-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser här.
Arenakonserter fyller staden och hotell
Juni månad inleddes med Jubileumsfestival och fantastiska sommardagar. Staden var full av människor och stora arenakonserter såsom Metallica och Bruce Springsteen har tydligt påverkat månadens utfall.
Göteborg har haft fler övernattande besökare och sålda hotellrum under juni månad jämfört med tidigare år. Den kommande högsäsongen förväntas vara stark. Men det finns utrymme för tillväxt under sista veckan i juli.
Högre hotellpriser under evenemangsdagar
Efterfrågan på hotell i Göteborg har varit fortsatt stark under juni. Med en högre beläggning jämfört med både Stockholm och Malmö. Antalet övernattande gäster och sålda hotellrum visar en tydlig ökning jämfört med både juni 2022 och 2019. Särskilt under andra halvan av månaden. Vissa helger och söndagar har också presterat bättre.
I samband med konserterna Metallica och Bruce Springsteen var Göteborg i princip fullbelagt. Detta återspeglas även i de högre hotellpriserna under dessa evenemangsdagar. Snittpriset på hotellrum under juni har aldrig varit så högt tidigare, och har bidragit till ökade intäkter för hotellen (RevPar).
Juli förväntas också vara stark
Juli månad förväntas också vara stark, med en hög andel bokade hotellrum som ligger nära nivån från förra året, trots den ökade kapaciteten med alla nyöppnade hotell. Särskilt under de första veckorna i juli i samband med fyra Coldplay-konserter förväntas efterfrågan vara hög.
Samtidigt finns det fortfarande viss tillväxtpotential för sista veckan i juli. Där andelen bokade hotellrum är något lägre.
Trots att en del svenskar har det tufft ekonomiskt är få beredda att strama åt semesterbudgeten. Shoppingen kan dock påverkas i större utsträckning där många konsumenter, framför allt de yngre åldersgrupperna, anger sig vara mer prismedvetna. Detta bekräftas även av internationella resenärer som planerar en utlandsresa under de kommande månaderna.
Besökarprofil under sommaren
Under sommarmånaderna attraherar destinationen Göteborg generellt fler svenskar från de yngre åldersgrupperna, barnfamiljer och besökare från Stockholm och Östra Mellansverige, enligt Göteborg & Co:s senaste besökarundersökning.
Besökarna har olika preferenser beroende på ålder och ressällskap. De yngre är generellt mer intresserade av evenemang och nattliv under sommaren medan äldre åldersgrupper prioriterar restauranger, caféer och shopping (46–60 år) samt natur, kultur och sevärdheter (60–75 år).
Attraktioner lockar flest besökare i barnfamiljsåldern (31–45 år). Den här gruppen är också mest nöjd med destinationen. Vilket avspeglas i den höga rekommendationsgraden (NPS) inom denna grupp.
Snabbfakta och siffror från juni
◆ Antalet belagda hotellrum i Göteborg har ökat med 11% jämfört med juni 2022 och med 19% jämfört med juni 2019.
◆ Göteborg hade den högsta hotellbeläggningen bland svenska storstäder under juni. Beläggning på 74% i Göteborg kan jämföras med 71% i Stockholm och 70% i Malmö. Snittbeläggningen med över 80% var dock betydligt högre både i Köpenhamn och Oslo.
◆ Snittpriset för ett hotellrum i Göteborg har legat på en högre nivå än i Stockholm under juni (1639 kr jämfört med 1522 kr).
◆ Antalet övernattningar i Göteborgsregionen har ökat med 21% fram till maj jämfört med samma period föregående år. Svenska övernattningar har ökat med 19% under perioden. Medan utlandet har ökat med 30% jämfört med samma period förra året.
◆ Destinationens fem största utlandsmarknader visar en stark uppgång under maj jämfört med både förra året och 2019. Bortsett från Storbritannien som ligger fortsatt efter avseende övernattningar.
◆ Nederländerna visar fortsättningsvis den starkaste utvecklingen med en ökning på 86% jämfört med maj 2022. Landet har nu klättrat upp till en femteplats avseende antal övernattningar.
◆ USA visar den näst starkaste ökningen på 32% jämfört med maj 2022. Landet är också destinationens näst största utlandsmarknad efter Norge. Jämfört med maj 2019 märks nästan en fördubbling av antalet övernattningar från USA, vilket troligtvis kan tillskrivas den direktlinje som etablerats från New York.
Källor och merläsning:
◈ Benchmarking Alliance, nedladdning 2023-07-05.
◈ SCB/ Tillväxtverket, statistik t.o.m. maj 2023.
◈ Representativ besökarundersökning på den svenska marknaden genomförd på uppdrag av Göteborg & Co under våren 2023 bland svenskar, exkl. boende i Göteborgsregionen, i åldersgruppen 18–75 år som besökte Göteborgsregionen under de senaste tre åren.
◈ Trots tuffare ekonomi är det få som är redo att banta semesterkassan | SBAB Bank.
◈ Förändrade köpvanor: Handelsrapport | NetOnNet AB.Övrig läsning:
◈ Vikten av recensioner för internationella besökare: How do global travelers research before booking a hotel? – Yougov.com.
◈ Svenska resenärer om sitt resande februari-maj 2023 – Visit Sweden.
◈ Varför väljer tyskar att semestra i Sverige?: Snabbguide till den tyska resenären – Visit Sweden.
◈ Hotel Market Update Annordia JUN 2023
◈ Monitoring sentiment for domestic and intra-european travel: MSIET, Wave16 – ETC Corporate.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Got Event
-
Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.
-
Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.
-
Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025
Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.
-
Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad
Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet
-
Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården
Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
Med hjälp av JHT:s projekt Välkommen åter har nyföretagaren Jennifer Kristensson etablerat sitt turismföretag Mid Scandinavia Tours.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst
Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...
-
Transportföretagen – Arlandautredningen klar, handlingskraft krävs
Transportföretagen välkomnar att Arlandautredningen nu är färdig. Samordnaren har lagt fram sitt...
-
-
Gästbloggare
-