-
Så arbetar vi för att få turisterna att stanna längre
För tre år sedan startade Falköping, Skara och Skövde kommun ett projekt för att locka fler turister året runt och för att få dem att stanna längre runt Hornborgasjön.
Samarbeten och mer marknadsföring
I projektet arbetar man med att utveckla affärsverksamheten i området. Nu kan man konstatera att flera nya samarbeten och aktiviteter och en satsning på marknadsföring har resulterat i en ökning av antalet besökare med 250%.
Nu har Visit Hornborgasjön ett eget varumärke och marknadsföringen sker via nya webbsidor, filmer och bilder på sociala medier och på mässor i Danmark och England. Man har också släppt en ny app som visar Kulturväg Skaraborg. I vår kommer engelska journalister för att skriva om fågellivet och Hornborgasjön.
Stärker destinationen Visit Hornborgasjön
Maria Comstedt arbetar halvtid med projektet. Hon arbetar tillsammans med kommunernas turistchefer för att stärka destinationen Visit Hornborgasjön.
”- Målet har varit att skapa nya samarbeten, utveckla affärsverksamheten, utbilda i värdskap och bemötande, genomföra kvalitetssäkring, skapa nya upplevelsepaket inklusive mat och boende samt hitta nya marknader och målgrupper i Sverige, Danmark och England. Utmaningen är att lyckas få besökare att stanna i Skaraborg flera dagar, året runt, men vi är på god väg”, säger Maria Comstedt.
Kommunerna har investerat 285.000 kronor var per år. Projektet har också fått EU-stöd med 3,6 miljoner kronor från Leader östra Skaraborg och Leader nordvästra Skaraborg.
Under 2017 besöktes Hornborgasjön av cirka 145.000 personer. Den största reseanledningen i området är att titta på tranor.
Tranfestivalen – ett stort event
Tranor vid Hornborgasjön Foto: Jesper Anhede: Next Skövde
I april varje år håller man Tranfestivalen. Under festivalen kan besökarna lyssna på föredrag, gå på naturskola, tävla och besöka utställare som erbjuder lokal mat. Man bjuder också på guidade turer för skolklasser, fågelklubbar med flera.
Runt Hornborgasjön finns flera besöksmål som lockar många turister. Här kan man besöka Varnhems kyrka, Kata gård, Falbygdens Osteria, Löfwings ateljé & krog och Islanna trädhotell. Genom området går också Kulturväg Skaraborg som går från Karleby i söder via Ekornavallen, Hornborgasjön och Varnhem genom Valle till Tidan och sjön Östen.
Antal övernattningar under 2017 var 68.715 förra året, en ökning med 68 procent sedan 2008.
Nu hoppas man på att projektet ska bli permanent.
Källa: Next Skövde- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Jesper Anhede: Next Skövde
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-