-
Positiva effekter av Handbolls-VM i Jönköping
Jönköping var värdstad för gruppspelet mellan Kroatien, Egypten, USA och Marocko i Handbolls-VM som arrangerades 13-17 januari 2023. Utvärderingen av evenemanget visar en mycket positiv effekt för besöksnäringen och nöjda besökare.
”Vi kan i utvärderingen av Handbolls-VM i Jönköping se att besökarna är väldigt nöjda. Den här typen av evenemang har stor betydelse för besöksnäring i Jönköping och ger goda skatteintäkter till vår kommun. Tittar vi på den ekonomiska besöksnäringseffekten låg turismomsättning kopplat till evenemanget på cirka 22 mkr och den sammanlagda skatteeffekten på cirka 12 mkr.” Säger Caroline Törnblad, chef för möten och evenemang på Destination Jönköping.
Besöksnäringseffekter för Jönköping
Det gjordes sammantaget cirka 10 000 publikbesök i Jönköping i samband med Handbolls-VM. 34% av publiken kom lokalt från Jönköpings kommun, medan 13% kom från annan kommun i Jönköpings län, 34% från Sverige i övrigt och 19% från utlandet av vilka Kroatien utgjorde den största delen.
44% av turisterna var dagpendlare, resterande övernattade i samband med besöket. De utländska övernattarna tillbringade nästan dubbelt så lång tid i Jönköping som de svenska övernattarna.
Dagpendlarna spenderade i snitt cirka 650 kr per dagsbesök medan övernattarna spenderade 1 552 kr per dag (inkluderat logi). Turisterna spenderade sammantaget cirka 22,89 mkr under vistelsen (generell turistomsättning). Cirka 10,96 mkr kom från svenska turister medan 11,93 mkr kom från utländska turister.
En positiv bild av Jönköping
Handbolls-VM som arrangemang fick sammantaget bra betyg; bäst betyg gav man för ”arenan i Jönköping” som fick 4,3 i medelvärde följt av ”VM som helhet” och ”matcherna som spelades i Jönköping” som båda fick 4,1. Vidare fick organisationen i samband med Handbolls VM 3,9 i betyg.
Turisterna under evenemanget hade en positiv bild av Jönköping; bäst betyg fick man för ”en stad där man kan känna sig trygg” (4,2), tätt följt av ”välkomnande” (4,1) och ”en stad med ren och vacker stadsmiljö” (4,1). Därefter följde ”en dynamisk stad med liv och rörelse” och ”en ledande evenemangsstad” som båda fick 3,6 i betyg.
”Det är glädjande att våra besökare upplever Jönköping som attraktivt och att det finns ett varierat utbud av aktiviteter och upplevelser. Att de stannar under en längre tid ger positiva effekter för besöksnäringen då de vid sidan av evenemanget väljer att till exempel bo på hotell, shoppa, besöka caféer, restauranger och muséer samt upplever vår natur.” Säger Caroline Törnblad.
Intervjuade i besöksundersökningen säger:
”We thoroughly enjoyed our stay in Jönköping, and the event was very well organized. The city was clean, easy to navigate, and provided adequate opportunities for dining, sightseeing, and entertainment.”
”En stor stad där det finns mycket att hitta på för båda unga och gamla. Exempelvis lekland, besök på arenan, uteliv, restauranger och cafeer.”
”Natur, handel, en vacker stadsmiljö, många fina restauranger.”
”Jag älskar Jönköping”
”Jönköping is very beautiful city, not too big but not too small either. It has a lots of things that you can see or visit. I would like to live in Jönköping.”
Stora evenemang är viktigt för Jönköpingsborna
De lokala invånarna i Jönköping, inklusive Habo kommun, anser att det är viktigt att stora publika evenemang arrangeras i Jönköping. 97% svarade med antingen betyget 5 eller 4 medan resterande 3% svarade med betyget 3. Sammantaget låg medelvärdet på 4,6.
De lokalt boende tyckte att evenemanget Handbolls-VM har bidragit med flera värden för invånarna; den del som fick högst betyg var ”utökat din känsla av stolthet över Jönköping” som fick 4,2 i betyg, tätt följt av ”bidrar till att berika vardagen och levnadsvillkoren för dig som Jönköpingsbo” som fick 4,1.
”Destination Jönköping har lagt mycket tid och engagemang för att möjliggöra och genomföra detta evenemang. Det känns därför roligt att Jönköpingsborna ser vikten av den här typen av evenemang och vad det bidrar med till staden, både ekonomiskt men också mjuka värden som utökad stolthet för sin stad och sammanhållning mellan invånarna. Vi tar med oss många lärdomar av att ha arrangerat Handbolls-VM och ser fram emot att få hit fler stora evenemang.” Säger Caroline Törnblad.
Förutom tid och engagemang landar den ekonomiska insatsen för Handbolls-VM i Jönköping på cirka 480 000 kr.
Besöksundersökningen för Handbolls-VM 2023 genomfördes under evenemanget 13-17 januari 2023 av Upplevelseinstitutet.
Läs mer om Jönköping på Turismnytt här.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Karin Celander
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet till ett av världens 100 främsta spa – en prestigef...
-
-
Gästbloggare
-