-
”Östergötland måste upplevas” ett nytt marknadsföringskoncept
Nu lanserar Visit Östergötland det nya marknadsföringskonceptet ”Östergötland måste upplevas” som ska skapa en röd tråd i landskapets marknadsföring.
I regionen finns ett potpurri av platser som skapar minnen att återvända till resten av livet men tyvärr vet inte alla om det. Och det knepiga är att det aldrig går att förmedla med foto och text exakt hur fantastisk en plats är till någon som inte varit där själv.
Därför ser destinationen ingen annan väg än att försöka vända sitt knepigaste problem till ett unikt angreppssätt: Östergötland måste upplevas.
Ett samarbete
Först ut blir två kampanjer, en som bygger på tre filmer samt en kampanj där fyra illustrationer symboliserar delar av Östergötlands fantastiska utbud.
Syftet med konceptet och kampanjerna är att väcka nyfikenhet och plantera ett östgötskt sädeskorn i bakhuvudet på den som ser dem. Det är ett samarbete mellan Visit Östergötland och Markus Reklam.
Illustrationer
Till vårens kampanj fokuserar destinationen på fyra olika illustrationer skapade av Mikael Eriksson. Varje illustration utgår från en plats i Östergötland som också representerar ett visst tema, till exempel skärgårdsromantik eller barnäventyr.
Ett manér inspirerat av handmålade filmaffischer har valts för att förstärka den emotionella kopplingen till resmålet och understryka att det handlar om en person – vår huvudrollsinnehavares, upplevelse.
Illustrationerna kommer bland annat att synas på annonstavlor i Stockholms lokaltrafik under vecka 11 och 12 och i sociala medier.
Kampanjfilmer
De inledande kampanjfilmerna ska väcka nyfikenhet och tar avstamp i konceptets grundtes – Östergötland kan inte återberättas, det måste upplevas. Filmerna kommer bl.a. att visas på TV4 under vecka 11 och vecka 12 och samtidigt på Youtube.
Vad är det med Östergötland som skapar det där skimret i blicken, det saliga grinet och pulsen i öronen? Svårt att förklara, eller helt omöjligt. Östergötland måste upplevas.
För dig som inte råkar ha ett laboratorium i garaget. Låt dig förföras av Östergötland på nära håll istället.
Ingen älvprins i världen kan göra Östergötland rättvisa med sin lovsång. Det är nog bättre att du kommer hit och ser själv.
Till konceptet finns en manual för de aktörer som vill haka på och lyfta sina egna besöksmål.
- Text: Visit Östergötland
- Foto: Visit Östergötland
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Västerbottens besöksnäring – föregångare i hållbar omställning
Sedan flera år tillbaka finns det ett samlat initiativ för hållbar turism och besöksnäring i Västerbotten - metoden Västerbotten Experience.
-
Marcus Ståhl – så kommunicerar ni ert hållbarhetsarbete
Grundaren av Fjällbyrån går igenom hur företag kan förbättra kommunikationen angående sitt hållbarhetsarbete.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final i Bryssel. Utmärkelsen ges till den stad som visar på e...
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar och musiken sprider god stämning hör vintern till. I d...
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
-
Gästbloggare
-