-
Vågar du prata med en främling? Gbg Talks intar Centralstationen
Välkommen till Gbg Talks – ett samtal på riktigt på Göteborgs Centralstation den 14-15 december. Här får du chansen att lära känna någon du aldrig tidigare mött.
Goda samtal leder till ökad förståelse
Den 14 och 15 december klockan 11–15, på Göteborgs Centralstation får alla som vill möjlighet att lära känna någon de tidigare aldrig träffat. För att bryta isen och bädda för ett spännande samtal får var och en specialskrivna frågor att ställa varandra. Gbg Talks är ett initiativ inom Julstaden Göteborg där göteborgare kan mötas.
”Vårt uppdrag är att få fler att upptäcka och välja Göteborg, dessutom ska vi bidra till en hållbar destination i alla dimensioner. Vi är övertygade om att goda samtal leder till ökad förståelse och därigenom en bättre stad för alla.” Säger Peter Grönberg, VD på Göteborg & Co.
Sätter fokus på det mänskliga mötet
När Gbg Talks har premiär den 14 december är det som en del av Julstaden. Redan den 6 december premiärsläpps videoklipp med göteborgare som aldrig träffats förut och lär känna varandra.
Gbg Talks sätter fokus på det mänskliga mötet och vill lyfta organisationer som också jobbar med de här frågorna som Språkvän Göteborg, Stadsmissionen och Kompis Sverige.
När, var och hur? Den 14–15 december mellan klockan 11.00 och 15.00, på Göteborgs Centralstation. Kom som du är och kontakta medarbetare från Göteborg & Co på plats.
Vågar du testa? Gå in på goteborg.com/gbgtalks så hittar du frågor, filmer och mer information om initiativet. Eller kom förbi och ta del av andras spännande samtal.
Julstaden Göteborg sker för 16:e året i rad och pågår 15 november till 6 januari. Ett brett utbud, med allt från belysning till julmarknader, konserter, julklappsshopping och Jul på Liseberg, lockar både göteborgare och tillresta besökare under november och december månad.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Dear Friends/ Göteborg & Co.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
-
Gästbloggare
-