-
Oceanabrandens påverkan på Liseberg och stadens besöksnäring
Turismnytt har valt att inte rapportera löpande om utvecklingen av branden och ”det akuta” eftersom det har täckts bra av alla stora medier. Istället har vi försökt få en överblick av hur det på verkar besöksnäringen i Göteborg i allmänhet och Liseberg i synnerhet samt lite analyser kring det.
Det var på förmiddagen måndagen den 12 februari som en brand startade i bygget av Lisebergs vattenland Oceana. Branden fick ett snabbt förlopp med explosioner och dessbättre lyckades alla på platsen utom en evakuera och endast med lättare skador. På fredagen bekräftades det dock att en person hade blivit kvar och omkommit vilket självklart är det värsta med hela branden och vi beklagar detta och våra tankar går till de drabbade.
Hårt slag för Liseberg
För Liseberg är branden ett väldigt hårt slag i flera avseenden. Liseberg hade ett tufft år 2023, främst på grund av vädret men också konjunkturen som gjort att många besökare har hållit igen på rese- och nöjesutgifter. Oceana var tillskottet som skulle lyfta Liseberg 2024 med fler besökare och ett mer komplett erbjudande som också skulle kunna hjälpa till att lyfta beläggningen på det egna hotellet Liseberg Grand Curiosa Hotel under hela året. Det hade också blivit en besöksanledning för göteborgarna hela året.
Ur många aspekter är det nog därför bra att Lisebergs styrelse vid ett extra styrelsemöte under fredagen beslutade att ambitionen är att bygga upp Oceana igen. Dels inger det hopp och framtidstro för Liseberg och staden, dels borde det kunna innebära att man får ett Oceana om än med ett par års försening.
Hur påverkas resten av besöksnäringen
Vad innebär då branden för staden och dess besöksnäring. En kalkyl i samband med att projektet inleddes gav vid handen att Oceana skulle innebära 185.000 ytterligare årliga gästnätter. Oavsett om det i verkligheten skulle blivit 100.000 eller det tredubbla så var det ett tillskott som hade behövts i Göteborg med flera nya storhotell det senaste dryga året och ett par till som kommer under året. Så det är ingen tvekan om att det är ett avbräck.
Vad man dock inte får glömma är att Göteborg är en oerhört stark destination i grunden med en stor bredd och ett stort utbud. Under 2023 var antalet gästnätter 5,6 miljoner, så siffrorna ovan utgör bara några få procent på totalen. Dessutom har nog få destinationer en befolkning som är så engagerad och som står upp för sin stad som Göteborg och kreativiteten är det ingen brist på, så det lär nog mobiliseras.
Mycket på gång
Det pågår mycket redan för att hitta och skapa sådant som kan fylla tomrummet efter Oceana ifråga om besöksanledningar. En satsning som redan innan var planerad var en hårdrocksfestival på Åby travbana. Kanske kan det också bli så att man drar igång något som kan dra stor publik likt de konserter med stora artister som varit på Ullevi genom åren. Just i år fanns inga sådana inbokade på grund av att få stora artister turnerar i år och de som gör det har valt Stockholm (som Taylor Swift och Bruce Springsteen). Man kan också tänka sig att den kärlek som både göteborgare och hela Sverige visat projektet och Liseberg enligt Lisebergs styrelseordförande Kurt Eliasson, kan komma att manifestera sig i fler och annars inte inplanerade besök till Liseberg och staden. I april öppnar World of Volvo och i sommar öppnar Karlatornet med bar och restaurang på 70:e våningen. Det är i alla fall något.
Mycket kärlek riktad till Liseberg
Mårten Westlund, pr- och kommunikationschef på Liseberg berättar såhär om kärleken som har riktats till Liseberg sedan i måndags:
– Först och främst har vi fått en enorm kärlek både från Sverige och utlandet, i form av tusentals kommentarer, mejl och samtal till kundtjänst och barn som byggt legomodeller av Oceana och berättat hur ledsna de är, säger han.
– Det finns ett stort engagemang, även från politiker, för att Oceana ska byggas upp igen.
Oceana – som kostat cirka 1,2 miljarder kronor att bygga – skulle bli det som slutgiltigt drog upp Liseberg ur den tunga svackan som pandemin försatte nöjesparken i.
Kommentar från Turistrådet Västsverige
I mitten av veckan kom den här kommentaren från Fredrik Lindén, VD för Turistrådet Västsverige:
– En oerhörd tragedi på så många plan. Just nu går våra tankar först och främst till den saknade personens familj och nära anhöriga och till våra vänner och branschkollegor på Liseberg. Det är dystra dagar för alla inblandade och för Göteborg, Västsverige och besöksnäringen i stort.
Hur nära öppning var då Oceana?
De stora bassängerna började att fyllas med vatten i januari, som Turismnytt kunde berätta om och invigningsdatumet, ”i början av sommaren”, var redan satt. Det som återstod var endast slutfinishen men kanske också sådant som hade gjort anläggningen säker, för det är värt att påpeka att anläggningen fortfarande var ett byggprojekt.
I Turismnytts veckosammanfattning vecka 7 finns länkar till ett stort antal artiklar om branden.
Tidigare artiklar på Turismnytt om bygget av Oceana.
Källor: Stefan Gadd, Göteborg & Co, Aftonbladet, Liseberg, GP
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Liseberg - QuarryFold Studio
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025, del 2
Den utlovade andra delen av rapporten från Västerbottens besöksnäringsdagar i början av oktober
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Kalmar får höga betyg genom hela undersökningen Resa i Sverige och många kan också tänka sig att rekommendera Kalmar till andra
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
-
Gästbloggare
-