-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna. Destinationen noterar 684 200 gästnätter under 2023 vilket är snarlika siffror som 2022 (687 683). En skillnad är att destinationen växer utanför högsäsong, vilket går i linje med destinationens strategi för att bli en året runt-destination.
”Det är roligt att läsa Tillväxtverkets rapport och se att gästnätterna håller sig på en hög nivå. 2023 var inget pandemiår, däremot fanns det en global osäkerhet som påverkade oss i Sverige. Bränslepriserna var också höga och många längtade till varmare länder. Flera destinationer i Sverige vittnar om ett litet tapp. Trots det rapporterar vi en stabil gästnattsstatistik för 2023 och vi har lyckats med att attrahera fler besökare utanför de klassiska sommarmånaderna”. Säger Mattias Peterson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling.
Bra höst för destinationen
”Det är glädjande att se att hösten blir en allt starkare tid i Höga Kusten. September var en riktigt bra månad för destinationen mycket tack vare mötes- och konferensgäster. Men vi vet också att vissa av våra medlemsföretag hade en liten minskning i juli, något som de som enbart är säsongsöppna känner av starkare än de anläggningar som har möjlighet att hämta hem det senare på året”. Berättar Anna Hellgren, verksamhetsledare för Höga Kusten Turism.
Sedan 2019 har antalet nationella besökare i Höga Kusten ökat med 12 %. Under samma period ökade antalet utländska besökare med 11 %. Tittar man på logiintäkterna har de ökat med hela 39 % jämfört med 2019. Det har hänt mycket på kort tid – mycket tack vare ett starkt platsvarumärke, gemensamma strategiska satsningar och en driftig näring.
Stora satsningar på gång i Höga Kusten
Att skapa fler reseanledningar under årets alla dagar är något som både destinationsbolaget och näringen arbetar med. Höga Kusten som plats har tydliga säsonger och det gäller nu att växa med omsorg och skapa ett ännu större utbud som lockar nationella och internationella besökare.
”2024 är ett minnesvärt år i Höga Kustens historia med nya reseanledningar. I Härnösand byggs just nu Hernö Gin Hotell med 120 rum, konferensanläggning, barer och restaurang. Huttopia planerar för en camping på Smitingens havsbad med året runt-möjligheter. I Lövvik växer en stugby, camping och friluftsscen fram och norr om Örnsköldsvik, i Salusand, renoveras den gamla campingen och en helt ny restaurang invigs i sommar. Det är fantastiskt roligt att destinationen är inne i en expansiv fas. Vi behöver skapa fler upplevelser för att växa hållbart”. Säger Mattias.
Skräddarsydda företagslösningar
Inför sommaren lanseras en ny bokningsmöjlighet på hogakusten.com som gör att besökare och lokalbor enkelt kan boka aktiviteter och boenden direkt på hemsidan.
”Vi har också startat en resebyrå som vänder sig till grupper som vill besöka Höga Kusten där vi hjälper till med skräddarsydda lösningar till företaget som ska på konferens, föreningen som vill göra en resa eller få hjälp med arrangemang runt ett event. Dessa satsningar gör att vi jobbar tillsammans för besöksnäringsföretagens mål att hjälpa varandra att hela tiden nå en nivå till”. Avslutar Anna Hellgren.
Läs mer om Höga Kusten på Turismnytt här.
- Text: Höga Kusten
- Foto: Linda Åkerberg
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-