-
Kiruna Lappland – en ny lokal och nya satsningar
Efter att ha huserat i Folkets Hus i 30 år har Kiruna Lappland flyttat till en ny lokal i stadens nya växande centrum. Destinationsbolaget är bland de sista som har flyttat av de som berörs av samhällsomvandlingen i gamla centrum.
Tar sikte på att bli den mest hållbara arktiska destinationen i världen
Kiruna Lappland driver Kirunas auktoriserade turistcenter och den nya lokalen är placerad i ett AAA-läge. Lokalen är fint inrett med ett mysigt naturtema och det är här personalen kommer att möta alla besökare i staden. Besökarna kommer också att kunna starta många aktiviteter precis utanför lokalen.
Bolaget är en turistdestination med värdskap i världsklass. En plats med besöksanledningar som lockar besökare världen över – året runt. De tar tillsammans med sina medlemsföretag nu sikte på att bli den mest hållbara och välkomnande arktiska destinationen i världen. Just nu finns det ett fokus på att utjämna säsongerna mer då intresset för barmarksperioden/höst har ökat stort med åren. Det kommer att skapa en hållbar tillväxt för bolagets medlemsföretag.
Har blivit en reseanledning i och med filmen ”Avgrunden”
Kiruna Lappland har också sett att stadsflytten har blivit en stor reseanledning. Intresset kommer med all säkerhet att intensifieras med filmen ”Avgrunden” som hade biopremiär den 15 september. Ledmotivet ”Deep down” som sjungs av Molly Hammar, är en kärleksförklaring till Kiruna som stad.
Som en ytterligare positiv följd av filmen tror destinationsbolaget att intresset för gruvturer kommer att öka markant i området.
Är det någon gång man ska bo, leva eller besöka Kiruna är det nu. Det har bolaget också tagit fasta på i sin nysläppta destinationsfilm ”Kiruna – it’s a way of life”. En film producerad i samarbete med Nordsidan Produktion. Samt finansierad av Sparbanken Nord och LKAB som en del i projektet Sustainable Arctic Destination 2.0.
Läs mer om Kiruna på Turismnytt här.
- Text: Kiruna Lappland
- Foto: Kiruna Lappland
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
-
Gästbloggare
-