söndag 10 december 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
    • Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
    • Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 2023
    • Upplevelseinstitutet startar nytt analysföretag inom destinationsutveckling
    • Lugnetområdet i Falun söker en Besök- och evenemangsansvarig
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
    • Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
    • Hotelldirektör sökes till Hernö Gin Hotell i Härnösand
    • En Hotellchef sökes till Källan Hotel Spa & Konferens
    • Treehotel i natursköna Harads söker även en F&B Manager
    • Treehotel i natursköna Harads söker en Sales Manager
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Metallica konsert i Göteborg under juni.
    2023-07-07 18:02

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2023

    Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser här.

    Arenakonserter fyller staden och hotell

    Juni månad inleddes med Jubileumsfestival och fantastiska sommardagar. Staden var full av människor och stora arenakonserter såsom Metallica och Bruce Springsteen har tydligt påverkat månadens utfall.

    Göteborg har haft fler övernattande besökare och sålda hotellrum under juni månad jämfört med tidigare år. Den kommande högsäsongen förväntas vara stark. Men det finns utrymme för tillväxt under sista veckan i juli.

    Högre hotellpriser under evenemangsdagar

    Efterfrågan på hotell i Göteborg har varit fortsatt stark under juni. Med en högre beläggning jämfört med både Stockholm och Malmö. Antalet övernattande gäster och sålda hotellrum visar en tydlig ökning jämfört med både juni 2022 och 2019. Särskilt under andra halvan av månaden. Vissa helger och söndagar har också presterat bättre.

    I samband med konserterna Metallica och Bruce Springsteen var Göteborg i princip fullbelagt. Detta återspeglas även i de högre hotellpriserna under dessa evenemangsdagar. Snittpriset på hotellrum under juni har aldrig varit så högt tidigare, och har bidragit till ökade intäkter för hotellen (RevPar).

    Juli förväntas också vara stark

    Juli månad förväntas också vara stark, med en hög andel bokade hotellrum som ligger nära nivån från förra året, trots den ökade kapaciteten med alla nyöppnade hotell. Särskilt under de första veckorna i juli i samband med fyra Coldplay-konserter förväntas efterfrågan vara hög.

    Samtidigt finns det fortfarande viss tillväxtpotential för sista veckan i juli. Där andelen bokade hotellrum är något lägre.

    Trots att en del svenskar har det tufft ekonomiskt är få beredda att strama åt semesterbudgeten. Shoppingen kan dock påverkas i större utsträckning där många konsumenter, framför allt de yngre åldersgrupperna, anger sig vara mer prismedvetna. Detta bekräftas även av internationella resenärer som planerar en utlandsresa under de kommande månaderna.

    Besökarprofil under sommaren

    Under sommarmånaderna attraherar destinationen Göteborg generellt fler svenskar från de yngre åldersgrupperna, barnfamiljer och besökare från Stockholm och Östra Mellansverige, enligt Göteborg & Co:s senaste besökarundersökning.

    Besökarna har olika preferenser beroende på ålder och ressällskap. De yngre är generellt mer intresserade av evenemang och nattliv under sommaren medan äldre åldersgrupper prioriterar restauranger, caféer och shopping (46–60 år) samt natur, kultur och sevärdheter (60–75 år).

    Attraktioner lockar flest besökare i barnfamiljsåldern (31–45 år). Den här gruppen är också mest nöjd med destinationen. Vilket avspeglas i den höga rekommendationsgraden (NPS) inom denna grupp.

    Snabbfakta och siffror från juni

    ◆ Antalet belagda hotellrum i Göteborg har ökat med 11% jämfört med juni 2022 och med 19% jämfört med juni 2019.

    ◆ Göteborg hade den högsta hotellbeläggningen bland svenska storstäder under juni. Beläggning på 74% i Göteborg kan jämföras med 71% i Stockholm och 70% i Malmö. Snittbeläggningen med över 80% var dock betydligt högre både i Köpenhamn och Oslo.

    ◆ Snittpriset för ett hotellrum i Göteborg har legat på en högre nivå än i Stockholm under juni (1639 kr jämfört med 1522 kr).

    ◆ Antalet övernattningar i Göteborgsregionen har ökat med 21% fram till maj jämfört med samma period föregående år. Svenska övernattningar har ökat med 19% under perioden. Medan utlandet har ökat med 30% jämfört med samma period förra året.

    ◆ Destinationens fem största utlandsmarknader visar en stark uppgång under maj jämfört med både förra året och 2019. Bortsett från Storbritannien som ligger fortsatt efter avseende övernattningar.

    ◆ Nederländerna visar fortsättningsvis den starkaste utvecklingen med en ökning på 86% jämfört med maj 2022. Landet har nu klättrat upp till en femteplats avseende antal övernattningar.

    ◆ USA visar den näst starkaste ökningen på 32% jämfört med maj 2022. Landet är också destinationens näst största utlandsmarknad efter Norge. Jämfört med maj 2019 märks nästan en fördubbling av antalet övernattningar från USA, vilket troligtvis kan tillskrivas den direktlinje som etablerats från New York.

    Källor och merläsning:

    ◈ Benchmarking Alliance, nedladdning 2023-07-05.
    ◈ SCB/ Tillväxtverket, statistik t.o.m. maj 2023.
    ◈ Representativ besökarundersökning på den svenska marknaden genomförd på uppdrag av Göteborg & Co under våren 2023 bland svenskar, exkl. boende i Göteborgsregionen, i åldersgruppen 18–75 år som besökte Göteborgsregionen under de senaste tre åren.
    ◈ Trots tuffare ekonomi är det få som är redo att banta semesterkassan | SBAB Bank.
    ◈ Förändrade köpvanor: Handelsrapport | NetOnNet AB.

    Övrig läsning:

    ◈ Vikten av recensioner för internationella besökare: How do global travelers research before booking a hotel? – Yougov.com.
    ◈ Svenska resenärer om sitt resande februari-maj 2023 – Visit Sweden.
    ◈ Varför väljer tyskar att semestra i Sverige?: Snabbguide till den tyska resenären – Visit Sweden.
    ◈ Hotel Market Update Annordia JUN 2023
    ◈ Monitoring sentiment for domestic and intra-european travel: MSIET, Wave16 – ETC Corporate.

    • Text: Göteborg & Co
    • Foto: Got Event
    Tweet
  • H.M. Konungen invigde den nya upplevelsearenan Wisdome på Tekniska museet.
    2023-12-08 20:26

    Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år

    En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.

  • Lisebergs Julmarknad i Göteborg.
    2023-12-08 17:47

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023

    Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.

  • Gamla Stan, Stockholm i vinterskrud.
    2023-12-07 18:36

    Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling

    Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.

  • Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023.
    2023-12-07 17:18

    Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023

    Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.

  • En Hotellpodd med Hans Kanold och Jonatan Kruse.
    2023-12-06 19:05

    Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell

    I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.

  • Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund har bildat ett intressenätverk i Riksdagen.
    2023-12-06 18:12

    HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen

    Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.

  • Visionsbilden för hotellet som Strawberry bygger vid Liseberg i Göteborg.
    2023-12-05 18:22

    Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg

    Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.

  • Placebranders Day arrangeras den 5 september 2024 på Science Park Towers i Jönköping.
    2023-12-05 17:46

    Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024

    Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.

  • 2023-12-05 14:49

    Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT

    Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.

  • Taktikon utforskar framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Bilden är en familj som får personlig hjälp på ett hotell.
    2023-12-04 18:40

    Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig

    Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.

  • Veckans profil

    Michael Malmborg och Jonathan Piringer

    Michael Malmborg och Jonathan Piringer

    Nordic Outdoor Adventures respektive Bonnier News

    Ett litet snack med Micke från NOA och Jonathan från Bonnier News om Outdoor som arena för eventkommunikation

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Undersökning för en mer innovativ turism och besöksnäring

    • Film om turism och besöksnäringens betydelse för Sverige

    • Arktisk glamping och öländsk champing kan vinna Stora turismpriset

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 november

    • Inspelning webbinarium: Så lyckas ni med er hållbarhetskommunikation

    • Inspelning webbinarium: Kulturturism – en förstudie

    • Erbjudande: Delta på ITB i Berlin 5-7 mars 2024

  • Händelser i branschen

    • Vakantiebeurs, mässa för resebransch och konsument i Nederländerna (Visit Sweden) 10-14 januari
      2024-01-10
      • Jaarbeurs, Nederländerna
      • invajo.com/event/visitsweden/vakantiebeurs2024
    • Global Revenue Forum Stockholm 2024
      2024-01-30
      • Stockholm
      • revenueforum.net/revenue-management-events/
    • Fastfood & Café & Restaurant Expo (31 januari – 1 februari)
      2024-01-31
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/om-oss/
    • Global Sustainable Tourism Councils (GSTC) internationella världskongress, 23-26 april 2024
      2024-04-23
      • Stockholm (Djurgården)
      • corporate.visitsweden.com/om-oss/i-fokus/visit-sweden-gstc/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-12-05 14:49

      Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT

      Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...

    • 2023-12-04 06:05

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...

    • 2023-12-01 23:05

      Fånga framtiden 2024 med Kairos Future

      Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...

    • 2023-12-02 16:55

      Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation

      Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Positiva omdömen från tidigare gäster ökad chansen att fler bokar, avsevärt. Vill du ha fler bokningar på dina aktiviteter, stugor...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Säsongen är inte slut än och det finns mängder av gäster (och intäkter) att vinna fortfarande. Jag vill därför dela med mig av några mycket ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Kulturturism kan lyfta svensk besöksnäring. Internationella gäster suktar efter det lokala, man vill åt det unika, lära sig, berikas på kuns...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om AI-verktyg, trender och hållbara goda exempel


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet