-
Så ser företagens utmaningar ut
Tillväxtverket har presenterat resultatet av undersökningen Företagens villkor och verklighet 2017.
Därför tas rapporten fram
Tillväxtverket arbetar för att stärka företagens konkurrenskraft. För att få underlag till det arbetet så har man för sjätte gången genomfört en undersökning som man sammanställer i en rapport. Rapporten är tänkt att fungera som ett kunskapsunderlag både för myndigheten och för externa aktörer.
Så ser företagens villkor ut i Sverige
I undersökningen tar man reda på hur det står till i de små och medelstora företagen i Sverige. Vad har man har för visioner / förutsättningar? Vilka möjligheter har företagen för att växa och utvecklas. Vilka hinder finns det för företagen?
Några områden som man frågade om var:
- tillväxtvilja
- framtidstro
- tillväxthinder
- rekrytering
- kunder
- konkurrens
- internationalisering
- hållbarhetsarbete
- digitalisering
- innovationer
Enkäten omfattar cirka 10.000 svar och görs både via webb, papper och telefon.
Hotell och restaurangbranschen vill växa mest!
Tillväxtviljan är starkast inom hotell och restaurangbranschen. Men även inom handel, information och kommunikation är viljan för att växa stor. Lägst är tillväxtviljan hos vård- och omsorgsföretagen.
Ju större företagen är ju större är tillväxtviljan. De allra minsta företagen vill helst växa utan att anställa. De län där företagen har den högsta tillväxtviljan är Gävleborg, Jönköping, Västerbotten och Södermanland. Lägst är tillväxtviljan i Dalarnas län.
Det som är viktigast för tillväxt är, enligt undersökningen:
- nya försäljningskanaler
- marknadsföring
- innovation
- kompetensutveckling
Hoten mot tillväxt
De hot som företagen ser mot tillväxten är:
- brist på kompetensförsörjning
- lagar och myndighetsregler
- brist på tid till kärnverksamheten och strategiska frågor
- kapacitet på lokaler/utrustning
- tillgång på bredband
- svårt att få kunskap om och hitta rätt samarbeten inom internationalisering
- små företag har det svårt att hinna med digitalisering/innovationer
Brist på kompetensförsörjning
Kompetensförsörjning är det största tillväxthindret för små och medelstora företag i Sverige. Sju av tio företag i Sverige har svårt att hitta rätt kompetens och mer än vart fjärde företag (28 procent) ser detta som ett stort tillväxthinder. Bland de större små företagen (10-49 anställda) och de medelstora företagen (50-249 anställda) är denna andel ännu större (cirka 50 procent).
Soloföretagarnas vilja att anställa har minskat. Vad det beror på framgår inte.
En annan bild som framträder i undersökningen är att även i län med relativt hög arbetslöshet, som Blekinge och Örebro, är det svårt för företagen att hitta rätt kompetens.
Lagar och myndighetsregler
Även lagar och myndighetsregler är ett stort tillväxthinder. Nästan vart fjärde företag (24 procent) ser detta som ett stort hinder för tillväxt. Den största ökningen sedan år 2014 i andelen företag som ser detta som ett stort tillväxthinder finner vi inom handeln och byggsektorn. Denna andel har dock legat still i många andra branscher.
Brist på tid för kärnverksamhet och strategiska frågor
Många företag upplever att de har mindre tid för sin kärnverksamhet och strategiska frågor än förut.
Kapacitet på lokaler och utrustning
Det är svårt att hitta lämpliga lokaler och utrustning för företag i Sverige.
Tillgång till bredband
Många företag utanför storstäderna upplever att tillgången på bredband hotar företagets tillväxt.
Drygt 60 procent av företagen använder IT i stor utsträckning för administration. Andra vanliga användningsområden är inköp, marknadsföring, produktion och försäljning. Däremot är det mindre vanligt att företagen använder IT för att utveckla nya produkter och affärsmodeller.
Internationalisering
Företagen i Sverige upplever att det kan vara svårt att skaffa sig kunskaper om andra marknader och att hittar rätt kontakter i utlandet. Det vore en stor fördel om man kan underlätta internationaliseringen för företag.
Innovationer
Undersökningen visar att det är bra att fortsätta stödja innovationer i företag.
