-
”Östergötland måste upplevas” ett nytt marknadsföringskoncept
Nu lanserar Visit Östergötland det nya marknadsföringskonceptet ”Östergötland måste upplevas” som ska skapa en röd tråd i landskapets marknadsföring.
I regionen finns ett potpurri av platser som skapar minnen att återvända till resten av livet men tyvärr vet inte alla om det. Och det knepiga är att det aldrig går att förmedla med foto och text exakt hur fantastisk en plats är till någon som inte varit där själv.
Därför ser destinationen ingen annan väg än att försöka vända sitt knepigaste problem till ett unikt angreppssätt: Östergötland måste upplevas.
Ett samarbete
Först ut blir två kampanjer, en som bygger på tre filmer samt en kampanj där fyra illustrationer symboliserar delar av Östergötlands fantastiska utbud.
Syftet med konceptet och kampanjerna är att väcka nyfikenhet och plantera ett östgötskt sädeskorn i bakhuvudet på den som ser dem. Det är ett samarbete mellan Visit Östergötland och Markus Reklam.
Illustrationer
Till vårens kampanj fokuserar destinationen på fyra olika illustrationer skapade av Mikael Eriksson. Varje illustration utgår från en plats i Östergötland som också representerar ett visst tema, till exempel skärgårdsromantik eller barnäventyr.
Ett manér inspirerat av handmålade filmaffischer har valts för att förstärka den emotionella kopplingen till resmålet och understryka att det handlar om en person – vår huvudrollsinnehavares, upplevelse.
Illustrationerna kommer bland annat att synas på annonstavlor i Stockholms lokaltrafik under vecka 11 och 12 och i sociala medier.
Kampanjfilmer
De inledande kampanjfilmerna ska väcka nyfikenhet och tar avstamp i konceptets grundtes – Östergötland kan inte återberättas, det måste upplevas. Filmerna kommer bl.a. att visas på TV4 under vecka 11 och vecka 12 och samtidigt på Youtube.
Vad är det med Östergötland som skapar det där skimret i blicken, det saliga grinet och pulsen i öronen? Svårt att förklara, eller helt omöjligt. Östergötland måste upplevas.
För dig som inte råkar ha ett laboratorium i garaget. Låt dig förföras av Östergötland på nära håll istället.
Ingen älvprins i världen kan göra Östergötland rättvisa med sin lovsång. Det är nog bättre att du kommer hit och ser själv.
Till konceptet finns en manual för de aktörer som vill haka på och lyfta sina egna besöksmål.
- Text: Visit Östergötland
- Foto: Visit Östergötland
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Countryside Hotels – många par jämför sig med andra på semestern
Undersökningsdata från Countryside Hotels visar att många svenska par jämför sig med andra par på semestern.
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Årets mottagare av Naturturismföretagens Mångfalds- och samverkanspris är Ulrika Krynitz och Håkan Strotz som driver Urnatur.
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
En ny rapport från Stockholm Business Region presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för staden.
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna till Göteborgs nya mötesplats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Resemässan – En ny del av Seniormässan Stockholm 2024
De tre första dagarna i oktober öppnar Resemässan sina dörrar på Stockholmsmässan som en ny del av Seniormässan S...
-
Brändön Lodge använder lokalsamhällets kraft och stärker platsen
Två pensionerade barnmorskor som städerskor? ”Självklart” tänkte Göran Widén när han fick frågan. Brändön...
-
-
Gästbloggare
-