-
Framtiden är här nu!
Aldrig har omvärldsanalys haft en lika påtaglig roll som nu. Både för att det pågår mer politiska, sociala, demografiska och teknologiska skeenden samtidigt men framför allt att det sker i ett allt högre tempo. Omkastningarna verkar vara kraftigare, oväntade och plötsliga. Om man ser allt i ett lite längre perspektiv brukar det mesta gå att förklara. Som exempel den nu pågående och upptrappande konflikten i Syrien och Irak med IS har av flera analytiker och media beskrivits som en konsekvens av USAs intrång och aktiviteter i områden i början av 2000-talet.
Dessa ”eror” eller ”faser” blir allt fler och allt snabbare. Under 1900-talet var världskrigen och de politiska konflikterna långa utdragna perioder som det kalla kriget och flera andra konflikter. Idag inträffar både politiska konflikter, beväpnade konflikter, ekonomisk instabilitet uppstå allt oftare och tar slut allt snabbare. Inte minst har det teknologiska utvecklingen bidragit till detta med allt mer av informationen som sprids digitalt och automatiserat. Här ligger en stark ”megatrend”. Med ökat informationsintag, kunskap och ökad global närvaro ökar tempot av eror, trender och instabilitet. Man skulle kunna likna det med det allt mer instabila klimatet och allt fler och kraftigare väderrelaterade naturkatastrofer.
För tio år sedan förutsåg ingen vilken dominerande roll Facebook, Twitter, Instagram mm. skulle ha för våra sociala kontakter eller nyhetsbevakning. Detta är en revolution i sig där den starkast växande gruppen idag i sociala media också är den i Europa snabbast växande åldersgruppen. Den digitala pensionären kommer att vara en betydande konsumtionsgrupp och påverkare även om de är sist in i den digitala eran. Nästa generations seniorer kommer dessutom vara ännu mer digitalt mogna. Hur dom och ”millennium kids” kommer agera och konsumera kommer att vara kritiskt för alla näringen nästkommande 20 år.
För två år sedan förutsåg ingen ett halverat oljepris, en ny konflikt mellan Ryssland och Europa, Ebola, stark dollar (1/1 mot Euro) eller minusräntor! Frågan jag ställer mig är om vi kommer att, för att tala börsspråk, ha en allt mer volatil värld med allt tvärare politiska och ekonomiska omkastningar? Mycket talar för att detta kanske bara är början eller mitt i en sådan tid. En fas kan vi aldrig beskriva förrän vi är i slutet av den eller till och med när den är slut. Men det är sällan vi kan säga att vi är i början av en.
Att vi får en allt snabbare och volatil värld betyder att omvärldsanalyserna ökar i betydelse och styrka. I allt högre grad påverkar vår omvärld oss i förändrad efterfrågan från och till olika marknader, köpstyrka och köpbeteenden. Med allt starkare informationsintag och kunskap kan vi idag både förutse och parera för marknadsförändringar bättre än för tio år sedan. Det vill säga om vi har gjort jobbet. Kraftigt informationsintag betyder däremot inte att vi får en bättre avkastning på börsen. Vi kommer att behöva specialisera den och vara beredda på att ompröva och förändra informationsinhämtning i hög takt.s
Framtiden är här och tåget går. Vi måste investera i data och information lika mycket som vi investerar marknadsföring för att behålla eller stärka konkurrenskraft. Ur detta perspektiv har svensk turistnäring klart bristfällig data och analys. Det betyder att näringens förmåga att parera och dra nytta av allt snabbare omvärldsförändringar minskar. Turismen i Sverige omsätter mer än 300 miljarder 2014 (min prognos) vilket överstiger även de största svenska börsbolagen. Men om svensk turistnäring hade varit ett noterat bolag hade det blivit utkastat från börsen.
Under tiden reser vi mer än någonsin
Follow RazorBjorn
http://www.linkedin.com/in/razorbjorn
https://twitter.com/RazorBjorn
https://www.facebook.com/RazorBjorn
https://RazorBjorn.wordpress.com070-5941930
- Text: Maria Lindqvist
-
Forum för Naturturism 2023 – Naturturism i skyddad natur
Naturturismaktörer och intressenter samlades för att diskutera och utforska möjligheter och utmaningar
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
Marcus Ståhl – så kommunicerar ni ert hållbarhetsarbete
Jag fick härom veckan möjlighet att vara med i ett av Visit Swedens seminarier (som ni hittar här...
-
-
Gästbloggare
-