-
Forum för Naturturism – Fokus på hållbar turismutveckling
14-15 november var det dags för årliga Forum för Naturturism på Isaberg Mountain Resort. Det var Smålands Turism tillsammans med Naturturismföretagen som arrangerade träffen, där olika representanter från branschen fick tillfälle att träffas, lyssna på föreläsningar och nätverka under två spännande dagar.
Ett fokus på aktiviteter kan gynna en anläggning
Den första dagen fick besökarna lyssna på Louise Söderlund som berättade om hur hon, tillsammans med sin personal, har förvandlat Isaberg Mountain Resort från en vinterdestination till att även ha stark beläggning under sommartid. Louise visade hur ett fokus på aktiviteter, till exempel vandringsleder, gjorde det möjligt.
Vidare fick representanterna lyssna på Torbjörn Backlund från Ramsvik Stugby som poängterade vikten av att samarbeta lokalt för att attrahera besökare. Martin Hedberg, mångårig meteorolog på SVT, valde att fokusera på miljöfrågor där han konkret presenterade tydliga bevis för de klimatförändringar som sker och vilka katastrofala följder det kan leda till om vi inte tillsammans genomför drastiska förändringar.
Arbetet att återskapa bandet mellan naturen och människan
Dagen därpå kunde besökarna lyssna på Anton Lategan, från Sydafrika, som utbildat över 12.000 safariguider runt om i världen. Anton berörde många med sin personliga berättelse om hur han växte upp i en vacker idyll där djur och människor levde i harmoni. Detta kom dock att förändras när han växte upp och insåg att människan mer och mer tappade kontakten med naturen och istället hängav sig åt materiella ting. Sedan dess har Anton tillägnat sitt liv till att försöka reparera bandet mellan naturen och människan.
”Jag reser jorden runt och träffar människor från hela världen, men de lyckligaste människorna jag träffat är fattiga barn i afrikanska byar, med knappt några resurser alls.” Sa Anton Lategan.
Diskussioner om besöksnäringen
Doug Lansky, författare, ted X-talare och en av världens främsta föreläsare inom turism, avslutade dagen. Han pratade om flera punkter som berör besöksnäringen och fick representanterna att tänka efter. Exempelvis hur turister väljer sina besöksmål och hur ett litet besöksmål bör agera när massturismen helt plötsligt slår till är ämnen Doug tog upp.
Spelar det egentligen någon roll vilken säljande slogan ett företag väljer? Har influencers den påverkan på folk som många tror?
Stort fokus på hållbar turismutveckling
Det största fokuset under dagarna var hållbar turismutveckling. Turismbranschen växer snabbt, såväl i Sverige som på ett globalt plan eftersom fler människor får möjlighet att resa. Flera av föreläsarna skapade nyanserade diskussioner kring hur branschen kan expandera och utvecklas på ett hållbart sätt.
Nästa år kommer Forum för Naturturism att hållas i Jämtland.
- Text: Smålands Turism
- Foto: Smålands Turism
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-