-
Matsvinnet inom turismen del 1
Det allmänna läget
Varje år slängs 54 kilo ätbar mat och dryck per person i Sverige, enligt Livsmedelsverket. Varför och vad kan man göra för att minska matsvinnet? Ser det lika illa ut inom besöksnäringen – och vad görs för att man inte skall behöva slänga så mycket mat? I en artikelserie försöker vi ge er en bild av läget.
Därför skall man minska matsvinnet
Om man kan minska matsvinnet så finns det många vinster att hämta. Konsument och företag kan spara mer pengar och miljöbelastningen blir inte lika stor. Matsvinnet bidrar stort till slöseriet med jordens resurser och om det minskar skulle man kunna försörja fler människor med mat.
Vilka är ansvariga?
Alla människor bär ett ansvar att se över sin matkonsumtion. Antalet människor i världen kommer att öka från sju till nio miljarder till år 2050. Än idag finns det folk som svälter – och överflöd av mat på andra ställen.
Nya riktlinjer
Förenta Nationerna har tagit fram en rapport om ett hållbarhetsmål som skall vara uppfyllt till år 2030. I det står det att det behövs en resurseffektiv och hållbar livsmedelssektor samt att matsvinnet i butiks- och konsumentledet halveras.
Livsmedelsverket fick tillsammans med Naturvårdsverket och Jordbruksverket i uppdrag av regeringen att undersöka hur man kan minska matsvinnet i Sverige. Läs rapporten här.
”- Jag ser fram emot att ta del av rapporten och förslagen om en väg framåt. Jag ser också att insatser för minskat matsvinn ingår arbetet med att ta fram en nationell livsmedelsstrategi”, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.
Här är matsvinnet som störst
När man undersöker var som maten slängs mest så är det i början av kedjan. Mycket som odlas försvinner redan på odlingsfälten på grund av att det saknas en marknad för det eller att det inte har tillräckligt bra utseende för att kunna säljas.
Vad måste göras?
För att minska matsvinnet så måste man öka kommunikationen mellan aktörer, göra fler kartläggningar över hur det verkligen ser ut och utveckla fler samarbeten.
Vill du veta vad som görs inom besöksnäringen i frågan – följ oss i del 2 där vi har undersökt matsvinnet hos rederierna och vad de gör åt saken.
Källa: Livsmedelsverket
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-