-
Liseberg söker deltagare till internationell månresa
Liseberg vill ta hela världen till månen! Nu söker nöjesparken medborgare från världens alla länder för världens första helt internationella månresa – med nya berg- och dalbanan Luna.
– Vi ser det som en unik chans för alla länder i världen som ännu inte fått resa till månen, säger Mårten Westlund, PR- och kommunikationschef på Liseberg.
Illustration: QuarryFoldStudio/Liseberg
Högst, snabbast och närmast månen
Luna, som invigdes i år lagom till Lisebergs 100-årsjubileum, är en så kallad bumerangberg- och dalbana – först åker man framåt och sedan bakåt samma resa. Med sina dryga 64 meter över havet är Luna högst och snabbast av sin sort i världen, och precis där tåget vänder vid högsta punkten är man så nära månen som det bara går inne på nöjesparken.
Detta gav Liseberg inspiration att arrangera världens första internationella månresa. Vill du resa till månen? frågar nöjesparken när man går ut i egna kanaler och efterlyser personer som antingen är medborgare i, eller har stark koppling till, andra länder än Sverige. En utvald representant från varje land i världen kommer att skickas upp i Luna den första lördagen i september:
– Bara en nation har ju hittills medborgare som satt sin fot på månens yta, det tycker vi är lite synd. Nu bjuder vi in hela världen till världens första internationella månresa, det blir en unik chans att vara med och skapa ett fantastiskt gemensamt minne, säger Mårten Westlund, PR- och kommunikationschef på Liseberg.
När Liseberg letar månresenärer som ska representera alla länder har man utgått från FN:s lista med internationellt erkända stater samt stater med observatörsstatus. På den särskilda sajten där frivilliga kan anmäla intresse kan man läsa om månresan på alla världens språk.
– Vår ambition är att samla personer från så många länder som möjligt, och vi kommer att uppmana våra utvalda månresenärer att ta med flaggor eller klä sig i sitt lands färger, säger Mårten Westlund.
Den internationella premiärturen sker lördag 2 september klockan 10.00.
- Text: Liseberg
- Foto: Liseberg
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet till ett av världens 100 främsta spa – en prestigef...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
-
Gästbloggare
-