-
Detta vill de politiska partierna göra för besöksnäringen
Vi har tillfrågat de tio största partierna i Sverige om vad
de vill göra för att bidra till att besöksnäringen utvecklas.
Fyra partier valde att svara på våra frågor
(resten av partierna avstod från att svara).Vad har ert parti gjort för att stärka besöksnäringen?
S: Avstod från att svara på frågan.
M: medverkat till sänkt arbetsgivaravgift för unga, halverat restaurangmomsen och gjort det enklare och billigare att driva företag
KD: medverkat till projektet Matlandet Sverige. Skapat en rapport om besöksnäringen tillsammans med branschen där vi har kartlagt hur behoven ser ut för att kunna lägga konkreta förslag.
C: medverkat till sänkt restaurangmoms, sänkt arbetsgivaravgift för unga och till Matlandet Sverige. Har också medverkat till särskilda insatser för att stärka nya eller befintliga turistdestinationer.
Vad vill ert parti göra för branschen?
S:
- skapa en förbättrad basservice på landsbygden
- skapa förutsättningar för att utveckla destinationsutveckling
- lagt ett förslag om att utöka resurserna till Visit Sweden med 20 miljoner kronor per år fram till 2018
- förstärka landsbygdsprogrammet med 400 miljoner/år fram till år 2020 för att främja företagsutvecklingen i regionala områden
- stödja en strategisk satsning kring den svenska besöksnäringen kommer att skapa fler jobb och stärka Sveriges internationella varumärke
- bredda det strategiska arbetet med event så att vi kan locka internationella arrangemang till Sverige
M:
- värna om reformerna som tidigare gjorts (sänkt arbetsgivaravgift för unga, halvering av restaurangmomsen)
- fortsätta koordinera de offentliga instanserna i olika samverkansprogram och inom satsningar som Matlandet Sverige, Skogsriket och Attraktionskraft Sverige
- bidra till att ett flertal regionala projekt kopplade till turism genomförs under 2014-2020 med finansiering från den regionala utvecklingsfonden
- att se vad Visit Sweden och Tillväxtverkets samverkansgrupp för destinationsutveckling och ökad tillväxt inom besöksnäringen kommer fram till
- pågående utvecklingsarbete med att ta fram fram konkreta förslag på hur man kan göra företagens villkor bättre
KD:
- ta fram en plan utifrån näringens behov av infrastruktursatsningar
- ge ökat anslag till VisitSweden i syfte att få fler internationella möten, evenemang och kongresser till Sverige
- fortsätta stå bakom projektet Matlandet Sverige
- stödja kommuner så att de får möjlighet att söka stöd från Landsbygdsprogrammet
- vill se auktoriserade turistbyråer både privata och offentliga.
- anställa flera inom ramen för Kulturarvslyftet
- låta Länsstyrelserna göra en översyn över servicenivån på landsbygden
- etablera mötesindustrin som utbildnings-/forskningsområden
- ta fram en gemensam symbol för helhetstänkande inom svensk besöksnäring, utifrån hållbarhet på det sociala området, miljöområdet och det finansiella området
- ge representanter för turism och mötesindustri ökat inflytande över utbildningar för näringarna
- införa den danska utbildningsmodellen med företagspraktik (lärlingsplats) varvat med studier och lön för hotell-/restaurangutbildningar
- uppmuntra hotell, konferens- och kongressanläggningar att ha tydlig information om tillgänglighet för funktionshindrade
- skydda Allemansrätten inom nuvarande lagstiftning med tydligare verktyg för kommunikation mellan markägare och turismföretag
C:
- fortsätta arbeta för en hållbar tillväxt för att skapa fler arbeten
- fortsätta stödja projektet Matlandet Sverige.
- Tillåta gårdsförsäljning av egenproducerat öl och vin för att utveckla landsbygdsturismen
- Ge en förlängning av Visit Swedens satsning på destinationsutveckling och marknadsföring
- Sänka företagens kostnader, göra det enklare att anställa och minska företagens administrativa bördor.
- Fortsätta verka för fler exportmogna och hållbara turistdestinationer
- vill att regering och riksdag tar fram en nationell strategi för regional utveckling och tillväxt som omfattar hela landet.
De flesta turistföretag har dålig lönsamhet.
Hur ska vi få en mogen lönsam näring som
står på egna ben?S: Skapa förutsättningar för företag att växa genom t.ex. att förbättra tillgången till kapital för både små och stora företag. Kombinerat med satsningar på förbättrad service och kommunikation på landsbygden. Men företagare måste själva ta fram en hållbar affärsidé.
M: Värna om redan genomförda reformer som t ex sänkt matmoms. Skapa generellt bra villkor för att starta och driva företag i Sverige.
KD: Handlar mycket om att få till en bättre åretruntverksamhet för många företag som idag är alltför säsongsberoende.
C: Förbättra villkoren för företagarna genom sänkta kostnader, enklare att anställa och minska företagens administrativa bördor.
Vi som svarat på våra frågor ovan är:
Jennie Nilsson, Riksdagsledamot och ordförande i Näringslivsutskottet, för SocialdemokraternaLars Hjälmered, Riksdagsledamot och vice ordförande Näringsutskottet, för Moderaterna
Pernilla Günther, Riksdagsledamot och talesperson för besöksnäringsfrågor inom KD, för Kristdemokraterna.
Helena Lindahl, riksdagsledamot och näringspolitisk talesperson för Centerpartiet,
för CenterpartietHelena Lindahl, riksdagsledamot och näringspolitisk talesperson för Centerpartiet, för Centerpartiet
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-