-
Här är de nominerade till Årets Platsmarknadsförare
Priset Placebrander of the Year ges till de som har genomfört imponerande insatser inom platsmarknadsföring.
För att vinna skall man ha stärkt en plats varumärke med syfte att locka fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar.
De nominerade till Årets platsmarknadsförare 2015 är:
- No Limit Street Art Borås
Tävlande organisation: BoråsBorås TME AB
No Limit Street Art Borås har arrangerats för andra året i rad. Evenemanget lockar konstnärer från hela världen och en bred publik. No Limit är det första riktigt storskaliga evenemanget inom Street Art i Sverige och det har således inte funnits några förebilder eller ramar att följa. Projektet har varit beroende av samverkan mellan Borås Stad och näringslivet. Målet har varit att förstärka Borås som kulturstad, locka besökare till Borås, generera medial uppmärksamhet, bygga relationer mellan aktörer i Borås samt bidra till Borås stadsutveckling.No Limit riktar sig till alla åldersgrupper och mer eller mindre konstintresserade har visat stort intresse för konsten.Evenemanget hade 12 300 besökare år 2014 och hade en turismomsättning på 1,4 miljoner kronor - FriluftsByn i Höga Kusten:
FriluftsByn har stärkt Höga Kusten som en plats för friluftsliv genom nära samarbete med Sveriges ledande friluftsföretag och en stor grupp volontärer (Friluftskollektivet). Tillsammans har de skapat fyra stora friluftsevenemang: Höga Kusten Hike (vandring), Höga Kusten Trail (terränglöpning), Höga Kusten Winter Classic (snöskovandring) och Utefest (Friluftsfestival).FriluftsByn har fört en personlig dialog, lyckats skapa ett intresse för platsen och för personerna bakom passionen. Genom ett fokuserat PR-arbete har man lyckats få besök av Sveriges största mediekanaler och de största friluftsmediena i Tyskland (Outdoor Magazin och återförsäljaren Globetrotter), Finland (Retki Magazin och återförsäljaren Partioaitta) och Nederländerna (Tidningen Hiking and Trekking).Förutom imageeffekter har de bidragit till att antalet gästnätter på camping har ökat med 20% samt att antalet vandrare i Skuleskogens Nationalpark ökat med 29%. - Original Luleå Story
Tävlande organisation: Luleå kommun.Sedan 2011 har Luleå jobbat med konceptet Original Luleå Story. Det började med en insikt om att word-of-mouth är den viktigaste kanalen och att Luleåborna är stadens viktigaste ambassadörer. Det är deras berättelser som bygger Luleås varumärke.Sedan dess har Luleå fått många unika berättelser som Facebooks etablering i Luleå, Sveriges Nordligaste Pridefestival, Alla Hjärtans stad, världsunika iskonserthallen Ice Music, samarbetsavtalet med Austin och City of Songs det första konkreta samarbetet mellan Luleå och Austin.Den primära målgruppen är Luleåborna med syftet att nå ut till fler genom att låta dessa vara stadens främsta ambassadörer.Facebooketableringen satte Luleå på världskartan och sedan dess har Luleå fortsatt att väcka internationellt intresse. Den världsunika iskonserthallen Ice Music lockar människor och journalister från hela världen. City of Songs, det första samarbetet mellan Luleå och Austin, väckte stort internationellt intresse. Det exotiska mötet när musiker från den amerikanska södern tillsammans med Luleåmusiker fick ta sig an isinstrument och på en vecka producera helt ny musik fick bland annat förstasidan på The Wall Street Journal. Med världskända Bob Dylan-gitarristen Charlie Sexton i spetsen spelades också en tv-dokumentär in som senare i år kommer att sändas på en av världens största tv-kanaler. Goda storys sprider sig själva. - Eskilstuna Evolution
Tävlande organisation: Destination Eskilstuna, Eskilstuna kommunDestination Eskilstuna och Eskilstuna kommun har i samverkan med de som bor och verkar på platsen tagit ett nytt spännande omtag kring sitt arbete med platsvarumärket Eskilstuna. Arbetet har omfattat mängder av människor och har resulterat i en tydlig önskad position på marknaden samt verktyg för att på lång sikt nå dit, tillsammans.Resultatet av arbetet är en väl förankrad platsvarumärkesplattform som sedan tagits vidare i ett varumärkeskoncept, en kommunikationsstrategi, en grafisk profil samt en PR- och kommunikationsplan. Alla som bor och verkar i Eskilstuna är fria att använda varumärket och kan enkelt nyttja verktygen på eskilstunaevolution.se - Platsvarumärket Örebro
Tävlande organisation: Örebro kommunÖrebrokompaniet fick i uppdrag av Örebro kommun att driva arbetet med att ta fram ett starkt, särskiljande och attraktivt platsvarumärke för Örebro.Utan örebroare, inget Örebro. Invånarnas engagemang samt att skapa en gemensam förståelse kring platsmarknadsföring har varit ledstjärnor i arbetet. Med ett kaxigt och proffsigt uttryck har man skapat en varumärkesplattform och snabbt lett ut dessa i aktiviteter som i första läget syftar till att engagera invånarna, exempelvis lekfulla arbetssätt kring platslogotypen, bilder från Örebro och inte minst en egen Örebrolåt.- Sajten och taggen ”This is Örebro” används fortfarande.
- Idag är cirka 6500 bilder taggade med #thisisorebro och #thisisörebro.
- Kampanjen blev så populär att det på privat initiativ arrangerades en fotoutställning på Örebro Slott med utvalda Örebrobilder. Utställningen besöktes av mellan 10-14 000 personer.
- 330 000 unika användare har exponerats för varumärkesarbetet via delningar och likes på facebook.
- 27 500 unika besökare på platsvarumärkesarbetets kampanjsajt.
- Örebroappen ”This is Örebro” laddades ner 2500 ggr.
Vinnaren offentliggörs senast den 30 november 2015. Formerna och datum för offentliggörandet av vinnare släpps inom kort.
- Text: Maria Lindqvist
- No Limit Street Art Borås
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-