-
Destination Östersund är nu Purple Flag-certifierat
Nu sällar sig Östersund till de 30-talet städer runt om i Sverige som är Purple Flag certifierade. Det är den branschöverskridande medlemsorganisationen Svenska Stadskärnor som granskar och certifierar områden/städer i syfte att skapa en tryggare, attraktivare och hållbarare miljöer.
”Certifieringen visar att vi gjort rätt saker. Det finns såklart mer att utveckla, men allt blir enklare med de förstärkta samverkansformerna.” Säger Calle Hedman på Destination Östersund.
Arbetet har resulterat i ett närmare samarbete
2019 utsågs Östersund till Årets Stadskärna och året därpå startade Destination Östersund arbetet med Purple Flag. Effektmålen som sattes upp var att öka tryggheten i stadskärnan och dess närområde. Samt att få fler människor att vistas i stadskärnan och att aktörerna där skulle kunna öka sin omsättning.
Svenska Stadskärnor lägger stor vikt vid samverkan när de gör sin utvärdering och i Östersund har arbetet tydligt resulterat i ett närmare och bättre samarbete mellan näringsliv, kommun, fastighetsägare och polisen för att skapa en trygg och attraktiv stadskärna oavsett tidpunkt på dygnet.
För att säkerställa att arbetet med dessa viktiga frågor fortsätter så är Purple Flag inskrivet som en del i det medborgarlöfte som högsta polis- och kommunledningen har signerat.
Satsning på en ökad belysning i stadskärnan
Calle Hedman berättar mer:
”Vi jobbar långsiktigt och strategiskt tillsammans med alla parter för att skapa en mer attraktiv och levande stadskärna. Purple Flag-arbetet har exempelvis lett fram till att vi skapat ett bokningssystem för trivselvandringar tillsammans med Nattvandring.nu där vi gör det lättare för företag, föreningar och andra verksamheter att bidra med vuxen närvaro på stan under fredags- och lördagskvällar.”
En annan satsning som gjorts är en ökad belysning i stadskärnan. Kommunen och fastighetsägarna är nu också snabbare på att åtgärda trasig belysning i området. Östersund har gjort investeringar i stämningsbelysning, som hänger i bland annat träd.
”Vi har även tagit fram åtgärds- och handlingsplaner för Stortorget, Kyrkparken och Busstorget. Vilket har lett till en rad förbättringar som genomförts eller ska genomföras på dessa platser.” Säger Calle Hedman.
Fasader har förvandlats till fina konstverk
Som en del av Purple Flag har Östersund startat projektet Färgstänk. Olika fasader och elskåp har förvandlats till konstverk för att skapa ökad trivsel i stadskärnan och inkludera konst och kultur i det offentliga rummet. Projektet har i sin tur också lett till att musik, teater och dans varit återkommande inslag i stadsmiljön.
Läs mer om Purple Flag och hur man skapar en tryggare stadskärna här.
Läs mer om Östersund på Turismnytt här.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Svenska Stadskärnor
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell.
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen på Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destination Kalmar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group, Nordens ledande leverantör av SaaS-lösningar för besöksnäringen välkomnar Richard W...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
-
Gästbloggare
-