-
Kallbadsveckan lockar besökare till Helsingborg i lågsäsong
Helsingborg har sedan lång tid tillbaka arbetat aktivt med att utveckla destinationen med fokus på produkter som fungerar extra bra under lågsäsong. Att utgå från platsens befintliga kvaliteter har alltid prioriterats och idag är ett tydligt fokusområde kallbad.
– I Helsingborg har vi kallbadat i nästan 150 år och idag finns det 3 kallbadshus längs den vackra kusten med utsikt över sundet och Danmark, berättar Evelina Castro Johnsson, marknadsstrateg på Helsingborgs stad
Som en hyllning till kallbadstraditionen och för att sätta Helsingborg på kartan som Sveriges kallbadsdestination anordnas Kallbadsveckan i slutet på januari för fjärde året i rad. Årets kallbadsvecka har tema back to nature och fokuserar på kallbadets hälsofördelar med kombinationen av kalla bad och varm bastu. Under veckan bjuds det på en rad intressanta föreläsningar, historiskt guidad tur i Ramlösa Brunnspark där allt en gång startade på 1700-talet, träning och lakritsprovningar.
– Utvecklingen av kallbad är ett utmärkt exempel på hur det skapas en reseanledning baserat på platsens kulturarv i lågsäsong. Det visar även på hur man finner harmoni mellan det förflutna, nuet och framtiden. Idag kallar vi kallbadet för SPA på Helsingborgsvis där även flera av stadens hotell valt att sälja hotellpaket under hela kallbadsäsongen som sträcker sig från oktober – april. Men såklart att bada i kombination med bastu kan man göra året om på stadens alla kallbadhus, avslutar Evelina.
Hela programmet kan du ta del av på kallbadsveckan.se
Kallbadsveckan pågår 31 januari–5 februari 2024
Mer om Helsingborg på Turismnytt
- Text: Helsingborgs stad
- Foto: Lisa Wikstrand
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom s...
-
-
Gästbloggare
-