-
Matsvinnet inom turismen del 1
Det allmänna läget
Varje år slängs 54 kilo ätbar mat och dryck per person i Sverige, enligt Livsmedelsverket. Varför och vad kan man göra för att minska matsvinnet? Ser det lika illa ut inom besöksnäringen – och vad görs för att man inte skall behöva slänga så mycket mat? I en artikelserie försöker vi ge er en bild av läget.
Därför skall man minska matsvinnet
Om man kan minska matsvinnet så finns det många vinster att hämta. Konsument och företag kan spara mer pengar och miljöbelastningen blir inte lika stor. Matsvinnet bidrar stort till slöseriet med jordens resurser och om det minskar skulle man kunna försörja fler människor med mat.
Vilka är ansvariga?
Alla människor bär ett ansvar att se över sin matkonsumtion. Antalet människor i världen kommer att öka från sju till nio miljarder till år 2050. Än idag finns det folk som svälter – och överflöd av mat på andra ställen.
Nya riktlinjer
Förenta Nationerna har tagit fram en rapport om ett hållbarhetsmål som skall vara uppfyllt till år 2030. I det står det att det behövs en resurseffektiv och hållbar livsmedelssektor samt att matsvinnet i butiks- och konsumentledet halveras.
Livsmedelsverket fick tillsammans med Naturvårdsverket och Jordbruksverket i uppdrag av regeringen att undersöka hur man kan minska matsvinnet i Sverige. Läs rapporten här.
”- Jag ser fram emot att ta del av rapporten och förslagen om en väg framåt. Jag ser också att insatser för minskat matsvinn ingår arbetet med att ta fram en nationell livsmedelsstrategi”, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.
Här är matsvinnet som störst
När man undersöker var som maten slängs mest så är det i början av kedjan. Mycket som odlas försvinner redan på odlingsfälten på grund av att det saknas en marknad för det eller att det inte har tillräckligt bra utseende för att kunna säljas.
Vad måste göras?
För att minska matsvinnet så måste man öka kommunikationen mellan aktörer, göra fler kartläggningar över hur det verkligen ser ut och utveckla fler samarbeten.
Vill du veta vad som görs inom besöksnäringen i frågan – följ oss i del 2 där vi har undersökt matsvinnet hos rederierna och vad de gör åt saken.
Källa: Livsmedelsverket
- Text: Maria Lindqvist
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-