-
Niklas Wede, ny marknads- och affärsutvecklare på Swedish Lapland Visitors Board
Niklas Wede, med erfarenhet från både besöksnäringsentreprenörskap och Sveriges enda hållbarhetsmärkning inom natur- och kulturturism, ansluter som en nyckelspelare för utveckling av innovativa upplevelser riktade mot den internationella resemarknaden. Som marknads- och affärsutvecklare på Swedish Lapland Visitors Board kommer Niklas att bidra till att stärka besöksnäringen i Sveriges arktiska destinationer.
”Niklas är en värdefull tillgång för turismutvecklingen i länet. Med insikter i regenerativt turismarbete och strategier för att utnyttja näringens potential.” Säger Annika Fredriksson, VD på Swedish Lapland Visitors Board.
Förenar passionen för besöksnäringen och kunskaper från hållbarhetsarbete
Niklas Wede har varit med och grundat eko-lodgen Arctic Retreat. Han har ansvarat för hållbarhetsmärkningen Nature Best Sweden och dess ackreditering enligt GSTC – Global Sustainable Tourism Councils globala hållbarhetskriterier.
”Att kliva in i denna roll ser jag som en spännande möjlighet att förena min passion för utveckling inom besöksnäringen och kunskaper från bland annat nationellt hållbarhetsarbete.” Säger Niklas Wede. ”Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med lokala företagare för att diskutera nya, hållbara reseupplevelser som inte bara lockar internationella besökare, men också bevarar vår fantastiska natur och kultur för framtida generationer.”
Vill stärka konkurrenskraft och hållbar utveckling i regionen
Rollen som marknads- och affärsutvecklare är inte ny i organisationen. Men den är i ständig förändring med anledning av omvärldstrender och lokala besöksnäringsföretagares prioriteringar och behov.
”Vår verksamhet strävar efter att vara Arktis mest ansvarsfulla resmål, engagera externa intressenter och stärka företagens utvecklingsmöjligheter.” Säger Johanna Ögren, Head of Market and Business Development.
Med egenutvecklade eller externa beprövade verktyg och metoder kommer Niklas och teamet stödja lokala företag genom workshops, coaching och webinar. Allt för att stärka konkurrenskraft och hållbar utveckling. Niklas Wede tillträder tjänsten den 26 februari.
Läs mer om Swedish Lapland på Turismnytt här.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Made in Sweden! Ny utställning på Spritmuseum
Nu öppnar utställningen Made in Sweden! på Spritmuseum. För att lyfta fram människorna som sätter Sverige på dryckeskartan.
-
Upplev farao Tutankhamon i Norrköping i sommar
Till sommaren kan besökare i Norrköping uppleva Tutankhamon – The Immersive Exhibition. En utställning där historia möter modern teknik.
-
Familjeresan i Skaraborg växer – 17 verksamheter deltar
För fjärde året genomförs Familjeresan i Skaraborg. Ett marknadssamarbete mellan verksamheter inom besöksnäringen.
-
Debatt: SJ och flyget – måste det vara ett motsatsförhållande?
Fredrik Kämpfe Transportföretagen Flyg förespråkar samverkan mellan transportslagen
-
Helsingborg välkomnar gårdsförsäljning – redo att stötta näringen
Den 1 juni blir gårdsförsäljning av alkohol lagligt i Sverige. Helsingborg vill göra det enkelt att komma igång för de lokala producenterna.
-
Stockholm – Pippi intar Kungsträdgården mitt i hockeyfesten
Hockeyfesten i Kungsträdgården invigs med att fira att Pippi Långstrump fyller 80 år. Stockholm står värd med aktiviteter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25
Mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering, Flyg och Evenemang.
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny festzon i Kungsträdgården som bjuder på gratis aktiviteter för barn och vuxna.
-
Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli
Den 14–18 juli hålls Kalmar International Sandsculpture Festival. Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att delta.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen, en av Dalarnas ledande destinationer för friluftsaktiviteter, tar ett stort kliv framåt med en nysatsning...
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med slutspelet i Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny hockeyfestzon i Kungsträdgården. Hockeyfestzonen ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inklude...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-