att det finns risk att man inte blir särskilt intressant för någon alls.
Kosta har förvisso breddat sig med vildmarkspark med mera, men samtidigt upplever jag att majoriteten av produktutvecklingen sker inom segment som går att koppla till reseanledningen som man ändå får säga är glasblåsningen. Den nya utställningen Kosta Boda Art Gallery bidrar med respekt för hantverket och ökar samtidigt köpupplevelsen avsevärt. Jag kom exempelvis därifrån med inte bara en utan två fina glasskulpturer. Allt tack vare helhetsupplevelsen.
Starkt varumärke som går att föra över på nya produkter
Anorna jag nämnde i förra punkten har bidragit till att sätta Kosta och Småland på kartan för många svenska och internationella besökare. Produkten och hantverket är alltså i stor utsträckning fortfarande reseanledningen. Men nu har varumärket förstärkts av en unik spaupplevelse, ett förstklassigt hotell och mycket mer.
En annan destination som jag upplever lyckats väldigt bra med att kapitalisera på sitt varumärke och skapa fler produkter och tjänster är Åre. Som fjällvärldens starkaste varumärke har det byggts upp en hel laguppställning med kringföretag som bygger vidare på Åre-upplevelsen där du kan köpa lokala alkoholhaltiga drycker, guidade turer, choklad, ljus och även i Åre ett glasblåseri.
Gott värdskap
Det talas mycket om värdskap men det kan inte nämnas för ofta. Med stjärnor som Rikard som konferensansvarig kan inget gå fel. Tänk på att var och en i er personal är ansiktet utåt mot kund. Vare sig jag träffade städpersonal, bartenders eller Rikard i konferensen så var alla service minded och välkomnande. Bra jobbat Kosta!
AI inom marknadsföring
Under dagen talade vi en del om generativ AI och hur man kan använda det inom marknadsföring. Jag visade bland annat denna guide till Småland som jag skapade på endast ett par minuter och sedan kan publicera online. AI kan innebära enorma möjligheter, men vi kunde också konstatera att det är långt kvar till den skapar något riktigt bra. I en första version låg exempelvis Kolmården i Småland:)
Jag får avslutningsvis tacka för fina dygn i Kosta som gav mig många värdefulla reflektioner!
Skulle du vilja arrangera en lika trevlig dag som Småland Turism m.fl fixade i Kosta och saknar föreläsare/workshop? Hör av dig vettja!
Läs mer om våra föreläsningar inom marknadsföring här.
Här hittar ni fler blogginlägg på Turismnytt från Marcus Ståhl.
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Smålands Turism, Hanna Carlholt Jarl
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Fjällmaraton Sälen är fullbokat – växande intresse för löpning
Intresset för fjällträning och löpning fortsätter att växa och lockar många kvinnor. Fjällmaraton Sälen är redan ...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
-
Gästbloggare
-