-
Fast adress, fricampare och ”elvagnar” – fler köper husvagn och husbil
Pandemin och ”Swemester” triggade i gång att allt fler valde att satsa på att köpa en husvagn eller husbil.
En trend som verkar ha fått fäste.
”Signalerna är tydliga. Många av de som valde att hoppa på ”campingtrenden” under pandemin väljer att stanna kvar”. Säger Jörgen Nyström, kanslichef på HRF, Husvagns- och Husbilsbranschens riksförbund.
Borta bra, men hemma bäst.
Borta bra, men hemma bäst. Kanske en sliten klyscha, men något som stämmer väldigt bra när det kommer till svenskarnas intresse att semestra. Framför allt när det kommer till att utforska Sverige och lokala platser med ett mobilt boende.
”Du kan åka när du vill, vart du vill och med vem du vill. Ibland bara några mil från din fasta punkt. Det viktiga är känslan av frihet och att på ett smidigt sätt bryta vardagen med något annat”. Säger Jörgen Nyström,
Den positiva starten av året, med en stärkt krona gentemot andra valutor, är en anledning till att branschen tror att 2024 kommer att bli ett betydligt bättre år än föregående. Detsamma gäller signalerna om att räntetoppen förhoppningsvis är nådd och att media pratar om räntesänkningar.
Vad kan man då se för trender under 2024? Och vilka trender som skapades under pandemiåren har slagit rot? Här är några punkter som nuvarande – och blivande –husvagns- och husbilsägare ser som viktiga inför den kommande säsongen!
• Elektricitet utan laddstolpe
Allt fler husvagns-, husbils- och vanägare låter solstrålarna driva allt elektriskt i fordonet. Med en solpanel är du inte beroende av 220 volt, vilket är perfekt för dig som gillar att vara ute i naturen eller som inte vill stanna på en camping eller ställplats. Dessutom sparar du en slant med egenproducerad el.
• Fast adress alltmer populärt
Trenden som alltmer börjar likna en sanning. Allt fler väljer att hyra en säsongsplats på en camping för att använda sitt fritidsfordon som sommarstuga. Här kompletterar man gärna med ett stabilt förtält, trätrall, staket och veranda för att skapa hemmakänsla och mer utrymme. Och det bästa av allt, sommarstugan flyttar till fjällen och skidsäsongen under vintern.
• Ett ökat miljötänk
Forskning (presenterad på husbilskampen.se) visar att camping är den semesterform som har näst lägst påverkan på miljön. Endast fjällvandring med resa med tåg till fjällen genererar mindre utsläpp. Och det är detta, förutom bland annat smidighet och frihet, som är ett av skälen för många som provade campinglivet för första gången under ”Swemester-boomen” 2020 och 2021 att vilja fortsätta. Här kan vi verkligen prata om en trend som slog rot.
• Besöksmål med egna campingplatser
Liseberg, Ullared, Sweden Rock Festival, Skara Sommarland, Astrid Lindgrens värld… Trenden att nöjesattraktioner och populära evenemang lockar med egna campingplatser för att göra besöket smidigare för sina besökare håller i sig. Ett tydligt exempel på det är just Sweden Rock som till sommarens festival mer än fördubblar den egna campingplatsen – från 350 platser till 750.
• Inspiration via sociala kanaler
På Instagram finns i dag miljontals bilder på campinglivet och trenden att låta sig inspireras av andra campare kommer att växa ännu mer. Via inläggen får vi exempelvis tips på hur fordonet kan stylas och inredas, samt fina platser som är värda ett besök. Hashtaggar som #husbilsliv, #husvagnsliv, #vanlife och #vaknadarduvill är några exempel på detta som allt fler utnyttjar.
• Smarta husvagnar
Teknik är viktigt för oss och ju mer beroende av den vi blir, desto mer följer husvagnsbranschen efter. Därför kommer så kallade smarta husvagnar att bli allt vanligare. Det innebär att de är utrustade med avancerade och tekniska funktioner som uppkopplade övervakningssystem samt kontroll av belysning, värme, kyla och säkerhet. Fler vagnar kommer även att vara utrustade med Wi-Fi-anslutning och underhållningssystem så att vi kan vara uppkopplade och bli roade även ute i det fria.
- Text: HRF
- Foto: HRF
-
Kalmar och Karlskrona ska sätta Sverige på den internationella cykelkartan
Tillsammans med Svenska Cykelförbundet har Kalmar och Karlskrona undertecknat en avsiktsförklaring om ett nytt internationellt lopp.
-
Turismens roll i en osäker värld – en förändringskraft för fred?
I dessa dagar, när vi översköljs av tunga nyheter, tänker Sylvia Nylin på sambandet mellan turism och fredsbyggande.
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Bland katter och zombies
Den 9 oktober var Turismnytt på plats för att testa nyheterna och ta del av den magiska miljön som Gröna Lund erbjuder.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nas...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-