-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer och sysselsätter drygt 600 årsanställda och 3000 säsongsanställda. Varje år tar sig 3,2 miljoner människor till parken för att skratta, hisna och mysa. Nu söker den anrika anläggningen efter en ny kommunikationschef.
Beskrivning och arbetsuppgifter:
Kommunikationsarbetet på Liseberg drivs utifrån två perspektiv: Det kommersiella, som syftar till att locka gäster och att stärka varumärket, och det företagsstrategiska, som syftar till att på ett transparent och trovärdigt sätt kommunicera Liseberg som företag, arbetsgivare och del i Göteborgs stad. Rollen som kommunikationschef innebär att du arbetar och rör dig mellan båda perspektiven.
Som kommunikationschef på Liseberg är du första talesperson för Liseberg i media. Rollen är både spännande och oförutsägbar och frågorna som landar på ditt bord kan handla om allt ifrån attraktionsstopp och säkerhetsfrågor till Lisebergs roll som arbetsgivare och utbyggnadsplaner. Parallellt ska strategisk kommunikation kopplad till hållbarhet, ekonomi och utveckling planeras och kommuniceras, liksom PR-insatser.
Du ansvarar för framtagande av Q&A:s, budskapsplattformar och pressreleaser samt ingår i Lisebergs krisledningsgrupp. Som kommunikationschef samverkar du också med staden och besöksnäringen.
Personliga egenskaper och kvalifikationer:
Som kommunikationschef är du en nyckelperson som arbetar på tvärs genom hela Lisebergs organisation. Oavsett vem du möter så har du förmågan att skapa goda relationer och att vägleda på ett sätt som ingjuter lugn och förtroende. Som presstalesperson är kunskap, saklighet och trovärdighet grundläggande och en förmåga att snabbt sätta sig in i nya ämnen och sammanhang avgörande.
Du är analytisk och har ett naturligt intresse för politik och samhällsfrågor samt besitter också grundläggande ekonomikunskaper. I rollen som kommunikationschef möter du ständigt olika utmaningar, vilket gör att du behöver ha ett öppet och kreativt sinne.
Då arbetet sker på både svenska och engelska behöver du behärska båda språken flytande på en avancerad nivå. Liseberg ser att du har en högskoleexamen inom journalistik, kommunikationsvetenskap eller en liknande relevant utbildning. Du har minst 5 års erfarenhet från liknande roll på företag/organisation.
Låter detta som ett perfekt jobb för dig?
Tjänsten är en heltidstjänst med oreglerad arbetstid. Arbete utanför normal kontorstid är återkommande. Liseberg ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter.
Läs mer om tjänsten och ansök här!
- Text: Liseberg
- Foto: Liseberg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024”. ...
-
-
Gästbloggare
-