måndag 7 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • 2015-02-13 13:15

    Detta vill de politiska partierna göra för besöksnäringen

    Vi har tillfrågat de tio största partierna i Sverige om vad
    de vill göra för att bidra till att besöksnäringen utvecklas.
    Fyra partier valde att svara på våra frågor
    (resten av partierna avstod från att svara).

    Vad har ert parti gjort för att stärka besöksnäringen?

    S: Avstod från att svara på frågan.

    M: medverkat till sänkt arbetsgivaravgift för unga, halverat restaurangmomsen och gjort det enklare och billigare att driva företag

    KD: medverkat till projektet Matlandet Sverige. Skapat en rapport om besöksnäringen tillsammans med branschen där vi har kartlagt hur behoven ser ut för att kunna lägga konkreta förslag.

    C: medverkat till sänkt restaurangmoms, sänkt arbetsgivaravgift för unga och till Matlandet Sverige. Har också medverkat till särskilda insatser för att stärka nya eller befintliga turistdestinationer.

    Vad vill ert parti göra för branschen?

    S:

    • skapa en förbättrad basservice på landsbygden
    • skapa förutsättningar för att utveckla destinationsutveckling
    • lagt ett förslag om att utöka resurserna till Visit Sweden med 20 miljoner kronor per år fram till 2018
    • förstärka landsbygdsprogrammet med 400 miljoner/år fram till år 2020 för att främja företagsutvecklingen i regionala områden
    • stödja en strategisk satsning kring den svenska besöksnäringen kommer att skapa fler jobb och stärka Sveriges internationella varumärke
    • bredda det strategiska arbetet med event så att vi kan locka internationella arrangemang till Sverige

    M:

    • värna om reformerna som tidigare gjorts (sänkt arbetsgivaravgift för unga, halvering av restaurangmomsen)
    • fortsätta koordinera de offentliga instanserna i olika samverkansprogram och inom satsningar som Matlandet Sverige, Skogsriket och Attraktionskraft Sverige
    • bidra till att ett flertal regionala projekt kopplade till turism genomförs under 2014-2020 med finansiering från den regionala utvecklingsfonden
    • att se vad Visit Sweden och Tillväxtverkets samverkansgrupp för destinationsutveckling och ökad tillväxt inom besöksnäringen kommer fram till
    • pågående utvecklingsarbete med att ta fram fram konkreta förslag på hur man kan göra företagens villkor bättre

    KD:

    • ta fram en plan utifrån näringens behov av infrastruktursatsningar
    • ge ökat anslag till VisitSweden i syfte att få fler internationella möten, evenemang och kongresser till Sverige
    • fortsätta stå bakom projektet Matlandet Sverige
    • stödja kommuner så att de får möjlighet att söka stöd från Landsbygdsprogrammet
    • vill se auktoriserade turistbyråer både privata och offentliga.
    • anställa flera inom ramen för Kulturarvslyftet
    • låta Länsstyrelserna göra en översyn över servicenivån på landsbygden
    • etablera mötesindustrin som utbildnings-/forskningsområden
    • ta fram en gemensam symbol för helhetstänkande inom svensk besöksnäring, utifrån hållbarhet på det sociala området, miljöområdet och det finansiella området
    • ge representanter för turism och mötesindustri ökat inflytande över utbildningar för näringarna
    • införa den danska utbildningsmodellen med företagspraktik (lärlingsplats) varvat med studier och lön för hotell-/restaurangutbildningar
    • uppmuntra hotell, konferens- och kongressanläggningar att ha tydlig information om tillgänglighet för funktionshindrade
    • skydda Allemansrätten inom nuvarande lagstiftning med tydligare verktyg för kommunikation mellan markägare och turismföretag

    C:

    • fortsätta arbeta för en hållbar tillväxt för att skapa fler arbeten
    • fortsätta stödja projektet Matlandet Sverige.
    • Tillåta gårdsförsäljning av egenproducerat öl och vin för att utveckla landsbygdsturismen
    • Ge en förlängning av Visit Swedens satsning på destinationsutveckling och marknadsföring
    • Sänka företagens kostnader, göra det enklare att anställa och minska företagens administrativa bördor.
    • Fortsätta verka för fler exportmogna och hållbara turistdestinationer
    • vill att regering och riksdag tar fram en nationell strategi för regional utveckling och tillväxt som omfattar hela landet.

     

    De flesta turistföretag har dålig lönsamhet.
    Hur ska vi få en mogen lönsam näring som
    står på egna ben?

    S: Skapa förutsättningar för företag att växa genom t.ex. att förbättra tillgången till kapital för både små och stora företag. Kombinerat med satsningar på förbättrad service och kommunikation på landsbygden. Men företagare måste själva ta fram en hållbar affärsidé.

    M: Värna om redan genomförda reformer som t ex sänkt matmoms. Skapa generellt bra villkor för att starta och driva företag i Sverige.

    KD: Handlar mycket om att få till en bättre åretruntverksamhet för många företag som idag är alltför säsongsberoende.

    C: Förbättra villkoren för företagarna genom sänkta kostnader, enklare att anställa och minska företagens administrativa bördor.

    Vi som svarat på våra frågor ovan är:

     

    Detta vill de politiska partierna göra för besöksnäringen  Detta vill de politiska partierna göra för besöksnäringen
    Jennie Nilsson, Riksdagsledamot och ordförande i Näringslivsutskottet, för Socialdemokraterna

     

    Detta vill de politiska partierna göra för besöksnäringen  Detta vill de politiska partierna göra för besöksnäringen

    Lars Hjälmered, Riksdagsledamot och vice ordförande Näringsutskottet, för Moderaterna

    Detta vill de politiska partierna göra för besöksnäringen  Detta vill de politiska partierna göra för besöksnäringen

    Pernilla Günther, Riksdagsledamot och talesperson för besöksnäringsfrågor inom KD, för Kristdemokraterna.

     

    Detta vill de politiska partierna göra för besöksnäringen  Detta vill de politiska partierna göra för besöksnäringen

    Helena Lindahl, riksdagsledamot och näringspolitisk talesperson för Centerpartiet,
    för Centerpartiet

     

     

     

     

     

     

     

    Helena Lindahl, riksdagsledamot och näringspolitisk talesperson för Centerpartiet, för Centerpartiet

    • Text: Maria Lindqvist
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-06-28 23:48

      Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen

      Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet