-
Naturturismföretagen tar fram en kollektiv försäkring för företag
Många småföretagare i natur-och ekoturismbranschen saknar försäkringsskydd – eller har ett försäkringsskydd som inte är anpassat för deras verksamheter. För att på ett bättre sätt säkerställa att små medlemsföretag är ordentligt försäkrade kommer Naturturismföretagen att erbjuda en kollektiv försäkring framöver.
”Den kollektiva försäkringen vi har tagit fram tillsammans ger vad vi kan se en kraftig besparing rent kostnadsmässigt för småföretagen. Företagen kommer sedan också att kunna komplettera sitt försäkringsskydd till ett bra pris och även stora företag kommer att få konkurrenskraftiga lösningar för sina försäkringar. Tillsammans sparar vi gigantiska summor för branschens företag samtidigt som vi säkrar en professionell basnivå i svensk naturturism.” Säger Camilla Jönsson, generalsekreterare för Naturturismföretagen.
Flera företag saknar fullvärdigt försäkringsskydd
I olika sammanhang har Naturturismföretagen fått signaler från nuvarande medlemmar och även icke medlemmar i branschen om ett försäkringsskydd anpassat för deras behov, verksamheter och plånbok. Nu kan den efterfrågan tillgodoses.
”Vi får kontinuerligt frågor om försäkringsskydd. Det har också framkommit i den kartläggning bland företagare i vår bransch som vi gjort att flera saknar fullvärdigt försäkringsskydd. De är heller inte nöjda utifrån pris eller omfattning med sina nuvarande försäkringar.” Säger Camilla,
Med möjligheter till tillväxt ökar ansvar och säkerhetskrav
Hållbara naturupplevelser i Sveriges natur en av de starkaste reseanledningarna, enligt Visita.
”Trots att majoriteten av natur- och ekoturismföretagen är riktigt små företag, med få eller inga anställda, så är det många som tar emot gäster från andra länder. Naturturism är också en av de delar inom turism som växer snabbast globalt. Ska du jobba mot internationella marknaden genom seriösa reseagenter är det ett krav på att du har ett fullgott försäkringsskydd.” Säger Camilla.
Naturturismföretagen samarbetar med Söderberg & Partners
Under hösten och vintern har Naturturismföretagen diskuterat alternativ och möjligheter med olika försäkringspartners och landat i ett samarbete med Söderberg & Partners.
”Vårt mål har varit att hitta en kollektiv försäkring till en rimlig kostnad som taktar med branschens verksamheter och passar just för det mindre företaget. Som medlemsförening och branschorganisation är det ett naturligt steg att hjälpa företagen att skydda både sig själva och sina gäster. Det också ett viktigt steg för att professionalisera branschen.” Säger Camilla.
Åke Arén är senior försäkringsförmedlare SAK vid Söderberg & Partners.
”Alla företag har ett behov av en företagsförsäkring för sin verksamhet, oavsett storlek. En företagsförsäkring kan skydda verksamheten mot stora kostnader som en skada kan medföra och ger trygghet ifall något oförutsett skulle inträffa. Exempelvis, om man skulle bli skadeståndsskyldig eller hamna i en rättstvist.” Säger Åke.
Nedan är några viktiga delar i företagsförsäkringen:
◆ Verksamhetsansvar: I det fall någon riktar skadeståndsanspråk mot verksamheten.
◆ Rättsskydd: Täcker juridiska kostnader om man hamnar i tvist med leverantör, kund eller myndighet.
◆ Kundolycksfall: Täcker kostnader och lämnar ersättning vid invaliditet om någon deltagare skulle skada sig vid ett event eller under en äventyrsresa.
Skräddarsydd försäkringslösning ger rätt skydd till rätt premie
”Det finns ett brett utbud av företagsförsäkringar på marknaden och både omfattning och pris varierar kraftigt. Som försäkringsförmedlare tycker vi att det är viktigt att man tecknar rätt skydd till rätt premie utifrån den verksamhet som bedrivs.” Säger Åke Arén.
Enligt honom har små företag ofta endast möjlighet att teckna försäkringsbolagens färdigpaketerade verksamhetsförsäkringar. Dessa paket är framtagna för att passa en bred massa av små företag. Men långt ifrån alla har behov av den omfattning som ingår.
”Naturturismföretagens medlemmar bedriver nischade verksamheter och därför har Naturturismföretagen med hjälp av oss valt att handla upp en egen skräddarsydd försäkringslösning för medlemsföretagen, som syftar till att ta höjd för de risker som medlemmarna möter i sin vardag.” Säger Åke
Erbjudandet rullas ut under året
Under den andra halvan av det här året kommer den kollektiva försäkringen för föreningens befintliga medlemmar erbjudas. Det gäller kategorin mindre företag (med en omsättning under två miljoner kronor om året) samt för nya medlemmar i den kategorin.
Naturturismföretagen arbetar också mot att från och med 2024 inkludera en kollektiv försäkring i medlemskapet för samtliga medlemmar i kategorin mindre företag. Söderberg & Partners kommer dessutom att kunna hjälpa till att hitta företagslösningar för större medlemsföretag.
Här kan ni läsa mer om det uppdaterade försäkringskonceptet för Naturturismföretagens medlemmar.
- Text: Naturturismföretagen
- Foto: istock/Naturturismföretagen
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier so...
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat några invändningar mot Sveriges förslag på införande av gårdsförsäljning. Därmed ...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-