-
Innovationsprogram för upplevelseindustrin etableras i Göteborg
Upplevelseindustrin samlar bland annat besöksnäringen, handeln, idrottsrörelsen och stora delar av kultursektorn. Pandemin har haft dramatiska konsekvenser för branschen som står för en växande del av svensk ekonomi.
För att säkerställa en hållbar utveckling med digitalisering i fokus etableras ett nytt innovationsprogram för upplevelseindustrin på Lindholmen Science Park i Göteborg.
Konkurrenskraftiga företag och minska klimatavtrycket
Upplevelseindustrin kan beskrivas som skärningspunkten mellan näringar där upplevelsen står i fokus. Den våg av digitalisering och datadriven utveckling som pandemin accelererat erbjuder nya möjligheter till tillväxt. Både för de företag som står för upplevelsen och de företag som står för teknologin.
“Utmaningen är att skapa konkurrenskraftiga företag och samtidigt minska klimatavtrycket. Här kan nya innovationer skapas med utgångspunkt i Västsveriges kunskapsintensiva miljöer.” Säger Kristina Jonäng, ordförande i regionutvecklingsnämnden Västra Götalandsregionen, som är en av initiativtagarna och huvudfinansiär.
Flera företag har visat intresse för att skapa profilprojekt
Programmet baseras på förstudien Vägar till hållbar tillväxt – En förstudie om framtidens upplevelseindustri i Västsverige av professorn Ola Bergström på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Förutom Västra Götalandsregionen står bland annat Göteborg & Co, Turistrådet Västsverige och Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond bakom satsningen.
En rad företag har visat intresse för att skapa profilprojekt. Ett exempel är Mastercard som redan samarbetar med Göteborg & Co i projektet Destinationens Dataplattform.
“Göteborg och Västsverige har en unik möjlighet att ta en roll som nationell innovationsnod för ett område som just nu pekas ut av både EU och regeringen med hög prioritet och potential. Särskilt tillfredsställande är att kunna presentera en stor satsning som ska bidra till mer innovation i besöks- och kulturnäringarna i regionen och till återhämtning efter pandemin.” Säger Peter Grönberg, VD på Göteborg & Co.
Kommer att kunna få synergier med andra innovationsprogram
I partnerskapet finns redan också stora besöksmål som Göteborgsoperan, Läckö Slott och Universeum samt andra innovationsaktörer som science parks och science centers i Trollhättan, Borås och Skövde.
Satsningen är treårig och under 2022 kommer stort fokus att vara på den fortsatta mobiliseringen av aktörer som vill vara med och skapa tvärsektoriella samarbeten för att stödja hållbar utveckling och skapa nya internationella affärer.
“Vi kommer att använda vår erfarenhet av att bygga stora nationella partnerskap, som vi till exempel gjort med AI Sweden. Denna satsning kommer att kunna få stora synergier med de andra innovationsprogram som vi driver inom digitalisering och mobilitet.” Säger Tord Hermansson, VD för Lindholmen Science Park som står som värd för satsningen.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Göteborg & Co
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Strömma – 30 år av julbord med krögare Jesper Taube
I år firar Strömma Turism & Sjöfart 30-årsjubileum med julbord ombord på M/S Waxholm III, signerat den kända krögaren Jesper Taube.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-