-
Naturturismföretagen tar fram en kollektiv försäkring för företag
Många småföretagare i natur-och ekoturismbranschen saknar försäkringsskydd – eller har ett försäkringsskydd som inte är anpassat för deras verksamheter. För att på ett bättre sätt säkerställa att små medlemsföretag är ordentligt försäkrade kommer Naturturismföretagen att erbjuda en kollektiv försäkring framöver.
”Den kollektiva försäkringen vi har tagit fram tillsammans ger vad vi kan se en kraftig besparing rent kostnadsmässigt för småföretagen. Företagen kommer sedan också att kunna komplettera sitt försäkringsskydd till ett bra pris och även stora företag kommer att få konkurrenskraftiga lösningar för sina försäkringar. Tillsammans sparar vi gigantiska summor för branschens företag samtidigt som vi säkrar en professionell basnivå i svensk naturturism.” Säger Camilla Jönsson, generalsekreterare för Naturturismföretagen.
Flera företag saknar fullvärdigt försäkringsskydd
I olika sammanhang har Naturturismföretagen fått signaler från nuvarande medlemmar och även icke medlemmar i branschen om ett försäkringsskydd anpassat för deras behov, verksamheter och plånbok. Nu kan den efterfrågan tillgodoses.
”Vi får kontinuerligt frågor om försäkringsskydd. Det har också framkommit i den kartläggning bland företagare i vår bransch som vi gjort att flera saknar fullvärdigt försäkringsskydd. De är heller inte nöjda utifrån pris eller omfattning med sina nuvarande försäkringar.” Säger Camilla,
Med möjligheter till tillväxt ökar ansvar och säkerhetskrav
Hållbara naturupplevelser i Sveriges natur en av de starkaste reseanledningarna, enligt Visita.
”Trots att majoriteten av natur- och ekoturismföretagen är riktigt små företag, med få eller inga anställda, så är det många som tar emot gäster från andra länder. Naturturism är också en av de delar inom turism som växer snabbast globalt. Ska du jobba mot internationella marknaden genom seriösa reseagenter är det ett krav på att du har ett fullgott försäkringsskydd.” Säger Camilla.
Naturturismföretagen samarbetar med Söderberg & Partners
Under hösten och vintern har Naturturismföretagen diskuterat alternativ och möjligheter med olika försäkringspartners och landat i ett samarbete med Söderberg & Partners.
”Vårt mål har varit att hitta en kollektiv försäkring till en rimlig kostnad som taktar med branschens verksamheter och passar just för det mindre företaget. Som medlemsförening och branschorganisation är det ett naturligt steg att hjälpa företagen att skydda både sig själva och sina gäster. Det också ett viktigt steg för att professionalisera branschen.” Säger Camilla.
Åke Arén är senior försäkringsförmedlare SAK vid Söderberg & Partners.
”Alla företag har ett behov av en företagsförsäkring för sin verksamhet, oavsett storlek. En företagsförsäkring kan skydda verksamheten mot stora kostnader som en skada kan medföra och ger trygghet ifall något oförutsett skulle inträffa. Exempelvis, om man skulle bli skadeståndsskyldig eller hamna i en rättstvist.” Säger Åke.
Nedan är några viktiga delar i företagsförsäkringen:
◆ Verksamhetsansvar: I det fall någon riktar skadeståndsanspråk mot verksamheten.
◆ Rättsskydd: Täcker juridiska kostnader om man hamnar i tvist med leverantör, kund eller myndighet.
◆ Kundolycksfall: Täcker kostnader och lämnar ersättning vid invaliditet om någon deltagare skulle skada sig vid ett event eller under en äventyrsresa.
Skräddarsydd försäkringslösning ger rätt skydd till rätt premie
”Det finns ett brett utbud av företagsförsäkringar på marknaden och både omfattning och pris varierar kraftigt. Som försäkringsförmedlare tycker vi att det är viktigt att man tecknar rätt skydd till rätt premie utifrån den verksamhet som bedrivs.” Säger Åke Arén.
Enligt honom har små företag ofta endast möjlighet att teckna försäkringsbolagens färdigpaketerade verksamhetsförsäkringar. Dessa paket är framtagna för att passa en bred massa av små företag. Men långt ifrån alla har behov av den omfattning som ingår.
”Naturturismföretagens medlemmar bedriver nischade verksamheter och därför har Naturturismföretagen med hjälp av oss valt att handla upp en egen skräddarsydd försäkringslösning för medlemsföretagen, som syftar till att ta höjd för de risker som medlemmarna möter i sin vardag.” Säger Åke
Erbjudandet rullas ut under året
Under den andra halvan av det här året kommer den kollektiva försäkringen för föreningens befintliga medlemmar erbjudas. Det gäller kategorin mindre företag (med en omsättning under två miljoner kronor om året) samt för nya medlemmar i den kategorin.
Naturturismföretagen arbetar också mot att från och med 2024 inkludera en kollektiv försäkring i medlemskapet för samtliga medlemmar i kategorin mindre företag. Söderberg & Partners kommer dessutom att kunna hjälpa till att hitta företagslösningar för större medlemsföretag.
Här kan ni läsa mer om det uppdaterade försäkringskonceptet för Naturturismföretagens medlemmar.
- Text: Naturturismföretagen
- Foto: istock/Naturturismföretagen
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
-
Gästbloggare
-