söndag 20 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027
    • Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar
  • Platsannonser:
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Svenska Möten ger en gedigen rapport om mötesåret 2024 som gått.
    2025-01-17 19:17

    Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen

    Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekonomisk situation. Trots detta finns en uppseendeväckande mottrend: efterfrågan på stora möten och event har ökat markant. Denna paradox belyser både förändringar i mötesindustrin och företagens behov av strategiska kommunikationsplattformar i tider starkt präglat av transformation. Detta rapporterar Svenska Möten.

    Minskad efterfrågan på konferenser

    Enligt Svensk Mötes & Konferensbarometer har den totala efterfrågan på konferenser haft en nedåtgående trend under året. Denna utveckling är en konsekvens av ökade kostnader, företagens strävan att optimera sina resurser och en ökad användning av digitala mötesverktyg. Många företag väljer nu att hantera rutinmässiga möten via digitala plattformar eller i interna lokaler.

    Benchmarking Alliance redovisar sedan augusti och framåt ett stadigt tapp av konferensintäkterna mot föregående år. På helåret ser de en minskning med 2 procent jämfört med föregående år.

    ”Det är framför allt deltagarantalet som sjunker, även om intäkterna per deltagare ökar något.” Säger Henrik Karlsson, Business Development Manager på Benchmarking Alliance.

    En vilja att investera i möten som skapar värde

    Även Visita redovisar en liknande utveckling av efterfrågan på konferenser, som en spegling av det ekonomiska läget.

    ”Konferensmarknaden är en tydlig konjunkturbarometer. Efter pandemins uppsving har vi nu sett en avmattning driven av företagens behov att snabbt anpassa sig till ett högre kostnadsläge. Men det fysiska mötet har inte förlorat sin betydelse. Särskilt inte när det gäller större och strategiska sammankomster.” Säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.

    Sveriges Affärsreseförening, SBTA belyser den parallella nedgången inom affärsresandet.

    ”Affärsresandet har minskat med 15 procent i Sverige. Som en naturlig följd av den ekonomiska verkligheten samt ändrade beteenden och policys för resor. Vi ser samtidigt en fortsatt vilja hos företag att investera i möten som skapar verkligt värde. Särskilt i de fall där fysisk närvaro är avgörande. Vilket i sin tur resulterar i att när man väl reser, så stannar man borta längre.” Säger Fredrik Hermelin, General Manager på SBTA.

    Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen

    En växande efterfrågan på stora möten och event

    I kontrast till den nedåtgående trenden har efterfrågan på stora möten och event, med fler än 100 deltagare, ökat markant under mötesåret 2024. Enligt Svenska Möten har antalet sådana arrangemang vuxit under året, en uppgång som både dag- och logibaserade möten bidrar till.

    ”Företagen inser värdet av att samlas fysiskt för att bygga företagskultur, stärka engagemang och skapa gemensamma upplevelser. I en tid där förändring är konstant blir mötet en katalysator för kommunikation och innovation.” Säger Jannis Norén Karras, vice VD och kommersiell chef på Svenska Möten.

    Drivkrafter bakom utvecklingen

    Flera faktorer driver denna utveckling. Dels ses stora möten och event som avgörande för att stärka teamkänsla och hantera organisatoriska utmaningar. Enligt rapporten Framtidens möten är fysiska möten särskilt viktiga för att etablera relationer. Det är något som har fått ökad betydelse efter pandemin. Möten används också för att initiera kreativa processer och teambyggande aktiviteter. Vilket förstärker behovet av större fysiska sammankomster​.

    Vidare visar Svenska Mötens Trendrapport 2024 ett ökat fokus på kvalitet framför kvantitet. Företagen söker mer värde för varje möte. Den yngre generationen driver också på detta, då de ställer högre krav på mötets innehåll och söker sammanhang som engagerar och inspirerar vilket ofta gynnar större mötesformat.

    ”I en tid där allt är i förändring står mötet stadigt som ett nav för kommunikation, samarbete och framtidsbyggande.” Fortsätter Jannis Norén Karras.

    Stora arrangemang ställer också nya krav

    Efterfrågan på större möten och event samt konferenser med ett mer omfattande innehåll märks även hos konferensanläggningar. Utöver en mer storskalig och varierande agenda genomförs konferensens delmoment ofta i olika lokaler och miljöer, från traditionella mötesrum till grupprum men även utomhus.

    ”Vi ser tydligt en ökad efterfrågan på större möten och event med omfattande och kvalitativt innehåll. Företag satsar på att skapa mer värde per möte, vilket gör att arrangemangen blir både större och mer genomarbetade.” Säger Niclas Cronemyr på Holiday Club Åre, en av Svenska Mötens utvalda mötesplatser.

    Stora arrangemang med många deltagare ställer också nya krav på att säkerställa att alla deltagare känner sig inkluderade, ges möjlighet att ta till sig innehållet på ett sätt som passar dem samt också får uttrymme för återkoppling och reflektion.

