-
Så här får du hållbarhet att löna sig
Enligt en undersökning, gjord av Svensk Handel, så lönar det sig för både små och stora företag inom handeln att arbeta med hållbarhetsfrågor.
Så här kan ni jobba med hållbarhetsfrågor
Man kan arbeta med hållbarhet utifrån ett socialt och ett miljömässigt perspektiv.
Inom det miljömässiga gäller det att att arbeta med att:
- se över energiåtgången
- hitta bättre logistiklösningar
- använda mindre förpackningsmaterial
- minska matsvinnet
- få till en effektivare resursanvändning
- miljömärkning
- ge information om livsmedels ursprung
Inom det sociala kan man arbeta med att:
- stärka varumärke
- erbjuda bra anställningsförhållanden
- skapa och följa en jämställdhetspolicy
- eftersträva mångfald på arbetsplatsen
- bidra till att det lokala samhället, till exempel att erbjuda ungdomar praktik eller arbete
Engagemanget ökar
Två tredjedelar av handelsföretagen arbetar idag med hållbarhetsfrågor.
Många ser ökad lönsamhet som resultat
Åtta av tio handelsföretag ser att lönsamheten ökar när de arbetar med hållbarhetsfrågor – både på kort och lång sikt. Men det är inte bara lönsamhet som är moroten utan också möjligheten att locka till sig kompetent personal och fler nöjda kunder.
Det här vill kunderna ha
- Ekologiska livsmedel är något som efterfrågas alltmer, både i matvaruaffären och på restaurangerna
- Frågor från konsumenter om livsmedlets ursprung ökar
- Kvinnor är mer benägna att betala mer för en hållbar vara eller tjänst än männen
- fler kanaler med information
Kraven på branschen ökar
Kraven på både grossister och leverantörer ökar. Alla måste satsa på kvalitetssäkring och information. Problemen för handlarna är bland annat att det kan vara svårt att kontrollera hela leverantörskedjan. Konkurrensen ökar också hela tiden och det gäller att erbjuda produkter som kunderna efterfrågar.
Källa: Svensk Handel
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Då öppnar Maryhill Estate – ESS Group 13:e destination
Förvärvet av tidigare Örenäs Slott gjordes 2019 och nu är det dags för Maryhill Estate att få visa upp hela sin upplevelse.
-
Trelleborg förstärker sin position på Skåneleden med ny etapp
Skåneleden erbjuder olika vandringsupplevelser. Den nya etappen adderar en dimension genom att knyta samman Trelleborg med Skurup och Ystad.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
SkiStar presenterar inför vintern en rad nyheter som stärker skidupplevelsen och hållbarhetsarbetet på samtliga destinationer.
-
Tre öars led – vandra från ö till ö på den nya leden i Värmland
Omgiven av glittrande Vänern öppnar nu Värmland ännu en kvalitetssäkrad Hiking Värmlands-led för året – Tre öars led.
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Ikoniska Villa Foresta på Lidingö har öppnat upp igen med ett helt nytt designkoncept. En ny des...
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod kla...
-
-
Gästbloggare
-