Innovationer är vanliga bland svenska små och medelstora företag. Nästan hälften av de undersökta företagen uppger att de under de senaste tre åren utvecklat och sålt nya eller väsentligt förbättrade produkter. I huvudsak är det egna uppslag som genererar de innovationer som företaget utvecklar, men även kunder bidrar till utvecklingen av nya varor och tjänster.
Se presentationen av Företagens villkor och verklighet 2017
Panelsamtal om hur företagen skall växa i Sverige
Tillväxtverkets Gunilla Thorstensson förde ett panelsamtal med Närings- och Innovationsminister Mikael Damberg var på plats tillsammans med Jessica Sannö från Ösjönäs, Tiveden aktivitets- och äventyrscenter, Raymond Fernström, Vd Tebex och Daniel Wiberg från Företagarna.Åsikter från panelen
Naturturismföretagaren Jessica
Mitt i Tivedens nationalpark driver Jessica ett familjeföretag inom naturturismen. Företaget växer och vill växa mer men det finns många hinder på vägen.Ett problem är att hitta rätt personal och att samhällservicen inte räcker till. Det är svårt att hitta bostäder för personal, att få barnomsorg med mera.Ett annat problem är att man i dagsläget har för få bäddar i området.För mycket av företagarnas tid går åt till att söka och upprätthålla olika typer av tillstånd. Det kan vara regler och kontroller för djurskötsel, livsmedel, brandskydd med mera.
Många vill bli egna men hindras av att det inte finns trygghetssystem för de. Här blir speciellt kvinnorna missgynnade när de blir gravida eller sjuka. Systemen är gjorda för lönetagarna. Här vill Jessica att man inför en miniminivå om man blir sjuk.Raymon Fernström, Vd Tebex
Raymon driver sedan många år tillbaka ett företag som tillverkar kablage i Norrtälje.Tillverkningen är mycket av ett hantverk och man har upplevt att det har blivit allt svårare att hitta yrkesutbildade personer. Raymon tycker att man måste skapa fler yrkesutbildningar.Idag arbetar 40 personer på Tebex och man vill växa men det enda sättet att utöka personalen idag är att lära upp de själva. Detta tar tid och kostar pengar. Ingångslönerna är höga. Få inom branschen väljer att byta arbete då LAS har en inlåsningseffekt som gör att den sist anställda får sluta först vid uppsägningar.Internationaliseringen har kommit lång på Tebex och man exporterar mycket till till exempel Kina, USA och Spanien. Här ser man att samarbete inom branschen har blivit en framgångsnyckel. Att vara vaksam för vad som händer i vår omvärld är också viktigt.Raymond upplever också att de många reglerna tar för mycket tid för företagarna.Det har varit svårt för myndigheterna att nå ut med satsningar som är riktade till småföretagen. Detta måste de bli bättre på.Ett annat problem för de mindre företagen är att de större företagen betalar sina fakturor för sent. Här har den nuvarande näringsministern haft samtal med de stora bolagen i Sverige. Det är viktigt att småföretagen inte får agera bank.Näringsministern nöjd – men vill göra mer
Mikael Damberg, Närings- och Innovationsminister ser att företagen i Sverige går bra och att man har mycket att göra.Men det finns många problem att lösa. Ett är att företagen inte hittar rätt kompetens när de anställer.Kommunerna kan bli bättre på att bygga fungerande samhällen bland annat när det gäller bostadsbyggande.Damberg vill gärna se att soloföretagen växer och vill skapa fler riktade insatser från myndigheterna. Myndigheterna når inte ut med information med sina satsningar på företagen.Han tror att digitaliseringen kan bidra till att det blir lättare att sköta ett företag. Ett projekt pågår där man har som mål att hälften att alla Sveriges restaurangföretagare skall kunna sköta sin administration digitalt.Nästa bransch att satsa på digitalisering är besöksnäringen, enligt Damberg. ”- Sverige är väldsbäst för tio år sedan men har halkat efter”, säger Damberg.När det gäller att förbättra trygghetssystemen för företagarna så kommer regeringen med ett förslag. Det innebär att man som nyföretagaren får behålla sitt SGI de första 36 månader. Sverige behöver ett bredare grepp – minska avstånden mellan anställda och företagare. Damberg välkomnar alla organisationer att bidra.Damberg avslutade med att säga att han tycker att undersökningar om företagens villkor är viktiga så att man kan följa företagens utveckling och skapa nya insatser för att skapa mer tillväxt.- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...
-
-
Gästbloggare
-