-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – Maj 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser här.
En sommar med höga förväntningar
Maj bjöd på en händelserik rivstart för högsäsongen; Göteborgsvarvet, Liseberg med Grand Curiosa Hotell, göteborgskolorister på Konstmuseet, Elfack och andra stora mässor och möten. Bra väder toppade månaden och nu kommer en sommar med höga förväntningar.
Efterfrågan för hotellrum i destinationen Göteborg var fortsatt stark i maj, med en beläggning på 71 procent. Detta är i linje med den historiska trenden för maj månader, där beläggningsgraden i Göteborg har legat på en hög nivå.
Bokningsläget inför sommaren är mycket starkt, med högre andel hotellrum redan bokade än vid samma tidpunkt förra året.
Största ökningen i Skandinavien
Jämfört med 2022 har efterfrågan på hotellrum i Göteborgsregionen ökat med tio procent. Det är den största ökningen bland de skandinaviska storstäderna. Detta mått på efterfrågeutveckling blir särskilt relevant när hotellkapaciteten ökar kraftigt som den gjort i Göteborg. Den starka efterfrågan återspeglas även i prisutvecklingen.
Den största prisökningen noterades i huvudstäderna Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.
Bortsett från dagarna före Kristihimmelsfärdsdag har beläggningen generellt legat på en hög nivå både vardagar och helger. Detta tyder på stark efterfrågan inom både privat och affärssegmentet.
Mässor och evenemang driver efterfrågan
I samband med möten, mässor och evenemang noterades betydande uppgångar. Detta indikerar tydligt betydelsen av attraktiva evenemang och mässor för den starka utvecklingen av Göteborgs hotellmarknad. Högst beläggning, över 95 procent, märktes i samband med mässorna Elfack, Vitalis och Fordonselektronik.
Månadens stora händelse, Göteborgsvarvet genererade också fler belagda hotellrum jämfört med innan pandemin (+13 procent) och besöken till Göteborg från andra kommuner toppade i samband med varvet enligt flödesdata från Telia.
April hade en positiv utveckling av utländska övernattningar i destinationen Göteborg. För första gången sedan början av pandemin har antalet utländska övernattningar ökat. Det är framför allt marknaderna USA och Danmark som varit drivande. Utländska besökare från USA har ökat med imponerande 57 procent. En stark utveckling kan väntas även fortsättningsvis tack vare den förbättrade tillgängligheten genom den nya direktlinjen till New York. Dessutom har mindre marknader som Nederländerna, Frankrike, Belgien och Italien genererat högre volymer än vanligt. En trolig förklaring till denna ökning är den svaga svenska kronan, vilket gör det mer attraktivt för utländska besökare att resa hit.
Kultur är en viktig reseanledning
Värt att notera att fördjupning i den lokala kulturen är en viktig reseupplevelse för européer. Utländska besökare som generellt stannar längre och spenderar mer värderar att ta del av autentiska och djupare upplevelse av den svenska kulturen. Besöksnäringsaktörer uppmanas därför att betona denna aspekt i sin kommunikation och paketering av utbudet.
Genom att framhäva Göteborgs ”dolda pärlor”, autentiska och avkopplande upplevelser genom det hållbara utbudet kan destinationen dra nytta av sin position, skapa uppmärksamhet och attrahera fler besökare. Ett exempel är den fina utställningen om Göteborgskolorismen på Konstmuseet som öppnade 22 april.
Snabbfakta och siffror
◆ Beläggningen i maj var 73 procent i Stockholm, 72 procent i Malmö och 75 procent i Köpenhamn.
◆ Antalet belagda hotellrum i destinationen Göteborg ökade med nästan 10 procent jämfört med samma månad föregående år och med 12 procent jämfört med 2019.
◆ Snittpriset i Göteborg var 10 procent lägre än i Stockholm under maj. I Stockholm nådde snittpriset över 1 500 kronor, vilket var den högsta nivån under de senaste fem åren med en ökning på 19 procent jämfört med maj 2022.
◆ Göteborgsregionen noterade rekordhöga gästnattsvolymer med 1,4 miljoner övernattningar fram till april. Destinationen hade den högsta tillväxten jämfört med Stockholm och Malmö. Med en ökning på 9 procent jämfört med samma period 2019.
◆ Antalet utländska övernattningar ökade med 3 procent under april jämfört med samma månad 2019, medan Stockholm och Malmö fortfarande har haft lägre nivåer än före pandemin. Däremot har både Stockholm och Malmö sett en ökning av svenska gästnattsvolymer under månaden.
◆ Danska övernattningar ökade med 14 procent under april jämfört med 2019, medan Norge och Tyskland håller samma nivå som innan pandemin.
◆ Besöksflödet från andra svenska kommuner ökade med 5 procent under maj jämfört med föregående år enligt data från Telia.
Källor och merläsning
◈ Monitoring Sentiment for Domestic and Intra-European Travel – Wave 15 – ETC Corporate.
◈ Hotellmarknadens Konjunkturbarometer April 2023.
◈ Hotel Market Update Annordia MAJ 2023.
◈ Här är veckodagen då flest svenskar är på jobbet – Computer Sweden.
◈ HEM | Talent City Index.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Countryside Hotels – många par jämför sig med andra på semestern
Undersökningsdata från Countryside Hotels visar att många svenska par jämför sig med andra par på semestern.
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Årets mottagare av Naturturismföretagens Mångfalds- och samverkanspris är Ulrika Krynitz och Håkan Strotz som driver Urnatur.
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
En ny rapport från Stockholm Business Region presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för staden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Resemässan – En ny del av Seniormässan Stockholm 2024
De tre första dagarna i oktober öppnar Resemässan sina dörrar på Stockholmsmässan som en ny del av Seniormässan S...
-
Brändön Lodge använder lokalsamhällets kraft och stärker platsen
Två pensionerade barnmorskor som städerskor? ”Självklart” tänkte Göran Widén när han fick frågan. Brändön...
-
-
Gästbloggare
-