-
NOFO Hotel på Södermalm överraskar med signaturljud
Trenden med en egen signaturdoft har spridit sig inom den internationella hotellvärlden. Frågan är nu om ett eget signaturljud kan vara näst på tur? Det är i alla fall vad NOFO Hotel på Södermalm tror och hoppas på.
Ljud kan hjälpa till att förmedla en upplevelse
Det visuella finns överallt i våra liv och omger oss under hela vår vakna tid. Vi tittar på varandra och vår omgivning, på våra telefoner, datorer och teveapparater. Vi betraktar konst och fascineras av design. Det vi tittar på är också det som vi oftast litar på.
Men hur är det då med det vi hör? Hörseln är ett väldigt starkt sinne som har kraften att väcka minnen, skapa känslor och inspirera till handlingar. Ljud i sociala ytor kan hjälpa till att förmedla en upplevelse och skapa en önskad sinnesstämning, något som är intressant för exempelvis hotell.
Ett hotell som erbjuder en upplevelse för alla sinnen
Med sina olika rumskoncept är NOFO Hotel inte ett vanligt boutiquehotell utan ett hotell som erbjuder en upplevelse för alla sinnen. Inspirationen till rumskoncepten och ljudsättningen i de gemensamma ytorna kommer från städer och områden världen över – Soho och Carnaby Street i London, Queens och Upper East Side i New York, Trastevere i Rom och Montmartre i Paris, Köpenhamn och hotellets egen hemmaplan Södermalm.
Har man besökt något av områdena kommer ljudbilden att väcka minnen från tidigare resor, och har man inte varit där så hjälper ljudet till att förmedla känslan av just det området. Genom att ljudsätta hotellet och skapa signaturljud hoppas NOFO kunna skapa en upplevelse som aldrig slutar överraska. För George Lucas var helt klart något på spåren när han yttrade orden: ”Ljudet är halva upplevelsen.”
Lyssna på NOFO Hotels signaturljud här.
- Text: NOFO Hotel
- Foto: NOFO Hotel
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-