-
Orsa Grönklitt – bokningsläget ser bra ut inför vintern
Orsa Grönklitt är glada att meddela att bokningsläget inför den kommande vintersäsongen ser mer än lovande ut.
”Vi står inför en oerhört lovande vintersäsong här på Orsa Grönklitt. Vi har sett en enorm efterfrågan från våra gäster som längtar efter att återigen njuta av den underbara svenska vintern.” Säger Johan Sares, VD för Orsa Grönklitt.
Ett otroligt starkt bokningsläge
Orsa Grönklitt har till störst del förmedlat boende. Varje säsong sammanställer de boendeperioder från stugägare. Vilket leder upp till det årliga vintersläppet, en dag som präglas av hög aktivitet i bokningskanalerna.
”Traditionellt sett har vårt vintersläpp varit ett datum som våra gäster längtat efter varje år. I år hade vi släppet cirka en månad tidigare än vanligt, och responsen var positiv. Vi hade redan på den dagen ett starkt förbokningsläge. Under dessa månader har vi misstänkt att vårt starka bokningsläge inför vintern hade lite avspegling av att vi tidigarelagt vintersläppet. Men bokningarna fortsätter att strömma in och bokningsläget har inte planat ut, utan tvärtom, det har förstärkts.” Säger Johan Sares.
Har märkt en ökning av danska besökare
Orsa Grönklitt är nu övertygade om att den kommande vintersäsongen kommer att bli en av de bästa någonsin. Destination är känd för sin längdskidåkning, men erbjuder mycket mer än bara skidåkning. Med alpina nedfarter i alla svårhetsgrader och ett stort aktivitetsutbud med bland annat ledarledda barnaktiviteter, hundspann, middagsturer med häst och släde, skotersafari och ett toppmodernt gym, finns det något för alla åldrar och intressen.
”Vi har likt som våra kollegor i branschen märkt en ökning av danska besökare i år, och vi är mycket glada över detta. Vi har alltid haft en viss andel danskar hos oss, trots att vi inte tidigare har genomfört stora marknadsinsatser riktade mot Danmark. I år har vi dock valt att göra både lite egna insatser och även i samarbete med en marknadsbyrå, vilket har visat sig vara framgångsrikt. Det här är förhoppningsvist bara början, och vi ser fram emot att välkomna ännu fler gäster från Danmark och även andra länder.” Säger Johan Sares.
Agentbokningar från andra länder har också ökat
Men anläggningen ser inte bara en ökning av danskar. Utan även agentbokningar från andra länder har ökat.
”Vi ser positivt på vårt samarbete med våra utländska agenter. Vi har en lång historia av att arbeta tillsammans med olika partners och har byggt upp starka relationer över åren. Våra utländska gäster är entusiastiska över att besöka oss året om och vi ser fram emot att fortsätta att erbjuda dem en oförglömlig upplevelse.” Säger Tina Frost, ansvarig för Travel Trade och OTA på Orsa Grönklitt.
- Text: Orsa Grönklitt
- Foto: Orsa Grönklitt
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-