-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg – April 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser här.
Strålande första kvartal och många nya hotellrum
April var en varierad månad som inleddes med dämpad efterfrågan men avslutades starkt. Flera nya hotell har öppnat vilket innebär att Göteborg i dag har nästan 1 300 fler hotellrum jämfört med för ett år sedan. Med över en miljon övernattningar i Göteborgsregionen under det första kvartalet har destinationen slagit ett nytt lågsäsongsrekord.
För april som helhet hamnade beläggning och snittpris på hotellen i Göteborgsregionen på nästan exakt samma nivå som april 2022. Detta trots att stora hotell som Scandic Central, Jacy’z och Clarion The Pier, som tillsammans gav ett kapacitetstillskott på cirka 930 rum, inte hade öppnat i början av 2022. I slutet av april öppnade också Liseberg Curiosa med 450 rum och över 2 000 bäddar.
Oförändrad beläggningsgrad innebär alltså i praktiken att antal sålda rum har ökat betydligt.
Valborgshelgen sticker ut
Inledningen av månaden var trevande för alla svenska storstäder med lägre nivåer under påsklovet jämfört med motsvarande vecka förra året. En möjlig förklaring är den utdragna vintern och tidiga påsken som ledde till att en del svenskar valde resor till varmare destinationer eller till fjället istället, medan vissa drog ner på sin hotell och restaurangkonsumtion till följd av ökade levnadskostnader.
Under andra halvan av månaden märks en tydlig uppgång. Bland de nordiska storstadsdestinationerna hade Köpenhamn den högsta snittbeläggningen (82 procent), följt av Stockholm och Malmö (74 procent). Medan Göteborg låg på 69 procent under denna period, med toppar på över 80 procent på onsdagar och torsdagar.
Valborgshelgen sticker ut med en beläggning på 84 procent. Då besökte fler svenskar Göteborg från Malmö, Jönköping och Linköping än förra året enligt data från Telia.
Fler hotellrum påverkar snittbeläggningen i Göteborg
Det stora tillskottet av hotellrum sedan förra året förklarar troligtvis den lägre snittbeläggningen i Göteborg. När antalet disponibla rum ökar kan det dröja tills efterfrågan kommer upp till önskade nivåer på destinationsnivå. Vilket gör att snittbeläggningen dämpas under en tid.
Över en miljon övernattningar (11 procent fler än 2019) i Göteborgsregionen under första kvartalet är nytt lågsäsongsrekord. 2023 tros även bli året när det internationella resandet återhämtar sig.
Många européer som planerar en semesterresa anger att de kommer att avsätta samma resebudget som förra året, medan de drar ner på annan konsumtion. Detta kan innebära kompromisser avseende konsumtion i samband med resor generellt, eftersom priserna gått upp även inom besöksnäringen.
Under årets första tre månader märks att 97 procent av de utländska övernattningarna i Göteborgsregionen är tillbaka på 2019 års nivå . Detta kan jämföras med 87 procent i Stockholm och 91 procent i Malmö.
Snabbfakta och siffror från april
◆ Snittbeläggning för besöksnäringen i Göteborg under påsklovet 2023: 51 procent, 2022: 62 procent, 2019: 65 procent. Antalet belagda var samtidigt 10 procent lägre jämfört med 2022 och 6 procent lägre jämfört med 2019. Göteborgs snittbeläggning har legat på 51 procent vilket kan jämföras med 48 procent Stockholm och 54 procent i Malmö under påsklovet enligt data från Benchmarking Alliance.
◆ Under sista veckan i april var antalet belagda hotellrum på samma nivå som förra året i Stockholm medan efterfrågan för hotellrum i de andra nordiska storstadsdestinationerna var betydligt högre; +22 procent i Göteborg, +25 procent i Malmö och +31 procent i Köpenhamn.
◆ Hotellens intjänandeförmåga (RevPar – revenue per available room) i destinationen Göteborg var på ungefär samma nivå som under april 2022 (+1 procent). Jämfört med de andra storstadsdestinationerna var RevPar 11 procent lägre än i Stockholm och 12 procent högre än i Malmö.
◆ Bokningsläget ser bra ut med över 50 procent av hotellrummen är redan bokade inför maj och betydligt högre andel bokade rum i juni och juli jämfört med förra året.
Källor och merläsning
◈ Om européer som planerar en semesterresa: Monitoring sentiment for domestic and intra – European Travel Commission (pdf)
◈ Hit åker svenskarna under påsk (tt.se)
◈ Om att hotell och restaurangkonsumtion gick ner till följd av ökade levnadskostnader: Makrofokus (Swedbank)- Text: Göteborg & Co
- Foto: Liseberg
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
-
Gästbloggare
-