    ”När man pratar om konferens i Åre tänker nog många på möjligheten att kombinera mötet med att kasta sig ut i skidbackarna eller bestiga majestätiska Åreskutan. Men vi ser även ett ökande intresse för övriga säsonger, särskillt hösten, samt för aktiviteter som spänner bredare och är utformade för att engagera konferensdeltagarna. Antingen som ett komplement eller ett alternativ till skidåkningen. Ett exempel under vintersäsongen är snöskovandringar – en perfekt aktivitet att uppleva fjällets natursköna landskap i ett lugnare tempo som alla kan deltaga i.” Fortsätter Niclas Cronemyr.

    Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen

    Branschens utmaningar och möjligheter

    Även om stora möten och event går mot strömmen, står branschen inför betydande utmaningar. Den globala ekonomiska osäkerheten, höga kostnader och ökad konkurrens från digitala alternativ sätter press på aktörerna. Enligt Visita är konjunkturberoendet starkare än tidigare. Men förbättringar förväntas under 2025 när ekonomin återhämtar sig.

    ”Med tanke på återhämtningen efter pandemin tycker jag ändå att man kan tolka den nuvarande nedgången som en konjunktureffekt och inte en bestående förändring av preferenser. Vi föredrar i många fall fysiska möten men konjunkturberoendet kommer sannolikt att vara betydligt större nu och i framtiden. Men jag ser också potential. Företag som vågar investera i moderna lösningar och hållbarhet stärker sin position och skapar långsiktiga värden för kunder och deltagare.” Säger Thomas Jakobsson.

    En blick framåt

    Mötesåret 2024 kan sammanfattas som ett år av kontraster. Där mindre konferenser har minskat i omfattning medan större sammankomster har visat vägen framåt. Denna utveckling speglar företagens strävan att i osäkra tider skapa långsiktigt värde och mening i sina investeringar – där det fysiska mötet fortsatt är en oslagbar arena.

    Mötesåret 2024 har bekräftat att möten spelar en central roll för att stärka företagskultur och driva utveckling. Men det understryker också behovet av att mötesindustrin anpassar sig till nya förutsättningar och krav. Stora möten och event har etablerat sig som en viktig plattform för strategiska mål, och allt pekar på att trenden är här för att stanna.

    ”Mötesbranschen är i förändring, men dess kärna – det personliga mötet – är starkare än någonsin. Framtiden tillhör de aktörer som kan kombinera hög kvalitet, innovation och anpassning till kundernas behov.” Avslutar Jannis Norén Karras.

    Här kan ni läsa mer om Svenska Möten på Turismnytt.

    Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen

    • Text: Svenska Möten
    • Foto: Svenska Möten
    Tweet
  • Vintern 2027 kommer SM-veckan åter att arrangeras i Skövde.
    2025-07-18 01:27

    SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027

    Efter att Riksidrottsförbundet och SVT har utvärderat städer är det nu klart att Skövde kommer stå värd för SM-veckan vinter 2027.

  • Under sju veckor förvandlas Badholmen i Stockholm till en levande beach club där musik, mat och människor möts.
    2025-07-18 01:21

    Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”

    I sommar får Stockholms skärgård nytt liv. Under sju veckor förvandlas Badholmen till en beach club där musik, mat och människor möts.

  • Nöjesparkerna Gröna Lund, Kolmården och Furuvik söker nu efter medarbetare till höstens spännande Halloween.
    2025-07-18 01:16

    Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween

    När höstmörkret sänker sig förvandlas Gröna Lund, Kolmården och Furuvik till halloweenvärldar. Nu öppnar nöjesparkerna sina rekryteringar.

  • Lennart Kalderén, ordförande för Svenska Taxiförbundet.
    2025-07-18 01:11

    Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar

    Svenska Taxiförbundet ser en konkurrensbegränsning i Kalmars upphandling av skolskjuts. Mindre taxiföretag riskeras att slås ut.

  • Sommartorget i Härnösand.
    2025-07-18 01:04

    En rekordökning av gästnätter i Härnösand under året

    Turismen i Härnösand visar stark tillväxt. Under årets fem första månader har gästnätter ökat med 49,4 procent jämfört med i fjol.

  • Öppningsceremonin vid Word Choir Games 2024 i Auckland på Nya Zeeland.
    2025-07-18 01:00

    Helsingborg blir värdstad för World Choir Games 2026

    Sommaren 2026 står Helsingborg i centrum för världens största internationella körfestival - World Choir Games.

  • Camping 2025 - besöksnäring
    2025-07-14 04:55

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalen 2025 - Norwegian och St1
    2025-07-14 00:56

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3

  • Logga för Regeringen.
    2025-07-13 22:23

    Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

    Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.

  • EVS38, en global konferens om eldrivna fordon, lockade 3900 deltagare i Göteborg under juni.
    2025-07-13 22:18

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-13 22:23

      Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

      Ökad trygghet för resenärer och förenkling för resebranschens aktörer. Regeringen har beslutat o...

    • 2025-07-11 01:47

      Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

      Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...

    • 2025-07-14 04:55

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang oc...

    • 2025-07-11 01:28

      Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

      Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun – där näringslivsenheten och kommunikationsenheten samarbet...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet