-
Destination Östersund är nu Purple Flag-certifierat
Nu sällar sig Östersund till de 30-talet städer runt om i Sverige som är Purple Flag certifierade. Det är den branschöverskridande medlemsorganisationen Svenska Stadskärnor som granskar och certifierar områden/städer i syfte att skapa en tryggare, attraktivare och hållbarare miljöer.
”Certifieringen visar att vi gjort rätt saker. Det finns såklart mer att utveckla, men allt blir enklare med de förstärkta samverkansformerna.” Säger Calle Hedman på Destination Östersund.
Arbetet har resulterat i ett närmare samarbete
2019 utsågs Östersund till Årets Stadskärna och året därpå startade Destination Östersund arbetet med Purple Flag. Effektmålen som sattes upp var att öka tryggheten i stadskärnan och dess närområde. Samt att få fler människor att vistas i stadskärnan och att aktörerna där skulle kunna öka sin omsättning.
Svenska Stadskärnor lägger stor vikt vid samverkan när de gör sin utvärdering och i Östersund har arbetet tydligt resulterat i ett närmare och bättre samarbete mellan näringsliv, kommun, fastighetsägare och polisen för att skapa en trygg och attraktiv stadskärna oavsett tidpunkt på dygnet.
För att säkerställa att arbetet med dessa viktiga frågor fortsätter så är Purple Flag inskrivet som en del i det medborgarlöfte som högsta polis- och kommunledningen har signerat.
Satsning på en ökad belysning i stadskärnan
Calle Hedman berättar mer:
”Vi jobbar långsiktigt och strategiskt tillsammans med alla parter för att skapa en mer attraktiv och levande stadskärna. Purple Flag-arbetet har exempelvis lett fram till att vi skapat ett bokningssystem för trivselvandringar tillsammans med Nattvandring.nu där vi gör det lättare för företag, föreningar och andra verksamheter att bidra med vuxen närvaro på stan under fredags- och lördagskvällar.”
En annan satsning som gjorts är en ökad belysning i stadskärnan. Kommunen och fastighetsägarna är nu också snabbare på att åtgärda trasig belysning i området. Östersund har gjort investeringar i stämningsbelysning, som hänger i bland annat träd.
”Vi har även tagit fram åtgärds- och handlingsplaner för Stortorget, Kyrkparken och Busstorget. Vilket har lett till en rad förbättringar som genomförts eller ska genomföras på dessa platser.” Säger Calle Hedman.
Fasader har förvandlats till fina konstverk
Som en del av Purple Flag har Östersund startat projektet Färgstänk. Olika fasader och elskåp har förvandlats till konstverk för att skapa ökad trivsel i stadskärnan och inkludera konst och kultur i det offentliga rummet. Projektet har i sin tur också lett till att musik, teater och dans varit återkommande inslag i stadsmiljön.
Läs mer om Purple Flag och hur man skapar en tryggare stadskärna här.
Läs mer om Östersund på Turismnytt här.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Svenska Stadskärnor
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-