-
Helsingborg – barn ersätter personal på Dunkers kulturhus
Det hör inte till vanligheterna att en tioåring sitter i kassan på Dunkers kulturhus och hjälper besökare till rätta. Och inte heller att två åttaåringar blir producenter och förbereder arrangemang. Lördag 18 november sker det något annorlunda när barnen tar över det arbete som annars görs av vuxna. Den här dagen är det barnen som bestämmer innehåll och målgrupp på det som händer. Medan de vuxna får gå bredvid som praktikanter.
”Det här är ett första försök att låta barnen ta plats utifrån sina egna idéer. Vi hoppas på att konceptet kan utvecklas och bli ett djupare och utökat arbetssätt i framtiden.” Säger Jenny Fridh, utställningspedagog på Dunkers kulturhus.
Vill ge barn insyn och möjlighet att påverka
Man har döpt dagen till Barnövertagande och arrangemanget pågår mellan klockan 10.00–17.00. Ett 20-tal barn är involverade och det kommer att finnas flera programpunkter för både små och stora besökare. Det mesta innehållet kommer att vara fokuserat på barn, av barn.
Från kulturhusets sida är målet att barnen ska få göra mer i huset. Att de ska få sätta innehåll på sitt eget sätt.
”Det här är ett unikt sätt att visa barn och ungdomar hur det går till bakom ridån och de vanligtvis stängda kontorsdörrarna. Vi vill ge dem insyn och möjlighet att testa. Vilket kanske kan leda dem till nya vägar om vad de själva kan arbeta med i framtiden. Det är också ett sätt för oss att ta reda på hur kulturhuset kan utvecklas utifrån ett barn- och ungdomsperspektiv.” Säger Jenny Fridh.
Får nya perspektiv och ny inspiration
Större delar av personalstyrkan i kulturhuset kommer att ersättas av en yngre version. Möt barn i entrén, barn som förbereder utställningar, barn som fixar med ljus och ljud och barn som bestämmer hur nya arrangemang ska planeras.
Förutom att man ger barnen en möjlighet att prova på öppnar det också upp för ordinarie personal att få nya perspektiv och inspiration till sitt eget arbete. Dagsprogram uppdateras löpande på hemsidan.
Konceptet är hämtat från Storbritannien och en organisation som heter Kids in the museums.
Läs mer om Helsingborg på Turismnytt här.
- Text: Helsingborg stad
- Foto: Maja Lindberg
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Allt om vad som är på gång hos Kairos Future 2024 - flera spännande projekt, rapporter och föreläsningar
-
Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning från EU. Deras knäckebröd kan sälla sig till produkter som Serranoskinka och Gruyèreost.
-
Stockholms nya kongresscenter blir granne med Arlanda
Arlandastad Group tar initiativ till ett kongresscenter. Den nya byggnaden kommer vara sammanlänkad med Scandinavian XPO.
-
Anna Österlund blir ny VD för Placebrander
Från den 1 januari 2024 blir Anna Österlund VD för Placebrander. Hon efterträder grundaren Helena Nordström.
-
Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg
Visit Trelleborg delar varje år ut Guldpalmen till en besöksnäringsaktör som gör destinationen till en bättre plats.
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar hör vintern till. Här har Turismnytt samlat en del av vad som erbjuds.
-
Annika Torstenson är Vrak – Museum of Wrecks marknadsutvecklare
Från den 20 november arbetar Annika Torstenson på Vrak – Museum of Wrecks. Hon har en bred erfarenhet från besöksnäringen.
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final. Utmärkelsen ges till den stad som visar ett engagemang för att forma framtiden för hållbar turism.
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén hälsade alla 400 a...
-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya r...
-
Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter
Årets tema för Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin från Visit Värml...
-
-
Gästbloggare
-