-
Fokus på gästerna: Stort engagemang för värdskap i Umeå
I början av året lanserade Visit Umeå, i samarbete med sina medlemsföretag, en värdskapsutbildning för besöksnäringen. Hittills har fler än 150 personer deltagit vid ett tiotal utbildningstillfällen och platserna har varit fullbokade.
”Ett medvetet och engagerat värdskap är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för en destination. Det känns jätteroligt att vi, tillsammans med näringen, kan göra den här satsningen och framförallt att intresset är så stort!” Säger Gabriella Hed Vall, VD på Visit Umeå.
Fantastiskt att se hur Umeå tar till sig vikten av gott värdskap
Konsult för värdskapsutbildningen är Pernilla Gravenfors som har skapat och genomfört utbildningar inom värdskap i över 25 år. Hennes expertis ligger inte bara i att leverera teoretisk kunskap utan också i att anpassa utbildningen efter varje destinations unika behov.
”Det är fantastiskt att se hur besöksnäringen i Umeå verkligen tar till sig vikten av gott värdskap. Med rätt verktyg och utbildning kan vi höja standarden på gästbemötande och skapa en upplevelse som gästerna kommer att minnas länge.” Säger Pernilla Gravenfors på Elevation Leadership AB.
Ett värdskap i världsklass är grunden till framgång
Utbildningen, som är uppdelad i två steg, ger deltagarna verktyg för att utvecklas både som individ och i sin profession. Teori varvas med praktiska övningar och diskussioner mellan deltagarna.
Förutom grundutbildningen erbjuds också en vidareutbildning för de som i framtiden vill leda liknande värdskapsutbildningar för andra kollegor i branschen. Ett arbete som bland annat Blå huset redan har påbörjat för sina ca 200 anställda.
”Med grund från bland annat Visit Umeås utbildning har vi lanserat en intern värdskapssatsning där varje anställd får förmånen att utbildas och utvecklas inom service och gästbemötande. Ett värdskap i världsklass är grunden till framgång. Vi på Blå Huset satsar långsiktigt och hållbart med en treårig värdskapsplan som löper genom alla verksamheter.” Säger Sara Johansson, VD på Blå huset.
Läs mer om Umeå på Turismnytt här.
- Text: Visit Umeå
- Foto: Visit Umeå
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Kalmar Slott – skrämmande spökvandringar i höstmörkret
På hösten händer det kusliga saker inne på Kalmar Slott. När höstmörkret sänker sig över staden och belysningen i...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Arctic Getaways – hur samverkan kan lyfta ett lokalsamhälle
När en grupp företag går samman kan det lyfta en hel by, och på sikt en hel region. Arctic Getaways...
-
-
Gästbloggare
-