-
Destination Östersund är nu Purple Flag-certifierat
Nu sällar sig Östersund till de 30-talet städer runt om i Sverige som är Purple Flag certifierade. Det är den branschöverskridande medlemsorganisationen Svenska Stadskärnor som granskar och certifierar områden/städer i syfte att skapa en tryggare, attraktivare och hållbarare miljöer.
”Certifieringen visar att vi gjort rätt saker. Det finns såklart mer att utveckla, men allt blir enklare med de förstärkta samverkansformerna.” Säger Calle Hedman på Destination Östersund.
Arbetet har resulterat i ett närmare samarbete
2019 utsågs Östersund till Årets Stadskärna och året därpå startade Destination Östersund arbetet med Purple Flag. Effektmålen som sattes upp var att öka tryggheten i stadskärnan och dess närområde. Samt att få fler människor att vistas i stadskärnan och att aktörerna där skulle kunna öka sin omsättning.
Svenska Stadskärnor lägger stor vikt vid samverkan när de gör sin utvärdering och i Östersund har arbetet tydligt resulterat i ett närmare och bättre samarbete mellan näringsliv, kommun, fastighetsägare och polisen för att skapa en trygg och attraktiv stadskärna oavsett tidpunkt på dygnet.
För att säkerställa att arbetet med dessa viktiga frågor fortsätter så är Purple Flag inskrivet som en del i det medborgarlöfte som högsta polis- och kommunledningen har signerat.
Satsning på en ökad belysning i stadskärnan
Calle Hedman berättar mer:
”Vi jobbar långsiktigt och strategiskt tillsammans med alla parter för att skapa en mer attraktiv och levande stadskärna. Purple Flag-arbetet har exempelvis lett fram till att vi skapat ett bokningssystem för trivselvandringar tillsammans med Nattvandring.nu där vi gör det lättare för företag, föreningar och andra verksamheter att bidra med vuxen närvaro på stan under fredags- och lördagskvällar.”
En annan satsning som gjorts är en ökad belysning i stadskärnan. Kommunen och fastighetsägarna är nu också snabbare på att åtgärda trasig belysning i området. Östersund har gjort investeringar i stämningsbelysning, som hänger i bland annat träd.
”Vi har även tagit fram åtgärds- och handlingsplaner för Stortorget, Kyrkparken och Busstorget. Vilket har lett till en rad förbättringar som genomförts eller ska genomföras på dessa platser.” Säger Calle Hedman.
Fasader har förvandlats till fina konstverk
Som en del av Purple Flag har Östersund startat projektet Färgstänk. Olika fasader och elskåp har förvandlats till konstverk för att skapa ökad trivsel i stadskärnan och inkludera konst och kultur i det offentliga rummet. Projektet har i sin tur också lett till att musik, teater och dans varit återkommande inslag i stadsmiljön.
Läs mer om Purple Flag och hur man skapar en tryggare stadskärna här.
Läs mer om Östersund på Turismnytt här.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Svenska Stadskärnor
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-