-
Eventbolag byter namn och satsar på fler evenemang
Stockholm Marathon Gruppen byter namn till Marathongruppen och startar under 2017 flera nya evenemang,
Utökad organisation
Bolaget anställer tre nya personer för att förbättra organisationen och skapa flera nya evenemang.- Fredrik Sjöberg, som varit nordisk ansvarig för gruppträningen hos Sats Elixia, blir evenemangschef.
- David Fridell, tidigare på PR-byrån Cohn & Wolfe, har rekryterats som marknadschef.
- Rasmus Olofsson, senast på Actic, har fått det nyinrättade ansvaret för företagsförsäljning och sponsoraktivering.
”- De senaste åren har en ny konkurrens från kommersiella aktörer vuxit fram och den nysatsning vi nu gör kräver en tydligare och modernare organisation. Genom våra grymma medarbetare, varav flera varit med nästan sedan starten, har vi en skyhög erfarenhet och trygghet och är redan idag en av världens bästa arrangörer av motionslopp. Fredrik, David och Rasmus adderar kompetens som vi till viss del saknat, som förhoppningsvis kommer få oss att växa ytterligare”, säger Daniel Almgren, Marathongruppen.
Nya evenemang
Ett nytt evenemang som man genomför i augusti 2017 är The Music Run. Evenemanget finns redan på ett tiotal platser runt om i världen och är en blandning av en musikfestival och ett motionslopp. Fokus ligger på musikupplevelsen och lekfullheten.Dessa är kunderna
Deltagarna i motionsloppen som Marathongruppen anordnar ökar för varje år och beräknas vara över 250.000 personer år 2017.Så bildades bolaget
År 1979 startades ett maratonlopp i Stockholm i samarbete mellan de ideella friidrottsföreningarna Hässelby SK och Spårvägens FK. Loppet blev en succé och under hela 1980-talet var det många som följde trenden och började springa och delta i loppen Tjejmilen, Vårruset, Tjurruset, Stockholm marathon och Bellmanstafetten. Gruppen blev landets största arrangör av motionslopp.”- En av våra allra starkaste fördelar är vår trovärdighet och historia. Vi har under snart 40 års tid varit en av de aktörer som utvecklat och drivit svensk motionsidrott framåt. Våra tjejlopp som Tjejmilen och Vårruset har fått efterföljare långt utanför löpningen, och Stockholm Marathon har en unik position som ett av de internationellt sett mest kända evenemangen i Sverige. Med namnet Marathongruppen och vår nya logotyp vill vi behålla kopplingen till vår historia och kärnverksamhet, men samtidigt signalera att vi breddar vår verksamhet och satsar på att utveckla motionsevenemang till upplevelser som lockar nya generationer”, säger Daniel Almgren, vd för Marathongruppen.
Detta går intäkterna till
Efter betalda verksamhetskostnader går det ekonomiska överskottet tillbaka till föreningarnas idrottsverksamhet.Källa: Marathongruppen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Marathongruppen
-
Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance
Den 7 maj lanserades Global Sustainability Ski Alliance. SkiStar och sju andra skidaktörer från Europa och Nya Zeeland är medlemmar.
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024”. ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...
-
-
Gästbloggare
-