-
New Hopes julkalender finns nu att beställa – gör gott för barn
Reseindustrins Barnfonds årliga julkalenderskraplott finns nu att beställa. Julkalendern är en årlig tradition i den svenska rese- och turistbranschen sedan år 1990. Det är ett uppskattat sätt att göra skillnad för mycket utsatta barn i världen.
Går oavkortat till skola och sjukvård för utsatta barn
Försäljningsintäkten av julkalendern går oavkortat till skola och förebyggande sjuk- och hälsovård för utsatta barn i framför allt de allra fattigaste länderna och platserna i världen.
Skraplottsvinsterna har generösa företag i svenska rese- och turistbranschen sponsrat med. Lotteriet är godkänt av Spelinspektionen, liksom New Hope är kontrollerad av Svensk Insamlingskontroll.
“Vi hoppas verkligen att vi säljer alla kalendrar, vilket skulle inbringa 500 000 kronor till de barn och aktiviteter som stöttas av New Hope.” Säger Jim Hofverberg som är engagerad i New Hopes styrelse och till vardags kommunikationschef för Visit Sweden.
Reseindustrins Barnfond New Hope
New Hope är en svensk, ideell, politiskt och religiöst oberoende insamlingsstiftelse som grundades 1989. 95% av de insamlade medlen når mottagarna. Knappt 5 procent av de insamlade medlen används till omkostnader för insamlingsaktiviteter och uppföljning av stöd till barn I exempelvis Ukraina, Afrika, Nepal och Grekland. New Hope har varken anställda, lokaler eller dyr utrustning.
Det årliga Julkalenderlotteriet är New Hopes mest kända insamlingsaktivitet. Försäljningsintäkterna går oavkortat till stöd och lotterivinsterna är donerade av svenska resebranschen och besöksnäringen.
”Under och efter pandemin har givarviljan bland svenska reseföretag minskat markant. Vilket är oerhört tråkigt men delvis förståeligt.” Fortsätter Jim Hofverberg. ”Vi hoppas att fler, även besöksnäringsföretag nu, ska upptäcka hur New Hopes arbete bidrar till några av de globala hållbarhetsmålen som reseföretag själva kanske inte kan. Därmed är stöd till New Hope en del av ett mer holistiskt hållbarhetstänk kring hur företag kan bidra till en hållbarare värld.”
Julkalendern är en win-win för alla
Dagliga lotterivinnare presenteras via newhope.se mellan 1-24 december. Skraplotten innehåller i år resevinster till ett värde mellan 200 och cirka 15.000 kronor styck.
Lotten kostar 100 kronor plus eventuell frakt på 25 kronor per kalender.
“Missa inte chansen att beställa vår julkalender som bara gör gott och som är en win-win-win för barnen, för de som köper kalendern och för de företag som bidrar till årets lotterivinster.” Avslutar Jim.
Julkalendern finns att beställa på New Hopes hemsida här eller via QR-koden, fram till slutet av november.
Företagen som sponsrar årets julkalender
Bland årets resevinster hittar man bland annat flygresor, tågresor, kanalbåtsturer, stadsvandringar, hyrbilar, hotellövernattningar och mycket mer.
Företagen som sponsrar julkalendern i år är: Best Western Hotels & Resorts, BRA – Braathens Regional Airlines, Brasserie Makalös, Countryside Hotels Sweden, Dalslands Kanaltrafik, Eckerö Linjen, Elite Hotels, Hertz, Hilton Stockholm Slussen, HKC Hotels, Hotel Kungsträdgården, Jambo Tours, KLM, MTR Express, Nordic Choice Hotels, Radisson, Samsonite, Sembo, Strömma Kanalbolag, Temaresor, Turkish Airlines, VerdeVerde Travel, Viking Line, Villa Dagmar, Ving, Web Beds.
- Text: Reseindustrins Barnfond New Hope
- Foto: Reseindustrins Barnfond New Hope
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
JVM i ishockey 2024, det första stora ishockeyevenemanget som hållbarhetscertifierades, utsågs till årets hållbara event i Gyllene Hjulet.
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roliga nyheter.
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som fördjupar förståelsen för dryckens roll i svensk historia.
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år besökte Turismnytt en klass från YH Akademin inom programmet Gastronomiledare framtidens mat och protein.
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Beläget vid Brunnsviken i Hagaparken tar en ny destination form, Hagastrand. Här möts nordisk tr...
-
-
Gästbloggare
-