-
Evenemang stärker Sveriges konkurrenskraft – ny statistik
Ny och utökad statistik som beskriver svensk evenemangssektors ekonomiska bidrag till Sverige och i antal arbetstillfällen presenterades den 8 februari på Folk och kultur i Eskilstuna.
”Vi är glada åt att nu kunna presentera färska siffror som visar evenemangens betydelse. Med projektet Evenemang i siffror har vi brutit ny mark i samarbetet mellan kulturen och idrotten. En robust statistik med relevanta nyckeltal är ett stöd i utvecklingen av evenemangssverige och ger kunskap om branschen som arbetsmarknad och näring.” Säger Mikael Brännvall, VD för Svensk Scenkonst.
Evenemangets betydelse – kultur och idrott skapar jättelika värden
Sveriges kultur, idrott och besöksnäring tog förra året för första gången fram nationell statistik över Sveriges evenemangsnäring. Det är första gången som evenemangets betydelse påvisas om hur svensk kultur och idrott skapar jättelika värden. Svensk Scenkonst, Svensk Live, Riksidrottsförbundet, Svenska motionslopp, Visita och BFUF står bakom initiativet ”Evenemang i siffror”, Tillväxtverket är medfinansiär.
Syftet har varit att utveckla metoder och generera en tillförlitlig, robust och samlad statistik över näringen. Samt att stärka kunskapen om branschen och om hur den kan utvecklas. Inte minst som underlag för prioriteringar och politiska beslut.
Siffrorna ger gemensam kunskap om nyttan av evenemang
Projektet har tydligt visat på styrkan i att integrera kultur och idrott. Rapporten ”Evenemang i siffror 2024” kommer att publiceras den 15 maj.
”Tack vare detta breda samarbete kring evenemang har vi fått en stark bild av hur dessa utvecklar, stärker och engagerar hela Sverige. Siffrorna ger gemensam kunskap om nyttan av evenemang.” Säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet.
”Evenemangen bidrar inte bara till samhället i form av omsättning och sysselsättning. De driver också direkt och indirekt betydande konsumtion i andra branscher i ett större ekosystem. Inte minst i fler delar av besöksnäringen i form av resor, logi, måltider och shopping.” Säger Thomas Jakobsson, chefsekonom Visita.
- Text: Svensk Scenkonst
- Foto: Svensk Scenkonst
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom s...
-
-
Gästbloggare
-