-
Fokus på gästerna: Stort engagemang för värdskap i Umeå
I början av året lanserade Visit Umeå, i samarbete med sina medlemsföretag, en värdskapsutbildning för besöksnäringen. Hittills har fler än 150 personer deltagit vid ett tiotal utbildningstillfällen och platserna har varit fullbokade.
”Ett medvetet och engagerat värdskap är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för en destination. Det känns jätteroligt att vi, tillsammans med näringen, kan göra den här satsningen och framförallt att intresset är så stort!” Säger Gabriella Hed Vall, VD på Visit Umeå.
Fantastiskt att se hur Umeå tar till sig vikten av gott värdskap
Konsult för värdskapsutbildningen är Pernilla Gravenfors som har skapat och genomfört utbildningar inom värdskap i över 25 år. Hennes expertis ligger inte bara i att leverera teoretisk kunskap utan också i att anpassa utbildningen efter varje destinations unika behov.
”Det är fantastiskt att se hur besöksnäringen i Umeå verkligen tar till sig vikten av gott värdskap. Med rätt verktyg och utbildning kan vi höja standarden på gästbemötande och skapa en upplevelse som gästerna kommer att minnas länge.” Säger Pernilla Gravenfors på Elevation Leadership AB.
Ett värdskap i världsklass är grunden till framgång
Utbildningen, som är uppdelad i två steg, ger deltagarna verktyg för att utvecklas både som individ och i sin profession. Teori varvas med praktiska övningar och diskussioner mellan deltagarna.
Förutom grundutbildningen erbjuds också en vidareutbildning för de som i framtiden vill leda liknande värdskapsutbildningar för andra kollegor i branschen. Ett arbete som bland annat Blå huset redan har påbörjat för sina ca 200 anställda.
”Med grund från bland annat Visit Umeås utbildning har vi lanserat en intern värdskapssatsning där varje anställd får förmånen att utbildas och utvecklas inom service och gästbemötande. Ett värdskap i världsklass är grunden till framgång. Vi på Blå Huset satsar långsiktigt och hållbart med en treårig värdskapsplan som löper genom alla verksamheter.” Säger Sara Johansson, VD på Blå huset.
Läs mer om Umeå på Turismnytt här.
- Text: Visit Umeå
- Foto: Visit Umeå
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj för turistlandet Sverige, ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade...
-
-
Gästbloggare
-