-
Friends of Fridays – ny akademi med fokus på micro learning
Vill du utvecklas och växa både som person och företagare? Behöver du stöttning i olika frågor? Är du i behov av inspiration? Och vill du dessutom bygga nya nätverk? Då finns det en helt ny akademi just för dig. Duon Karin Gydemo Grahnlöf och Linda Wasell på byrån Future Fridays i Åre har precis lanserat ”Friends of Fridays” en akademi med fokus på micro learning.
”Friends of Fridays är uppbyggt precis som vi själva skulle vilja ha det. En medlemsklubb som har öppet 24/7. Ungefär som gymet där du har kod till dörren och kan träna på natten om du så önskar. För entreprenörer och intraprenörer som vill utvecklas och ta till sig nya kunskaper och insikter när andan faller på eller när tid finns.” Säger Karin Gydemo Grahnlöf.
Micro learning är den nya tidens lärande
Vad är då micro learning a la Friends of Fridays? Karin och Linda förklarar det som den nya tidens lärande, perfekt anpassad kompetensutveckling med kort och kärnfullt innehåll, tillgängligt 24/7 med hög ”aha – jag fattar”-effekt.
”Du kan lära dig på språng, oavsett om du är på väg till jobbet, har en paus eller till och med sitter på bussen. Vi vill att lärandet ska vara tillgängligt för dig när som helst, var som helst. Forskning visar att korta och fokuserade inlärningssessioner är mer lättillgängliga för hjärnan. Genom att bryta ner informationen i små bitar behålls kunskapen mer effektivt.”
Friends of Fridays koncept kommer att vara snabbfotat
”Vi gillar det perfekt operfekta.” Säger Linda Wasell. ”Det filterlösa i en värld av fake news och polerad yta. Lite pang på röbetan men med en tydlig strategisk eftertanke. Om vi ska vänta tills allt är klart och allt är perfekt… då får vi vänta för evigt. Det gäller att köra på. Att testa. Att våga för att vinna. Och blir det fel… då går det oftast att göra om och testa igen. I en tid där allt går på highspeed så har vi inte tid att vänta, då blir vi omsprungna och kopierade av dom som är snabbare och modigare. I Friends of Fridays kommer vi att vara snabbfotade och förändra konceptet över tid. Förändras omvärlden så behöver vi förändras i takt med den.”
Olika branscher i samma nätverk ger konkurrensfördelar
Future Fridays utsågs 2022 till ”Best SME Development Agency” av Scandinavian Business Awards. Karin och Linda har en bakgrund framförallt från besöksnäringen men har idag kunder från såväl industriföretag som från fastighetsbranschen. Friends of Fridays kommer att vara en branschöverskridande akademi och det finns en orsak till det.
”Vi har märkt att blandningen av olika branscher i samma nätverk och lärande ger konkurrensfördelar för deltagande företag. Besöksnäringen är exempelvis ofta early adopters när det kommer till tjänsteutveckling medan det finns andra branscher som ligger före inom andra områden. Om företag hela tiden söker information och lärande inom sina egna nätverk och näringar tenderar utvecklingen att bli enkelspårig. Genom mixen skapar vi en bredd i akademin och plockar godbitar för att hitta nya kreativa vägar framåt.” Säger Linda.
En prislapp som motsvarar två luncher i månaden
Ett medlemskap i Friends of Fridays kostar 250 kr per månad, alternativt 2500 kr för ett år. I medlemskapet ingår ett öppet coachtillfälle per månad, studios i talkshow-format, tips, trendspaningar och verktyg.
”Vi har valt att lägga oss på en prislapp som motsvarar två luncher i månaden, något som de allra flesta ska känna att de kan lägga för att hålla sig vältränade och up to date. Akademin kommer kontinuerligt att fyllas på med nytt och relevant innehåll och vi kommer ibland att bjuda in gästexpertis. Vårt löfte är att det ska vara kul på vägen att hänga med oss. Det är en devis vi själva arbetar efter och som vi vill dela med oss av till våra vänner.” Avslutar Karin.
Läs mer om Friends of Fridays och vad det erbjuder här!
- Text: Linda Wasell & Karin Gydemo Grahnlöf
- Foto: Viktor Ohlin
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-