-
New Hopes julkalender finns nu att beställa – gör gott för barn
Reseindustrins Barnfonds årliga julkalenderskraplott finns nu att beställa. Julkalendern är en årlig tradition i den svenska rese- och turistbranschen sedan år 1990. Det är ett uppskattat sätt att göra skillnad för mycket utsatta barn i världen.
Går oavkortat till skola och sjukvård för utsatta barn
Försäljningsintäkten av julkalendern går oavkortat till skola och förebyggande sjuk- och hälsovård för utsatta barn i framför allt de allra fattigaste länderna och platserna i världen.
Skraplottsvinsterna har generösa företag i svenska rese- och turistbranschen sponsrat med. Lotteriet är godkänt av Spelinspektionen, liksom New Hope är kontrollerad av Svensk Insamlingskontroll.
“Vi hoppas verkligen att vi säljer alla kalendrar, vilket skulle inbringa 500 000 kronor till de barn och aktiviteter som stöttas av New Hope.” Säger Jim Hofverberg som är engagerad i New Hopes styrelse och till vardags kommunikationschef för Visit Sweden.
Reseindustrins Barnfond New Hope
New Hope är en svensk, ideell, politiskt och religiöst oberoende insamlingsstiftelse som grundades 1989. 95% av de insamlade medlen når mottagarna. Knappt 5 procent av de insamlade medlen används till omkostnader för insamlingsaktiviteter och uppföljning av stöd till barn I exempelvis Ukraina, Afrika, Nepal och Grekland. New Hope har varken anställda, lokaler eller dyr utrustning.
Det årliga Julkalenderlotteriet är New Hopes mest kända insamlingsaktivitet. Försäljningsintäkterna går oavkortat till stöd och lotterivinsterna är donerade av svenska resebranschen och besöksnäringen.
”Under och efter pandemin har givarviljan bland svenska reseföretag minskat markant. Vilket är oerhört tråkigt men delvis förståeligt.” Fortsätter Jim Hofverberg. ”Vi hoppas att fler, även besöksnäringsföretag nu, ska upptäcka hur New Hopes arbete bidrar till några av de globala hållbarhetsmålen som reseföretag själva kanske inte kan. Därmed är stöd till New Hope en del av ett mer holistiskt hållbarhetstänk kring hur företag kan bidra till en hållbarare värld.”
Julkalendern är en win-win för alla
Dagliga lotterivinnare presenteras via newhope.se mellan 1-24 december. Skraplotten innehåller i år resevinster till ett värde mellan 200 och cirka 15.000 kronor styck.
Lotten kostar 100 kronor plus eventuell frakt på 25 kronor per kalender.
“Missa inte chansen att beställa vår julkalender som bara gör gott och som är en win-win-win för barnen, för de som köper kalendern och för de företag som bidrar till årets lotterivinster.” Avslutar Jim.
Julkalendern finns att beställa på New Hopes hemsida här eller via QR-koden, fram till slutet av november.

Företagen som sponsrar årets julkalender
Bland årets resevinster hittar man bland annat flygresor, tågresor, kanalbåtsturer, stadsvandringar, hyrbilar, hotellövernattningar och mycket mer.
Företagen som sponsrar julkalendern i år är: Best Western Hotels & Resorts, BRA – Braathens Regional Airlines, Brasserie Makalös, Countryside Hotels Sweden, Dalslands Kanaltrafik, Eckerö Linjen, Elite Hotels, Hertz, Hilton Stockholm Slussen, HKC Hotels, Hotel Kungsträdgården, Jambo Tours, KLM, MTR Express, Nordic Choice Hotels, Radisson, Samsonite, Sembo, Strömma Kanalbolag, Temaresor, Turkish Airlines, VerdeVerde Travel, Viking Line, Villa Dagmar, Ving, Web Beds.
- Text: Reseindustrins Barnfond New Hope
- Foto: Reseindustrins Barnfond New Hope
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket
Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka sitt godkännande av ett stort projekt.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia
-
Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destination
Arctic Bath har tilldelats en MICHELIN Key. En prestigefylld utmärkelse som uppmärksammar hotell med enastående helhetsupplevelser.
-
Visit Skåne – ljudmätare avgör om du får stanna i skogsstugan
Visit Skåne lanserar konceptet Stay Quiet för internationella besökare. En vistelse i en skogsstuga under ett villkor: att de håller tyst.
-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Nästa år kommer britter att resa till Jämtland Härjedalen för att uppleva textila hantverk. Företaget Mid Scandinavia Tours har skapat resan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket
Föreningen Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka si...
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotelle...
-
Finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare
Nu är det klart vilka som är finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare. Tre aktörer i varje ka...
-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Via Swedish Workshop i London har projektledningen för Välkommen åter kommit i kontakt med en br...
-
-
Gästbloggare
-