-
Hur gick det för svensk besöksnäring – Summering av turismåret 2017
På fredagen presenterade Tillväxtverket statistiken för turismåret 2017 på Gröna Lund i närvaro av näringsminister Mikael Damberg.
Damberg, som är mycket intresserad av, och engagerad i, branschens utveckling, var mycket nöjd över de fina siffrorna. Han framhävde att turismen är och har blivit en basnäring och en viktig del av svensk export, större än bil- och stålindustrin tillsammans. Inte minst viktig är branschen för sysselsättning och integration eftersom den erbjuder många jobb av den typ som ofta är inkörsporten till arbetsmarknaden. Här fick Magnus Widell, VD, och Kristofer Sandström, Operativ chef HR, från Gröna Lund tillfälle att berätta om hur de i flera år framgångsrikt rekryterat personal med funktionsvariationer och nyanlända. Detta kommer vi att återkomma till på Turismnytt.se framöver.
Starkt år för turismen i Sverige
Det är ingen tvekan om att turismåret 2017 blev ett starkt år i Sverige. Att turismutgifterna ökade med 7,4% talar sitt tydliga språk. Det är den kraftigaste ökningen sedan 2006. Mest ökade de utländska turisternas konsumtion (11%). I genomsnitt har turismkonsumtionen ökat med 4,5% per år sedan år 2000. Sett i relation till Sveriges BNP utgör turismens andel nästan 3% vilket är högre än i Danmark och Finland, men mindre än Norge och Island.
Det största utgiftsområdet är shopping och inköp av livsmedel som står för 30% av turismutgifterna och ökar också mest. Tvåa kommer resor och transporter och som nummer tre på listan boende. Intressant att notera är också att konsumtionen av kultur och övriga tjänster, som är den minsta sektorn, ökar med 7%. Detta är inte minst viktigt då kultur och natur i förädlad form bidrar till den attraktionskraft som lockar besökare till och inom Sverige.
Den inhemska turismen
Svenskarnas turismkonsumtion på hemmaplan steg med 4,6%, vilket är den största ökningen sedan 2012. Sedan 2000 har svenska fritidsresenärers konsumtion ökat med nästan 90% (i löpande priser), den ökar också snabbare än den totala konsumtionen. Tillväxtverket noterar också att den svenska befolkningens ökande resande utomlands sannolikt, åtminstone delvis, håller tillbaka turismresorna i Sverige. Här kan man tycka att det borde finnas stor potential att få svenskarna att styra om sin konsumtion. Frågan är om inte ganska små resurser satsade på detta skulle kunna få stora positiva effekter. Inte minst när det gäller att förlänga säsongen. Detta kommer vi på Turismnytt att titta vidare på framöver.
Turismens exportvärde ökar snabbare än Sveriges totala export
Den totala exporten av varor och tjänster har mellan 2000 och 2017 ökat med 98 procent i löpande priser. Under motsvarande period har turismens exportvärde ökat med totalt 229 procent! Andelen turism i procent av den totala exporten har ökat från 4,7% 2012 till 6,4% 2017. Det innebär att det är en av de snabbast växande exportnäringarna i Sverige.
Bakomliggande faktorer
Den internationella reseboomen är en viktig faktor som gynnar även Sverige. Det finns en global trend med ökat resande och de internationella flerdagsbesöken ökade med 4% under 2017 enligt UNWTO. I Europa är ökningen störst här i norr där Island är den stora vinnaren med 36 procent. Norge ligger tvåa med 12 procent följt av Sverige på åtta procent.
En viktig faktor är också den starka gränshandeln som bidrar med 15,5 MDR till den totala turismkonsumtionen.Näringsministern i samspråk med nyanländ Gröna Lundanställd
Hur påverkas sysselsättningen
Näringsministern nämnde särskilt besöksnäringens viktiga roll när det gäller sysselsättningen. Här växer sysselsättningen dubbelt så snabbt jämfört med den totala arbetsmarknaden. Den är också mycket viktig som integrationsmotor. En tredjedel av de anställda i branschen har utländsk bakgrund. Här finns många ”förstajobb” vilket innebär att den är en inkörsport för både nyanlända och ungdomar.
Totalt sysselsatte turismsektorn i Sverige 175 800 personer under 2017 vilket är en ökning med 6,4 procent. Det är en betydligt högre tillväxttakt än vad den totala sysselsättningen i Sverige uppvisar.Läs hela rapporten här
Läs mer om Tillväxtverkets verksamhet och rapporter här
- Text: Jakob Norrby
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
Ett svar till “Hur gick det för svensk besöksnäring – Summering av turismåret 2017”
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-
Fantastiskt att det går så bra för svensk turism alla siffror pekar uppåt och de på så kallande ”betydelsefulla poster” slår sig för bröstet när sysselsättningen ökar och skattekronorna rullar in i statskassan men har de överhuvudtaget varit ute en sommardag i Stockholm där det ibland kan ligga inne sju kryssningsfartyg plus alla andra turister som redan befinner sig i staden.
Stockholms guider och busschaufförer har ett ständigt återkommande och växande problem som är väldigt enkelt stt åtgärda men som totalt ignoreras av Stockholms Stad … parkeringsplatser för bussarna och toaletter.
År efter år tas frågan upp men de styrande ignorerar problemet totalt och tycker bara att bussbranschen och guiderna är tjatiga och sura. Men har de själva gått runt en längre tid i en främmande stad utan att ha möjlighet att gå på toaletten och hur miljövänligt är det att låta bussarna desperat köra runt i staden i jakt på en plats att kunna stänga av motorn en timme eller två.
Så ingen kan vara gladare än jag åt stigande siffror i besöksnäringen men det är tråkigt att infrastrukturen för näringen inte håller jämna steg.