-
Ny turismstrategi siktar bortom att enbart locka besökare
Trelleborgs kommuns fullmäktige har beslutat att anta det förslag till lokal turismstrategi som har tagits fram av Visit Trelleborg tillsammans med besöksnäringens aktörer. En ökad kommunal samsyn kring besöksnäringens potential kommer därmed fungera som ett kraftfullt verktyg och bidra till kommunens strategiska samhällsutveckling i både närtid och på längre sikt.
Besöksnäringen bidrar till platsattraktion
Sedan 2022 fungerar den lokala turismstrategins målbilder som ett styrdokument för Visit Trelleborgs verksamhet. Då turismens roll i samhället dock är större än det uppdrag ett destinationsbolag har, krävs en bredare kommunal förankring för att strategin ska ha bästa möjliga effekt.
Därför har Trelleborgs kommunfullmäktige nu antagit strategin som styrdokument för lokal besöksnäringsutveckling fram till 2030. Syftet är att strategin ska lägga grunden för en bredare kommunal samverkan som siktar bortom att enbart locka tillfälliga gäster till Sydkusten. Visionen är att företagandet i branschen kan stimuleras, fler arbetstillfällen skapas och även den lokala platsattraktionen stärkas. Något som kommer vara en viktig pusselbit i flera av de samhällsutvecklingsprojekt som kommunen driver tillsammans med externa parter.
Vill locka till en plats där man vill leva, inte bara bo
”Vi vill locka till en plats där man vill leva, inte bara bo!” säger Maarja Edman, VD för Visit Trelleborg. ”Ska vi attrahera nya kommuninvånare till de drygt 7 000 bostäder som planeras inom till exempel stadsutvecklingsprojektet Kuststad 2025 så är de värden besöksnäringen bidrar med en av strategisk betydelse. Våra blivande kommuninvånare vill vara en del av en kustnära livsstil, äta och dricka gott samt mötas på evenemang och smita från vardagen tack vare värdefulla lokala upplevelser. Allt detta skapas av företagen inom besöksnäringen.” konstaterar hon.
Genom att knyta det kommunövergripande turismfrämjandet till den regionala färdplanen och de globala målen säkrar Trelleborgs kommun även att lokala insatser kan främjas av regionala utvecklingsmedel, att de synkar med pågående regionala processer och stärker även kommunens roll i destinationssamarbetet i Skåne. Detta kommer i slutändan både det lokala näringslivet, besökare och kommuninvånare till gagn.
Fyra strateginområden som bidrar till en hållbar framtid
Genom lokal och regional samverkan inom dessa prioriterade områden kan turismen vara en del av lösningen på såväl lokala som globala utmaningar och därmed stimulera hållbar utveckling i Trelleborgs kommun:
- Turismen är en kraft som bidrar till hållbar samhällsutveckling
- Samarbeten är optimerade för att växla upp destinationens potential
- Destinationen är attraktiv året runt
- Vårt utbud gör ett starkt avtryck i Skånes samlade attraktionskraft
Till varje strategi har tre övergripande målbilder knutits som Trelleborgs kommuns turismfrämjande numera ska utgå ifrån.
Visit Trelleborg har av kommunfullmäktige tilldelats uppdraget att ansvara för kommunkoncernens interna samordning kring strategin.
Läs mer om Visit Trelleborg på Turismnytt här
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Ulrika Krynitz och Håkan Strotz startade Urnatur 2007 på gården i Ödeshög. Då hade de byggt någr...
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
Taylor Swifts konserter i somras lockade 131 100 turister till Stockholm, vilket inte bara förstärkte staden närv...
-
-
Gästbloggare
-