-
Gastronomin samlas i Slakthusområdet för Taste of the Future
Taste of the Future bjuder in Stockholms gastronomi, krogfolk och besöksnäring till ett framtidsevent i Slakthusområdet tillsammans med de nya aktörer som etablerat sig där. Det blir spaningar, mingel, foodhopping och fest den 13 november.
Nya Slakthusområdets identitet växer fram
Taste of the Future tar fasta på Slakthusområdets historiska koppling till matproduktion. Mattias Roussakoff, leasing manager food & beverage på Atrium Ljungberg, menar att det nya Slakthusområdets identitet växer fram i samklang med mat- och dryckesaktörerna på platsen.
”Vi vet alla hur det är att komma till en plats någonstans i världen där det finns en speciell känsla, en vibe – en speciell identitet. Inom arkitekturen kallas det ”a sense of place” – något som varje duktig arkitekt strävar efter. Men för att skapa en stark, unik platsidentitet gäller det att titta bortom hårda strukturer som golv, väggar och tak och lägga fokus på det som samlar oss människor. Att samlas kring bordet och mat och dryck är djupt mänskligt och det är i den gemenskapen som våra starkaste känslor och minnen skapas.”
A house tar plats i Börshuset och Hus 25
Taste of the Future medarrangeras av A house i Hus 25, en av deras kommande destinationer i Slakthusområdet. A house Börshuset som öppnar i februari 2024 är en märkesbyggnad vid Slakthusområdets klassiska entré. Där verksamheten är inriktad mot design, dryck, mat och musik.
”För oss som fokuserar på community, programverksamhet och cowork inom kreativa näringar, blir mat och dryck extra viktigt. Det representerar den lägereld på respektive destination där man träffas, samverkar och är kreativ.” Säger Johan Almquist, grundare och VD för A house. ”Vi längtar efter att vara med att utveckla Slakthusområdet till en destination där kreativa människor kan arbeta, bo och umgås. Det har fattats en sådan plats i Stockholm som vi har kunnat se i många andra stora städer runt om i världen.”
En ny hub för huvudstadens gastronomi
Förutom etableringar som Stockholm Roast, Bar Montan, lyssningsbaren Hosoi, Afrika Sthlm och Solen så öppnar nu Bocuse d’Or ett helt nytt träningskök på A house Börshuset för det svenska teamet med Gustav Leonard i spetsen.
”Restaurangakademien har i över ett decennium varit en central mötesplats i Slakthusområdet. Det är otroligt spännande att fler aktörer inom svensk gastronomi etablerar sig här. Eftersom det stärker positionen som gastronomiskt centrum. Det känns som ett självklart val att Taste of the Future hålls just i här.” Säger Andreas Stenberg, ordförande i Bocuse d’Or Team Sweden och VD för Restaurangakademien.
Det blir en boost för Stockholms restaurangscen
Anna Norström, en av Stockholms mest kunniga matjournalister, är moderator för eventet.
”Jag ser så fram emot att leda den här dagen som kommer att ge Stockholms restaurangscen en extra härlig boost. Upplägget påminner om symposium jag besökt utomlands, där jag som gäst alltid har kunnat få nya, bra insikter. Förutom intressanta talare utifrån, så ju är publiken, stans proffsiga branschfolk, minst lika viktig. Under kvällen som följer kan vi mingla ihop, skåla och provsmaka Slakthusområdets alla nya coola krogar.”
”Hållbarhet, innovation och samarbete är viktiga beståndsdelar för oss som företag såväl som för branschen.” Säger Nina Wahlgren Gill, commercial director på Menigo. ”Taste of the Future har ett innehåll som vi på Menigo helhjärtat kan stå bakom. Här i Slakthusområdet har vi vårt huvudkontor och vårt specialistbolag för utbildning, Restaurangakademien. Här växer Stockholms mest spännande restaurangscen fram. Vi ser mycket fram emot 13 november!”
Spännande talarlista för Taste of the Future
Inledningstalare är Magnus Nilsson, tidigare tvåstjärniga Fäviken. Numera en ekologisk äppelodlare i Skåne samt generaldirektör för the Food Planet Prize.
Talare på temana collaboration, regeneration, innovation är festivalgeneralen Katja Seerup Clausen från Copenhagen Cooking, Charles Van der Kerkhof som är forskare på VentureLab SLU och Tove Blomgren från framtidslabbet SALLY.
I programmet deltar representanter från bland andra Ahouse, Restaurangakademien, Circular Gastronomy Challenge, Axfoundation, Reformaten, Johannas Stadsodling, Stiftelsen Culinary Crafts, Stellagalan, Årets Kock, Framtidens Krogkultur, Stockholms hotell- och restaurangskola, Besöksnäringens forsknings-och utvecklingsfond, Från Sverige, Menigo samt Visita Stockholm.
Möt aktörerna som verkar i Slakthusområdet och lyssna på framtidsplanerna för Stockholms nya gastronomiska destination. Efter programmet öppnar restaurangerna upp för foodhopping och mingel exklusivt för Taste of the Futures gäster.
Läs mer om eventet och boka din biljett här.
- Text: Stockholm – European Capital of Gastronomy 2023
- Foto: Stockholm – European Capital of Gastronomy 2023
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom s...
-
-
Gästbloggare
-