tisdag 8 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • 2015-06-16 19:00

    Inte bara FIFA toppen som måste rensas ut

    En av de största reseanledningarna globalt, nationellt och lokalt är idrott. Året runt pågår ett antal lagsporter eller individuella tävlingar som gör att både utövare, anhöriga eller publik förflyttar sig utanför sina kommuns-, läns-, nations- och/eller världsdelar. Underskattat som reseanledning och som kulturbärare. Då syftar jag inte på ”mega-evenemangen” som OS utan just den vanliga serielunken och mästerskap för seniorer (ibland veteraner), A-laget, juniorlaget (A+B), och alla åldrar ner till där man nu börjar tävla individuellt eller i lag i olika grenar. Vore intressant att bara beräkna hur många hundratusentals resor detta blir på ett år. För inte tala om vilken kulturbärare det är att visa upp ett lag eller en trupp med ortens eller kommunens namn.

    Däremot blir hetsen och viljan av att vara bäst i framför allt lagsporter på bekostnad av damlaget. Både nationella satsningar och klubbsatsningar i framför allt fotboll och ishockey är i det närmaste pinsamt ojämlikt i ett land som faktiskt försöker framhäva sig som ett av de mer jämlika i världen. Just nu pågående DAM-VM i fotboll är långt mer underhållande än HERR-landslagets senaste EM-match men proportionerna i media och från förbunden lämnar en hel del att fundera på. Ännu värre upplever jag det vintras när Sverige arrangerade DAM-hockey-VM inför i det närmaste tomma läktare! Finalen och några andra matcher var de mer sevärda matcherna i år. I Kanada verkar snittet komma upp i mer än 30 000 per match på läktarna vilken är naturligtvis ett rekord. När Sverige hade VM 1995 var nog snittet en bit över 5 000. Så det har hänt något men ändå inte.

    Att det skulle vara mindre intresse att följa damidrott än herridrott är en illa odlad myt både i Sverige och internationellt. När vi följer våra friidrottare och skidåkare, utför och längd, så är publikintresset minst lika stort oavsett om det är en manlig eller kvinnlig framgång. Får nästan en känsla av att en Charlotte Kalla eller Carolina Kluft till och med fått en större publik en manliga skidåkare eller friidrottare! Myten i lagsporterna fotboll och ishockey har odlats i alla år eftersom mästerskapen aldrig sker samtidigt!

    I detta sammanhang vill jag lyfta Svenska innebandyförbundet som tagit det otroligt framsynta beslutet att dam- och herrfinalen ska avgöras samma dag, på samma arena och med samma publik. Innebandyförbundet har skapat ett slags ”Superbowl” för sporten och arrangemanget med utsålda läktare. Innebandy har publikrekordet i Sverige för inomhusidrott med drygt 15100 åskådare i Globen!

    Vi klarar i väldigt komplexa idrotter som Friidrott, simning, skidåkning, alpint, orientering och en mängd andra idrotter av att avgöra mästerskapen för kvinnor och män samtidigt. Att en VM i fotboll eller Ishockey skulle innebära att männen får ta ett steg tillbaka? Ja, självklart. Men globalt skulle det ändå vara fyra steg framåt. I framför allt fotboll skulle ett VM där turneringen för både kvinnor och män spelas innebära ett lyft för kvinnor i länder där idrotten knappt finns eller till och med är förbjuden! Vi har med den uppdelning som FIFA, UEFA och även nationella förbunden i Sverige byggt in en diskriminering. De nästa VM för herrfotbollen ska spelas i Ryssland med tydlig inställning till könsroller rent generellt och sedan Kuwait där det knappt är tillåtet med kvinnlig idrott alls?

    Föreställ er ett VM i fotboll där dam- och herrtävlingen avgörs samtidigt. Vilket lyft skulle det inte innebära i länder både i Asien, Afrika, Mellanöstern, Sydamerika och till och med Europa. Skulle vi då inte tvinga fram kvinnlig idrott på ett helt annat sätt än vad som är fallet idag? Hörde i Sveriges Radio för en vecka sedan om ett reportage att damfotbollen i Italien inte ens är organiserade under fotbollsförbundet utan hamnar under amatörsportsförbundet.

    Vi har mycket att göra och det är inte bara i toppen av FIFA och andra förbund som ett mer modernt synsätt måste införas. En rejäl holmgång i FIFA kommer förmodligen inte förändra detta. Däremot en ”bottom-up” strategi där vi börjar ställa krav i våra kommuner, regioner och förbund kan tillsammans med en förändrat synsätt från de internationella förbunden skapa en ny framtid.

    Varför jag som analytiker av turism skriver om detta? Enkelt, vi bara har sett halva potentialen i en av världens vanligaste reseanledningar och vi har en möjlighet att fördubbla det resandet och antalet spännande matcher inför storpublik!

    Under tiden reser vi mer än någonsin!

    Follow RazorBjorn​

    http://www.linkedin.com/in/razorbjorn
    https://twitter.com/RazorBjorn
    https://www.facebook.com/RazorBjorn
    https://RazorBjorn.wordpress.com

    070-5941930

    • Text: Maria Lindqvist
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-07-02 23:45

      Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

      I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet