-
Kiruna Lappland – en ny lokal och nya satsningar
Efter att ha huserat i Folkets Hus i 30 år har Kiruna Lappland flyttat till en ny lokal i stadens nya växande centrum. Destinationsbolaget är bland de sista som har flyttat av de som berörs av samhällsomvandlingen i gamla centrum.
Tar sikte på att bli den mest hållbara arktiska destinationen i världen
Kiruna Lappland driver Kirunas auktoriserade turistcenter och den nya lokalen är placerad i ett AAA-läge. Lokalen är fint inrett med ett mysigt naturtema och det är här personalen kommer att möta alla besökare i staden. Besökarna kommer också att kunna starta många aktiviteter precis utanför lokalen.
Bolaget är en turistdestination med värdskap i världsklass. En plats med besöksanledningar som lockar besökare världen över – året runt. De tar tillsammans med sina medlemsföretag nu sikte på att bli den mest hållbara och välkomnande arktiska destinationen i världen. Just nu finns det ett fokus på att utjämna säsongerna mer då intresset för barmarksperioden/höst har ökat stort med åren. Det kommer att skapa en hållbar tillväxt för bolagets medlemsföretag.
Har blivit en reseanledning i och med filmen ”Avgrunden”
Kiruna Lappland har också sett att stadsflytten har blivit en stor reseanledning. Intresset kommer med all säkerhet att intensifieras med filmen ”Avgrunden” som hade biopremiär den 15 september. Ledmotivet ”Deep down” som sjungs av Molly Hammar, är en kärleksförklaring till Kiruna som stad.
Som en ytterligare positiv följd av filmen tror destinationsbolaget att intresset för gruvturer kommer att öka markant i området.
Är det någon gång man ska bo, leva eller besöka Kiruna är det nu. Det har bolaget också tagit fasta på i sin nysläppta destinationsfilm ”Kiruna – it’s a way of life”. En film producerad i samarbete med Nordsidan Produktion. Samt finansierad av Sparbanken Nord och LKAB som en del i projektet Sustainable Arctic Destination 2.0.
Läs mer om Kiruna på Turismnytt här.
- Text: Kiruna Lappland
- Foto: Kiruna Lappland
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Då öppnar Maryhill Estate – ESS Group 13:e destination
Förvärvet av tidigare Örenäs Slott gjordes 2019 och nu är det dags för Maryhill Estate att få visa upp hela sin upplevelse.
-
Trelleborg förstärker sin position på Skåneleden med ny etapp
Skåneleden erbjuder olika vandringsupplevelser. Den nya etappen adderar en dimension genom att knyta samman Trelleborg med Skurup och Ystad.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
SkiStar presenterar inför vintern en rad nyheter som stärker skidupplevelsen och hållbarhetsarbetet på samtliga destinationer.
-
Tre öars led – vandra från ö till ö på den nya leden i Värmland
Omgiven av glittrande Vänern öppnar nu Värmland ännu en kvalitetssäkrad Hiking Värmlands-led för året – Tre öars led.
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Ikoniska Villa Foresta på Lidingö har öppnat upp igen med ett helt nytt designkoncept. En ny des...
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod kla...
-
-
Gästbloggare
-