-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – februari 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Februari blev en känslofylld månad präglad av den tragiska branden i Oceana. På den positiva sidan märktes en stark efterfrågan i samband med Båtmässan och Gothenburg Horse Show. Överlag har antalet sålda hotellrum överträffat förra året. Vilket visar Göteborgs förmåga att behålla sin attraktivitet även i utmanande tider.
Branden som präglade februari
Chocken var stor när rökmolnet steg mot skyn på förmiddagen den 12 februari. Förlusten visar på vår sårbarhet men också på sammanhållning och styrka i motgång med en stark gemensam vilja att övervinna motgångar och fortsätta att utveckla staden som en mänsklig och välkomnande destination, präglad av innovation och gemenskap. Denna dubbla dynamik understryker både de omedelbara och långsiktiga aspekterna av att navigera i en föränderlig miljö.
Under februari märktes en ökning i antalet sålda hotellrum jämfört med förra årets höga volymer. Detta tack vare Båtmässan och Gothenburg Horse Show. Utöver dessa evenemang höll antalet sålda hotellrum under månaden i stort sett samma nivå som året innan.
Bokningläget framåt
Förutom mars månad, som visar lite tillbakagång, ser bokningsläget ganska stabilt ut på kort sikt. Det är mer osäkert inför sommaren med färre bokningar inför juni och juli jämfört med samma period 2023. Efterfrågan under augusti väntas dock vara något starkare jämfört med förra året tack vare Veteran-VM i friidrott.
Skiftande bokningstrender kommer troligtvis utmana näringen under 2024. Vilket ökar behovet av utveckling och paketering av besöksanledningar som möter marknadens behov. Inte minst i en period med starkare tillväxttakt inom privatsegmentet.
Under 2024 väntas inrikesresandet stabiliseras på en lägre nivå till följd av att konkurrensen ökar nu ytterligare med resor till utlandet. Närmarknaderna väntas vara fortsatt drivande under 2024.
Fler besök från storstadslän andra kvartalet
Årets andra kvartal brukar ha fler besök från storstadslänen Stockholm och Sydsverige. Besök av släkt och vänner samt shopping är också vanligare jämfört med resten av året.
Besökarundersökningen indikerar att utbudet av aktiviteter är extra viktigt under denna period. Trots detta tar besökarna inte mer aktivt del av det befintliga utbudet än vanligt i samband med besöket, vilket pekar på ett behov av att erbjuda unika och attraktiva aktiviteter som utmärker sig gentemot de bredare alternativen i besökarnas hemkommuner och i andra storstäder.
Göteborgs förutsättningar att stå stark som destination
Svenska besökare till Göteborg nämner mat/dryck, sevärdheter, trygghet/säkerhet, bra boendealternativ och en positiv atmosfär som mest viktigt för upplevelsen av en destination. I slutet av 2023 märktes en förbättring i uppfattningen om dessa områden bland göteborgsbesökarna; med undantag för känslan av trygghet och säkerhet. Denna tendens är del av en större nationell trend med ökad oro för framtiden kopplat till den osäkra tid vi lever i. Den allmänna oron hos svenskar är i dag större än någonsin.
I jämförelse med Stockholm och Malmö, utmärker sig dock Göteborg genom bättre omdömen från nyckelfaktorer som bidrar till en positiv destinationsupplevelse; i synnerhet inom trygghet och säkerhet och en bra atmosfär. Atmosfären, utbudet av evenemang och en inkluderande känsla, där staden erbjuder något för alla, har störst påverkan på besökarnas benägenhet att rekommendera Göteborg som besöksmål. Ju mer nöjd besökaren är med dessa områden desto högre är sannolikheten att besökaren rekommenderar Göteborg som besöksmål enligt den senaste Resa i Sverige 2023 undersökningen.
Fakta januari & februari:
◆ Beläggningsgraden var som högst 70 procent i samband med Båtmässan och högst 86 procent i samband med Gothenburg Horse Show under februari.
◆ Gästnätterna i januari var fler än 2019, men lägre än fjolårets toppnivå.
◆ Under januari 2024 uppvisade utländska övernattningar rekordvolymer och en tillväxt på 15 procent jmf med 2019 till följd av ishockey-VM och en svag krona. Hockeynationerna Kanada, USA och Finland slår även rekord i gästnätter under januari.
◆ Svenska gästnätter minskade med 12 procent i januari jämfört med förra året dock visar en ökning med 2 procent jämfört med 2019.
◆ Vistelselängden ökade bland både svenska och utländska besökare.
Källor och merläsning:
◈ SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2024.
◈ Benchmarking Alliance – preliminära hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ Besökarundersökning Göteborg & Co, representativt urval bland svenskar 18-75 år, fältperiod april 2023.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Roland Thunholm
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
-
Gästbloggare
-