-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Stark hotellsommar men oro för bister ekonomi i höst
Sommaren 2023 såldes fler hotellrum till bättre priser än något tidigare år i destinationen Göteborg. Utlandet ökade starkt i juli medan svenska gäster minskade något jämfört med 2022. Det dåliga vädret hade negativ påverkan på utomhusaktiviteter men verkar ha gynnat museer och shopping.
Inför hösten är bokningsläget bra men det ekonomiska läget oroar branschen.
Evenemang och valutaeffekter gynnade Göteborg
Sommarens stora konserter, evenemang och möten fyllde hotellen i perioder. Göteborgs museer har haft fler besökare fram till augusti än hela förra året. Hittills är 2023 det starkaste året någonsin för destinationen Göteborg som visar den högsta tillväxten bland storstadsregionerna avseende övernattningar på hotell, stugor och vandrarhem under perioden januari-juli jämfört med innan pandemin. Göteborgsregionens marknadsandelar har ökat något för både svenska och utländska gäster.
Om gästnätterna under resten av året ligger på minst samma nivå som 2019 slås det nytt gästnattsrekord med nästan 5,3 miljoner övernattningar. En ökning på drygt 4 procent jämfört med 2019.
Det är dock osäkert hur den svenska marknaden reagerar på räntehöjningarna och hur det ekonomiska läget påverkar arbetsmarknadens motståndskraft. Det kan lika väl bli så att svenskarna inte åker utomlands i samma utsträckning som de brukar under hösten vilket gynnar kortare citybreaks.
Utlandet ökar på samtliga marknader
Samtidigt väntas en fortsatt stark utveckling av utlandet, vilket märktes redan i juli med en ökning på 19 procent, största ökningen sedan 2019. Vilket kan bidra positivt och även kompensera delvis för eventuella nedgångar på den svenska marknaden. Detta kan däremot vara en tillfällig valutaeffekt som potentiellt kan fortsätta i augusti och inledningsvis under hösten. Dock svårt att veta hur länge det håller i sig.
De utländska gästnätterna ökade starkt januari till juli (+5 procent jämfört med 2019) och utgör hittills i år nästan 28 procent av alla övernattningar. Allra mest ökade Danmark (+27 procent) och USA (+ 50 procent) under perioden. SAS direktlinje från New York har sannolikt spelat stor roll men den trafikeras bara fram till mitten av oktober. Den största utlandsmarknaden, Norge visar en ökning på 11 procent januari till juli jämfört med motsvarande period 2019. En oväntat stor ökning även från Nederländerna/Belgien där de båda länderna hittills står för nästan lika många gästnätter som Danmark.
Ekonomisk osäkerhet påverkar
Antalet sålda rum är i stort sett oförändrat i Göteborg jämfört med förra augusti medan det märks en markant ökning i de övriga nordiska storstadsregionerna. Men Göteborg hade den starkaste återhämtningen förra året (aug. 2022/ 2019: +9 procent) efter Köpenhamn (+27 procent). Medan både Stockholm och Malmö hade en negativ utvecklig under augusti 2022.
Förra året låg flera Ullevikonserter (Håkan Hellström och Ed Sheeran) i augusti vilket drev upp efterfrågan då. I år låg de stora konserterna i juni och juli vilket påverkade beläggning och snittpriser under augusti.
Bokningsläget inför hösten ser överlag bra ut på kort sikt. Det är en stark mötes- och mässhöst med grafen-vecka och bokmässa i september och flera stora möten längre fram. Antalet bokade hotellrum är fortfarande fler på destinationsnivå jämfört med tidigare år.
Flera nya hotell har öppnat vilket ökat konkurrensen mellan storhotellen. Trots att bokningsläget ännu inte visar några markanta nedgångar på helgerna inledningsvis under hösten på destinationsnivå, finns det en osäkerhet kring hur hushållen kommer att reagera på ytterligare en räntehöjning i september. De ekonomiska utmaningarna kan påverka efterfrågan senare under hösten och i början av nästa år.
Sammanfattning:
◆ Stark utveckling av gästnätterna hittills i år (+12 procent) och en stabil marknadsandel för Göteborgsregionen.
◆ Under juli låg gästnätterna på samma rekordnivå som förra året, vilket är 7 procent högre jämfört med juli 2019.
◆ Utvecklingen i juli drevs av en stark tillväxt från utlandet (+19 procent jmf 2019) där USA och Danmark ökade stort.
◆ Under sommarperioden juni – augusti såldes 16 procent fler rum än 2019, RevPar ökade med 25 procent och snittpriset med 33 procent.
◆ Lågkonjunkturens effekter slår troligtvis igenom först nu efter ytterligare en eventuell räntehöjning i september.
Sammanfattningsvis, trots viss avmattning i efterfrågan och ökad konkurrens, ser hotellbranschen i Göteborg fortfarande relativt stark ut. Utsikterna förblir försiktigt positiva på kort sikt, men osäkerheten ligger i ekonomiska faktorer som inflation och räntehöjningar. Faktorer som troligtvis kommer påverka efterfrågan de kommande månaderna.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Göteborg & Co
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
-
Gästbloggare
-