onsdag 14 maj 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
    • Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
    • Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • 2015-10-19 14:44

    Kommunikation av statistik

    Vad vill du säga egentligen? Att statistik går att använda till mycket är en väldigt gammal sanning men också alltid lika aktuell. Att anpassa siffrorna efter kommunikationen är långt vanligare än att anpassa kommunikationen efter siffrorna. Det betyder inte att man ljuger utan bara att man kommunicerar just den siffran som passar kommunikationen. Skillnaderna kan ge otroligt olika resultat beroende på om vill bekräfta vilket bra jobb ni gjort, larma om sviktande konkurrensförmåga eller peka på en intressant möjlighet. Ingen har väl någonsin använt statistiken för att visa vilket dåligt jobb som är gjort även om alla förstår att så är fallet vid rätt höga andel av fallen.

    Som exempel på hur kommunikationen kan tolkas, trots att den är ganska torr och helt utan värderingar, kan vi använda oss av Tillväxtverkets redovisning av sommarturismen 2015. Utfallet för perioden juni till augusti, mätt i antalet gästnätter totalt, jämfört med samma period 2014 ger en ökning om 5,5 procent. De svenska gästnätterna ökade med 4 procent och de utländska med 9 procent. En tydlig övervikt för utländska besökarna och det är långt ifrån första gången. I stort sett alla år under 2000-talet har sett ut så här. Kommunikationen blir tydlig, satsa på utländska besökare!

    Om vi istället beaktar volymerna i samma jämförelse, juni till augusti, så ökade de svenska med 725 000 gästnätter medan de utländska ökade med 663 000 gästnätter. Så förutom att svenska gästnätter står för 70 procent av totalt så ökar de också mer i volym vilket ger en helt annan bild av samma sommar. Det är alltså vi själva som dominerar efterfrågan och ökar mest, i antal.

    I samma pressrelease lyfter Tillväxtverket fram stora procentuella ökningar från Kina (+36%), Indien (+35%) och USA (+9%). Nationer stort befolkningsunderlag men som ligger långt bort från Sverige. Den sammanlagda volymökningen i gästnätter från Kina och USA (Indien för litet för att vara med i top 30 listan) är 54 000 gästnätter mellan sommaren 2015 och sommaren 2014. Samma sommar ökar gästnätterna enbart från Norge med 97 000, Norden sammanlagt med 166 000 och från våra stora utlandsmarknader Tyskland, Storbritannien och Nederländerna är totala ökningen 174 000. Ingen av dessa länder är omnämnda i pressreleasen.

    Det går med andra ord vrida Tillväxtverkets pressrelease att att ge helt andra signaler än det som skrivs i den. Dessutom, för att ytterligare förstärka ovan beskrivna, så finns de svenska gästnätterna inte redovisat i materialet som kan bifogas utan detta får vi räkna ut själva.

    När vi granskar sommarens utfall så vill vi slå fast ytterligare två fakta som inte helt klart framgår men som kan vara både värdefull men också ett problem. Båda dessa trender är dessutom oavsett om vi ser på senaste året eller de senaste fem årens somrar. Stor skillnad mellan olika boendeformer. Det är boende på hotell som ökar kraftigt medan övriga boendeformer ökar svagt eller inte alls. För det andra så är ökningarna störst i storstadsområden. Stockholm, Västra Götaland och Skåne står för nästan 2 tredjedelar av tillväxten. Resten av Sverige får dela på en tredjedel vilket spär på bilden av landsbygdsproblematiken ytterligare. Vi vill inte bo där, lägger en allt mindre andel av våra semestrar där men det får gärna vara öppet när vi kommer.

    Varför blir kommunikationen så här då? Först o främst så skriver ingen inom turistnäringen att det går dåligt, att det har gjorts ett dåligt jobb eller att det är fel på produkten. Det finns inte i vårt väsen. Det finns bara positiva skrivelser och positiv journalism om turism och den saknar nästen helt en kritisk granskning. Tänk om ingen granskade bilbranschen och vi fortfarande skulle åka runt med miljöklassade tyska bilar. Vi saknar granskning helt enkelt.

    Vi (Razormind) kan i vår analys bara konstatera att den kommunikation som förs idag oftast är anpassad till de organisationer, verk och myndigheter som arbetar för att öka inkommande turism eller organisationer som antagit en tidigare nationell strategi (hurra vad vi är bra). Hur vi framställer vår utveckling, bra eller dålig, har betydelse men att ensidigt bara belysa en del av utveckling ger knappast någon bra bild.

    Vi som inte jobbar i storstadsområden, har få eller inga hotell och har en klar majoritet av våra gäster från andra delar av Sverige får kämpa vidare med egen kommunikation och faktamaterial. Hoppas bara någon lyssnar på er med.

    Under tiden reser vi mer än någonsin

    Varför inte slå en signal på: 0740-5941930 eller [email protected]

    • Text: Maria Lindqvist
    Tweet
  • Vy flygbussarna tar ett nytt kliv i sin långa tradition av hållbarhetsarbete och lanserar en elbusslinje mellan Stockholm Cityterminalen och Arlanda flygplats.
    2025-05-13 18:19

    Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda

    Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.

  • Pam's pool deck -besöksnäring
    2025-05-12 05:38

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25

    Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ

  • Malin Västerteg, ny ordförande i styrelsen för Countryside Hotels.
    2025-05-11 19:20

    Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen

    Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.

  • Hotell Eggers i Göteborg. Visitas statistik visar en nedgång för hotellmarknaden under april.
    2025-05-11 18:43

    Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april

    Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.

  • Åk med Strömma och upplev den magiska och historiska vårkänslan på Birka.
    2025-05-11 18:15

    Strömma – Våren spirar på historiska Birka

    Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.

  • Personalen på Moder
    2025-05-10 10:42

    Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!

    Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform

  • Destination Jönköping nylanserar nu sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap för besöksnäringen att använda.
    2025-05-09 17:01

    Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap

    Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.

  • Caroline Cederblad, Maud Olofsson, Madeleine Brehmer. Systrarna vann Visitas årliga utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen".
    2025-05-09 16:17

    Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen

    Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.

  • Louis Monville, projektledare för cykelleder på Västkuststiftelsen, är redo att inviga Sjuhäradsrundan med en cykeltur runt den.
    2025-05-09 15:59

    Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige

    Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.

  • SJ arbetar för att sätta in fler avgångar och snabbtåg mellan Stockholm och Åre. SkiStar möter därmed gästens behov bättre.
    2025-05-07 14:44

    SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen

    SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 29 april

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Delta på Swedish Workshop Storbritannien 2025

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Svenska Resebranschföreningens vårmöte
      2025-05-13
      • Stockholm
    • Besöksnäringsforum – Destination Eskilstuna
      2025-05-22
      • Eskilstuna
      • form.apsis.one
    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-05 00:06

      Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

      I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...

    • 2025-05-05 03:39

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...

    • 2025-05-07 12:25

      Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten

      De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...

    • 2025-05-09 15:59

      Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige

      Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet