-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads soliga Hotel Fratelli, med sydeuropeisk kultur och design i fokus, äntligen färdigt. Den 19 april välkomnade Hotel Fratelli sina gäster till de 85 hotellrummen, spa Allegria Retreat Club och tre olika restauranger och barer.
Solen har länge varit en symbol för Karlstad. Med lokala profiler som “Sola i Karlstad” och en sol som kommunlogga har detta värmländska nav gjort sig känt för sin värme. Nu kan Karlstad stoltsera med ytterligare en sol på kartan: Hotel Fratelli. Det nya designhotellet som passande nog precis öppnat vid Soltorget hämtar inspiration från den livliga sydeuropeiska kulturen. Den efterlängtade mötesplatsen har nu öppnat i det ikoniska före detta CGC-varuhuset.
Mat- och dryckesupplevelser utöver det vanliga
”Karlstad är en stad på frammarsch och helt rätt för ett koncept som Hotel Fratelli. Teamet bakom hotellet har lång erfarenhet från hotell- och restaurangbranschen och har här lyckats skapa något helt unikt. Det kommer att bli mat- och dryckesupplevelser utöver det vanliga, inramat av fantastisk design. Jag ser verkligen fram emot att följa med på Hotel Fratellis resa när de nu tillför ännu mer liv och rörelse till Karlstad”. Säger Henrik Berghult, Chief Operating Officer på Nordic Hotels & Resorts.
Hotel Fratelli består av 85 hotellrum i kategorierna Dubbelrum, Superior, Deluxe och Suites, flera av dem med balkonger. Här har inspiration hämtats från Medelhavets estetik. En trappa ner stoltserar hotellet med sitt eget spa, Allegria Retreat Club, komplett med pool, kallbad, stone bath, finsk bastu, upplevelseduschar och bar.
Arbetet med hotellet har gjorts med stor respekt för huset
Utöver avkoppling i vackra miljöer så är Hotel Fratelli en destination för mat och dryck i världsklass. I restaurang Vicino serveras ärlig mat med influenser från södra Europa, medan det på lekfulla Isola rör sig mot den franska Rivierans lättsamhet. Fratelli Bar & Deli lockar med enklare godsaker från morgon till kväll. Hela utbudet knyts ihop av husets gedigna vinlista, kurerad med 500 viner från främst småskaliga bönder i Italien och Frankrike.
Arbetet med Hotel Fratelli har gjorts med stor respekt för huset. I mer än 50 år har CGC-huset varit ett landmärke i Karlstad. Det öppnade 1951 när Carl-Gustaf Carlsson flyttade sin herrbutik till det nybyggda affärshuset som skulle komma att bli varuhuset CGC. CGC har refererats till som “Värmlands NK” och var bland annat första butiken i staden att installera en rulltrappa.
Nu skrivs det ett nytt kapitel i den anrika byggnadens historia. Fasaden har fått sig ett lyft, men det är framförallt invändigt som nya, djärva designval speglar södra Europas charm.
En ny reseanledning till Karlstad
”Det känns nästan lite overkligt. Tre års intensivt arbete är över och nu får vi äntligen visa upp Hotel Fratelli för allmänheten. Det här hotellet kommer att bli en reseanledning till Karlstad och en självklar plats för värmlänningen att mötas på. Här ska gäster känna sig omhändertagna och vara sig själva, som hos vänner och familj. Hos oss ska man kunna hänga länge, utan att behöva lämna hotellet”. Säger Anders Pertun, General Manager på Hotel Fratelli.
Hotellet ingår i Nordic Hotels & Resorts portfölj av medlemshotell, och ägs av Peter Persson, VD för fastighetsbolaget Capriga, General Manager Anders Pertun samt bröderna och restaurang- och evententreprenörerna Mattias och Andreas Olsson.
- Text: Hotel Fratelli
- Foto: Hotel Fratelli
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-