-
Höga Kusten Turism startar en paketresebyrå
Näringsägda Höga Kusten Turism tar nu nästa steg i att utveckla destinationen och startar en paketresebyrå för grupper nästa år.
”Efterfrågan på paketerade upplevelser ökar och därför väljer vi att starta i egen regi. Detta för att möta efterfrågan och hjälpa våra medlemmar att paketera sina erbjudanden.” Säger Rasmus Johansson, ordförande i Höga Kusten Turism.
Ett naturligt nästa steg för Höga Kusten Turism
Höga Kusten Turism är en medlemsorganisation med ca 130 besöksnäringsföretag utspridda över hela Höga Kusten. Anna Hellgren är verksamhetsledare sedan två år tillbaka och har hela tiden märkt av ett ökat intresse för att kunna köpa ett skräddarsytt paket för att besöka Höga Kusten under hela året.
”Därför sökte vi och blev beviljade stöd ifrån Leader Höga Kusten så att vi kan dra igång en egen verksamhet. I första hand vänder vi oss till grupper, men vi får se vart resan tar oss.” Säger Anna Hellgren.
Att det blir Höga Kusten Turism som startar paketresebyrå är naturligt. Den lokala kännedomen är oöverträffad och kontakterna finns med alla medlemsföretag, och många andra företag och föreningar i området. Höga Kusten Turism är också näringens representant i samarbetet med Höga Kusten Destinationsutveckling. Det gemensamma målet mot besöksnäringsstrategin för 2030 gör detta till ett naturligt nästa steg.
Stärka besöksnäringen och lokal ekonomi
”Att Höga Kusten Turism gör detta gör det möjligt för oss att hänvisa vårt ökande antal av gruppförfrågningar till en kvalitetssäkrad organisation. Höga Kusten Turism säljer destinationen med stort hjärta, gedigen kunskap och förankring.” Säger Mattias Peterson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling.
Planen är att två personer ska arbeta med paketering och rekryteringen till dessa uppdrag har precis börjat.
”Hela tanken med detta projekt är att arbeta med hållbarhet i alla aspekter och den lokala kännedomen är nyckeln här. Vi vill stärka våra medlemsföretag och se till att så mycket som möjligt av affären stannar lokalt.” Säger Rasmus Johansson.
Målet är att det ska bli en självbärande verksamhet i framtiden
Projektpengarna från Leader beräknas räcka i cirka 1,5 år. Men målet är att det här ska bli en självbärande verksamhet i framtiden.
”Paketering har skett i olika former sedan Höga Kusten Turism bildades 2010. Men med Leaders stöd får vi chansen att utveckla våra erbjudanden på ett sätt som ligger i tiden, med samarbeten, hållbarhet, personliga möten kombinerat med digitala hjälpmedel.” Avslutar Anna Hellgren.
Läs mer om Höga Kusten på Turismnytt här.
- Text: Höga Kusten Destinationsutveckling
- Foto: Leif Wikberg
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Pehr Palm blir ny VD för Visit Trelleborg
Efter en omfattande rekryteringsprocess med över 100 kandidater har styrelsen i Visit Trelleborg...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turi...
-
-
Gästbloggare
-