-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – februari 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Februari blev en känslofylld månad präglad av den tragiska branden i Oceana. På den positiva sidan märktes en stark efterfrågan i samband med Båtmässan och Gothenburg Horse Show. Överlag har antalet sålda hotellrum överträffat förra året. Vilket visar Göteborgs förmåga att behålla sin attraktivitet även i utmanande tider.
Branden som präglade februari
Chocken var stor när rökmolnet steg mot skyn på förmiddagen den 12 februari. Förlusten visar på vår sårbarhet men också på sammanhållning och styrka i motgång med en stark gemensam vilja att övervinna motgångar och fortsätta att utveckla staden som en mänsklig och välkomnande destination, präglad av innovation och gemenskap. Denna dubbla dynamik understryker både de omedelbara och långsiktiga aspekterna av att navigera i en föränderlig miljö.
Under februari märktes en ökning i antalet sålda hotellrum jämfört med förra årets höga volymer. Detta tack vare Båtmässan och Gothenburg Horse Show. Utöver dessa evenemang höll antalet sålda hotellrum under månaden i stort sett samma nivå som året innan.
Bokningläget framåt
Förutom mars månad, som visar lite tillbakagång, ser bokningsläget ganska stabilt ut på kort sikt. Det är mer osäkert inför sommaren med färre bokningar inför juni och juli jämfört med samma period 2023. Efterfrågan under augusti väntas dock vara något starkare jämfört med förra året tack vare Veteran-VM i friidrott.
Skiftande bokningstrender kommer troligtvis utmana näringen under 2024. Vilket ökar behovet av utveckling och paketering av besöksanledningar som möter marknadens behov. Inte minst i en period med starkare tillväxttakt inom privatsegmentet.
Under 2024 väntas inrikesresandet stabiliseras på en lägre nivå till följd av att konkurrensen ökar nu ytterligare med resor till utlandet. Närmarknaderna väntas vara fortsatt drivande under 2024.
Fler besök från storstadslän andra kvartalet
Årets andra kvartal brukar ha fler besök från storstadslänen Stockholm och Sydsverige. Besök av släkt och vänner samt shopping är också vanligare jämfört med resten av året.
Besökarundersökningen indikerar att utbudet av aktiviteter är extra viktigt under denna period. Trots detta tar besökarna inte mer aktivt del av det befintliga utbudet än vanligt i samband med besöket, vilket pekar på ett behov av att erbjuda unika och attraktiva aktiviteter som utmärker sig gentemot de bredare alternativen i besökarnas hemkommuner och i andra storstäder.
Göteborgs förutsättningar att stå stark som destination
Svenska besökare till Göteborg nämner mat/dryck, sevärdheter, trygghet/säkerhet, bra boendealternativ och en positiv atmosfär som mest viktigt för upplevelsen av en destination. I slutet av 2023 märktes en förbättring i uppfattningen om dessa områden bland göteborgsbesökarna; med undantag för känslan av trygghet och säkerhet. Denna tendens är del av en större nationell trend med ökad oro för framtiden kopplat till den osäkra tid vi lever i. Den allmänna oron hos svenskar är i dag större än någonsin.
I jämförelse med Stockholm och Malmö, utmärker sig dock Göteborg genom bättre omdömen från nyckelfaktorer som bidrar till en positiv destinationsupplevelse; i synnerhet inom trygghet och säkerhet och en bra atmosfär. Atmosfären, utbudet av evenemang och en inkluderande känsla, där staden erbjuder något för alla, har störst påverkan på besökarnas benägenhet att rekommendera Göteborg som besöksmål. Ju mer nöjd besökaren är med dessa områden desto högre är sannolikheten att besökaren rekommenderar Göteborg som besöksmål enligt den senaste Resa i Sverige 2023 undersökningen.
Fakta januari & februari:
◆ Beläggningsgraden var som högst 70 procent i samband med Båtmässan och högst 86 procent i samband med Gothenburg Horse Show under februari.
◆ Gästnätterna i januari var fler än 2019, men lägre än fjolårets toppnivå.
◆ Under januari 2024 uppvisade utländska övernattningar rekordvolymer och en tillväxt på 15 procent jmf med 2019 till följd av ishockey-VM och en svag krona. Hockeynationerna Kanada, USA och Finland slår även rekord i gästnätter under januari.
◆ Svenska gästnätter minskade med 12 procent i januari jämfört med förra året dock visar en ökning med 2 procent jämfört med 2019.
◆ Vistelselängden ökade bland både svenska och utländska besökare.
Källor och merläsning:
◈ SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2024.
◈ Benchmarking Alliance – preliminära hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ Besökarundersökning Göteborg & Co, representativt urval bland svenskar 18-75 år, fältperiod april 2023.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Roland Thunholm
-
Visita – minskad efterfrågan på hotellrum i november
I november minskade efterfrågan på hotellrum i Sverige för andra månaden i rad. Detta visar statistik från Visita.
-
Skräckloppet i Kalmar går igen nästa år – förstärker upplevelsen
I år var det premiär för Skräckloppet, en omtyckt höstnyhet i Kalmar. Nu är det klart att det läskiga loppet kommer tillbaka 2025.
-
Svenska Regionala Flygplatser: Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget i SVT och Svenska Regionala Flygplatser kommenterar det. Ett ökat flygande behövs, men med biobränsle.
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-