-
Oceanabrandens påverkan på Liseberg och stadens besöksnäring
Turismnytt har valt att inte rapportera löpande om utvecklingen av branden och ”det akuta” eftersom det har täckts bra av alla stora medier. Istället har vi försökt få en överblick av hur det på verkar besöksnäringen i Göteborg i allmänhet och Liseberg i synnerhet samt lite analyser kring det.
Det var på förmiddagen måndagen den 12 februari som en brand startade i bygget av Lisebergs vattenland Oceana. Branden fick ett snabbt förlopp med explosioner och dessbättre lyckades alla på platsen utom en evakuera och endast med lättare skador. På fredagen bekräftades det dock att en person hade blivit kvar och omkommit vilket självklart är det värsta med hela branden och vi beklagar detta och våra tankar går till de drabbade.
Hårt slag för Liseberg
För Liseberg är branden ett väldigt hårt slag i flera avseenden. Liseberg hade ett tufft år 2023, främst på grund av vädret men också konjunkturen som gjort att många besökare har hållit igen på rese- och nöjesutgifter. Oceana var tillskottet som skulle lyfta Liseberg 2024 med fler besökare och ett mer komplett erbjudande som också skulle kunna hjälpa till att lyfta beläggningen på det egna hotellet Liseberg Grand Curiosa Hotel under hela året. Det hade också blivit en besöksanledning för göteborgarna hela året.
Ur många aspekter är det nog därför bra att Lisebergs styrelse vid ett extra styrelsemöte under fredagen beslutade att ambitionen är att bygga upp Oceana igen. Dels inger det hopp och framtidstro för Liseberg och staden, dels borde det kunna innebära att man får ett Oceana om än med ett par års försening.
Hur påverkas resten av besöksnäringen
Vad innebär då branden för staden och dess besöksnäring. En kalkyl i samband med att projektet inleddes gav vid handen att Oceana skulle innebära 185.000 ytterligare årliga gästnätter. Oavsett om det i verkligheten skulle blivit 100.000 eller det tredubbla så var det ett tillskott som hade behövts i Göteborg med flera nya storhotell det senaste dryga året och ett par till som kommer under året. Så det är ingen tvekan om att det är ett avbräck.
Vad man dock inte får glömma är att Göteborg är en oerhört stark destination i grunden med en stor bredd och ett stort utbud. Under 2023 var antalet gästnätter 5,6 miljoner, så siffrorna ovan utgör bara några få procent på totalen. Dessutom har nog få destinationer en befolkning som är så engagerad och som står upp för sin stad som Göteborg och kreativiteten är det ingen brist på, så det lär nog mobiliseras.
Mycket på gång
Det pågår mycket redan för att hitta och skapa sådant som kan fylla tomrummet efter Oceana ifråga om besöksanledningar. En satsning som redan innan var planerad var en hårdrocksfestival på Åby travbana. Kanske kan det också bli så att man drar igång något som kan dra stor publik likt de konserter med stora artister som varit på Ullevi genom åren. Just i år fanns inga sådana inbokade på grund av att få stora artister turnerar i år och de som gör det har valt Stockholm (som Taylor Swift och Bruce Springsteen). Man kan också tänka sig att den kärlek som både göteborgare och hela Sverige visat projektet och Liseberg enligt Lisebergs styrelseordförande Kurt Eliasson, kan komma att manifestera sig i fler och annars inte inplanerade besök till Liseberg och staden. I april öppnar World of Volvo och i sommar öppnar Karlatornet med bar och restaurang på 70:e våningen. Det är i alla fall något.
Mycket kärlek riktad till Liseberg
Mårten Westlund, pr- och kommunikationschef på Liseberg berättar såhär om kärleken som har riktats till Liseberg sedan i måndags:
– Först och främst har vi fått en enorm kärlek både från Sverige och utlandet, i form av tusentals kommentarer, mejl och samtal till kundtjänst och barn som byggt legomodeller av Oceana och berättat hur ledsna de är, säger han.
– Det finns ett stort engagemang, även från politiker, för att Oceana ska byggas upp igen.
Oceana – som kostat cirka 1,2 miljarder kronor att bygga – skulle bli det som slutgiltigt drog upp Liseberg ur den tunga svackan som pandemin försatte nöjesparken i.
Kommentar från Turistrådet Västsverige
I mitten av veckan kom den här kommentaren från Fredrik Lindén, VD för Turistrådet Västsverige:
– En oerhörd tragedi på så många plan. Just nu går våra tankar först och främst till den saknade personens familj och nära anhöriga och till våra vänner och branschkollegor på Liseberg. Det är dystra dagar för alla inblandade och för Göteborg, Västsverige och besöksnäringen i stort.
Hur nära öppning var då Oceana?
De stora bassängerna började att fyllas med vatten i januari, som Turismnytt kunde berätta om och invigningsdatumet, ”i början av sommaren”, var redan satt. Det som återstod var endast slutfinishen men kanske också sådant som hade gjort anläggningen säker, för det är värt att påpeka att anläggningen fortfarande var ett byggprojekt.
I Turismnytts veckosammanfattning vecka 7 finns länkar till ett stort antal artiklar om branden.
Tidigare artiklar på Turismnytt om bygget av Oceana.
Källor: Stefan Gadd, Göteborg & Co, Aftonbladet, Liseberg, GP
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Liseberg - QuarryFold Studio
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
-
Gästbloggare
-