-
Ny turismstrategi siktar bortom att enbart locka besökare
Trelleborgs kommuns fullmäktige har beslutat att anta det förslag till lokal turismstrategi som har tagits fram av Visit Trelleborg tillsammans med besöksnäringens aktörer. En ökad kommunal samsyn kring besöksnäringens potential kommer därmed fungera som ett kraftfullt verktyg och bidra till kommunens strategiska samhällsutveckling i både närtid och på längre sikt.
Besöksnäringen bidrar till platsattraktion
Sedan 2022 fungerar den lokala turismstrategins målbilder som ett styrdokument för Visit Trelleborgs verksamhet. Då turismens roll i samhället dock är större än det uppdrag ett destinationsbolag har, krävs en bredare kommunal förankring för att strategin ska ha bästa möjliga effekt.
Därför har Trelleborgs kommunfullmäktige nu antagit strategin som styrdokument för lokal besöksnäringsutveckling fram till 2030. Syftet är att strategin ska lägga grunden för en bredare kommunal samverkan som siktar bortom att enbart locka tillfälliga gäster till Sydkusten. Visionen är att företagandet i branschen kan stimuleras, fler arbetstillfällen skapas och även den lokala platsattraktionen stärkas. Något som kommer vara en viktig pusselbit i flera av de samhällsutvecklingsprojekt som kommunen driver tillsammans med externa parter.
Vill locka till en plats där man vill leva, inte bara bo
”Vi vill locka till en plats där man vill leva, inte bara bo!” säger Maarja Edman, VD för Visit Trelleborg. ”Ska vi attrahera nya kommuninvånare till de drygt 7 000 bostäder som planeras inom till exempel stadsutvecklingsprojektet Kuststad 2025 så är de värden besöksnäringen bidrar med en av strategisk betydelse. Våra blivande kommuninvånare vill vara en del av en kustnära livsstil, äta och dricka gott samt mötas på evenemang och smita från vardagen tack vare värdefulla lokala upplevelser. Allt detta skapas av företagen inom besöksnäringen.” konstaterar hon.
Genom att knyta det kommunövergripande turismfrämjandet till den regionala färdplanen och de globala målen säkrar Trelleborgs kommun även att lokala insatser kan främjas av regionala utvecklingsmedel, att de synkar med pågående regionala processer och stärker även kommunens roll i destinationssamarbetet i Skåne. Detta kommer i slutändan både det lokala näringslivet, besökare och kommuninvånare till gagn.
Fyra strateginområden som bidrar till en hållbar framtid
Genom lokal och regional samverkan inom dessa prioriterade områden kan turismen vara en del av lösningen på såväl lokala som globala utmaningar och därmed stimulera hållbar utveckling i Trelleborgs kommun:
- Turismen är en kraft som bidrar till hållbar samhällsutveckling
- Samarbeten är optimerade för att växla upp destinationens potential
- Destinationen är attraktiv året runt
- Vårt utbud gör ett starkt avtryck i Skånes samlade attraktionskraft
Till varje strategi har tre övergripande målbilder knutits som Trelleborgs kommuns turismfrämjande numera ska utgå ifrån.
Visit Trelleborg har av kommunfullmäktige tilldelats uppdraget att ansvara för kommunkoncernens interna samordning kring strategin.
Läs mer om Visit Trelleborg på Turismnytt här
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-