-
Göteborg utvecklar utsläppsfria evenemang under Coldplay på Ullevi
Under konserterna med Coldplay på Ullevi i juli ska besökarnas transporter kartläggas och bilresenärer söderifrån erbjudas gratis kollektivtrafik sista biten. Allt som ett steg i Göteborgs Stads arbete att minska utsläppen i samband med stora evenemang, och nå utsläpp av koldioxid nära noll till 2030.
Göteborg höjer sina ambitioner ytterligare
Sedan sex år är Göteborg främst bland hållbara destinationer enligt Global Destination Sustainability Movement. I vintras startade projektet ”Lösningar för klimatsmarta evenemang” som höjer stadens ambitioner ännu ett steg. Projektet inkluderar lösningar inom områdena gods, persontransporter, livsmedel, övernattningar och andra energikrävande resurser.
”Målet i stort är att minska utsläpp i samband med evenemang, mässor och möten. Samt skapa förutsättningar för näringen som bidrar till både ekonomiska och sociala värden. Under Coldplay-konserterna genomförs tester som vi följer upp om hur information och erbjudanden kan påverka besökarnas resebeteende och minska deras koldioxidutsläpp. Det är ett steg i att ta fram effektiva verktyg för besöksnäringens hållbarhetsarbete.” Säger Filip Eklund på Göteborg & Co.
En förutsättning för hållbara evenemang är samverkan
Det är ingen tillfällighet att Coldplays fyra konserter på Ullevi valts ut som testevenemang. Det brittiska bandets världsturné har blivit en plattform för att främja hållbara exempel, gröna teknologier och miljöengagemang. Genom att följa de tre principerna ”Reduce”, ”Reinvent” och ”Restore” är bandet nära att minska sina koldioxidutsläpp med 50% jämfört med tidigare turnéer.
Besökarnas transporter står för en betydande del av de totala utsläppen. Alla som köpt biljett till någon av Coldplays Ullevikonserter kommer få svara på en enkät om hur de tar sig till Göteborg och till arenan. De som kommer med bil söderifrån erbjuds parkering i Mölndal och gratis kollektivtrafik till Ullevi.
”En förutsättning för mer hållbara och klimatsmarta evenemang är samverkan. Det samarbete vi har med Luger, Coldplay och lokala parter inför konserterna på Ullevi är unikt. I det finns en kraft att använda evenemang för att skapa förändring och ge lyskraft för det som redan görs. Förhoppningen är att vi även uppmuntrar besökare att resa och konsumera mer hållbar och målet är att sätta en ny standard för hållbara evenemang. Detta är i linje med våra och stadens ambitioner i klimatarbetet.” Säger Johanna Gadd på Got Event.
En del av Gothenburg Green City Zone
Projektet är del av initiativet Gothenburg Green City Zone, som går ut på att pröva och skala upp ett utsläppsfritt transportsystem tillsammans med näringslivet, akademi och institut. Här är evenemangsstråket ett prioriterat område.
”Vi behöver tänka om, tänka nytt och tänka tillsammans. Kan vi korta bilresan, och byta till utsläppsfritt eller kollektivt tidigare? Avlasta närområdet runt arenan både vad gäller trafik, utsläpp, trängsel och buller? Göteborg ska bli klimatneutralt, och fortsatt en stor destination för evenemang. Detta måste gå att lösa. Därför behöver vi testa en mängd pusselbitar på vägen redan nu.” Säger Jonas Eriksson på Business Region Göteborg, verksamhetsledare för Gothenburg Green City Zone.
Mer information om projektet:
Projektet ”Lösningar för klimatsmarta evenemang” har som mål att skapa synlighet för svensk innovation, på ett sätt som gynnar den svenska besöksnäringen. Det tar bland annat fram och testar innovationer som minskar utsläpp vid olika typer av evenemang.
Projektet drivs av Göteborg & Co, Business Region Göteborg, Got Event, Göteborgs Universitet och RISE som koordinerar projektet. Det involverar även en lång rad partners som Volvo Technology, Lugerinc, Liseberg, Göteborg Energi, VOI, Svenska Mässan, MTR Express, Nobina och Västtrafik. Projektet är en del av Gothenburg Green City Zone. Det pågår till 2025 och finansieras av Vinnova.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Johan Wedenström
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
I denna debattartikel tar Linda Vismer upp att vi behöver tänka på ett annat sätt när det gäller semester.
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket. Tack vare kontakt med svenska Nordic Husky Farm via JHT:s projekt Välkommen åter.
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
I en krönika ställer Anna-Paula Jonsson den närmast filosofiska frågan.
-
Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.
-
Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.
-
Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025
Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.
-
Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad
Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning för övriga flygplatser. Men vad F...
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
I dag skrivs nordisk miljömärkningshistoria på Kulturhuset i Stockholm. Nordiska Ministerrådets nordiska turismko...
-
Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården
Arkösunds Hotell tar ett historiskt kliv framåt. Med nybyggda hotellrum, inspirerande konferensl...
-
-
Gästbloggare
-