-
Projekt i Östersund ska skapa ökad lönsamhet genom bättre tillgänglighet
Under det senaste året har sju pilotföretag i Östersund deltagit i projektet ”Parasport som tillväxtmotor i besöksnäringen”. Genom det har de fått verktyg och kunskap om hur de kan bli tillgängliga för alla, oavsett förutsättningar.
Ökad tillgänglighet gynnar inte bara personer med funktionsvariation. Det gynnar hela samhället och skapar en starkare social hållbarhet och tolerans.
”Det rör oss alla någon gång i livet. Oavsett om vi tvingas gå på kryckor, åka rullstol, rulla en barnvagn eller få nedsatt hörsel.” Säger Jessica Thylin, projektledare på Destination Östersund.
Ser pilotföretagen som ambassadörer och föregångare
Projektet ”Parasport som tillväxtmotor i besöksnäringen” drivs av Destination Östersund. Ambitionen är att företagen ska förbättra sin tillgänglighet. Både gällande kommunikation och förbättringar i sina respektive lokaler. Därtill finns en förhoppning om att fler Östersundsföretagare får upp ögonen för vikten av god tillgänglighet. Samt att det faktiskt kan bidra till ökad lönsamhet.
”Vårt uppdrag är att få näringen att bli mer tillgänglig och på så sätt öka lönsamheten. Det här är en kundgrupp att räkna med. Vi ser pilotföretagen som ambassadörer som visar andra företagare hur de kan tillgängliggöra sin verksamhet med relativt enkla medel. Multi Challenge, till exempel, började med att göra en handikapparkering när de förstod vikten av att ha en. Den enkla åtgärden kostade några timmar i arbetstid och en skylt.” Berättar Jessica Thylin.
Kommer jobba mer med personalkunskap, information och utbildningar
En av pilotföretagarna är Tobias Edin, som driver nöjeshuset Multi Challange och den tillhörande restaurangen Tiki i Östersund. Han är positivt överraskad över lärdomarna från projektet och har redan gjort stora och små förändringar i verksamheterna.
”Projektet har gett oss otroligt mycket. Jag tror att de flesta verksamheter kan göra väldigt mycket med små medel. Alla kan göra en liten insats.” Säger Tobias Edin. ”Vi vill anpassa och inkludera alla människor. Därför kommer vi att jobba mycket mer med personalkunskap, information och utbildningar. Vi har både workshops och inspirationsföreläsningar inplanerade.”
Tack vare projektet har han kunnat anpassa kommunikationen för att nå ut bredare. På aktivitetshusets hemsida redogörs till exempel vad som kan innebära en begränsning för deltagaren, från färgblindhet till nedsatt rörelseförmåga. Dessutom har de lagt in både bilder och ritningar över delar av lokalerna. Samt anpassat restaurangmenyn så att den med synnedsättning kan få informationen uppläst.
Man kan göra stora förändringar med relativt små medel
Ytterligare en företagare som har deltagit i pilotprojektet är Maria-Kristina Bystedt, VD och ägare för Hotel Emma i Östersund. Även Maria-Kristina har uppmärksammats på saker som hon inte har haft en tanke på tidigare.
”Jag fick mycket förklarat för mig! Nu har jag tillgänglighetsanpassningen i bakhuvudet hela tiden. Först och främst har jag ändrat information på hemsidan, där det tidigare stod ”handikappvänligt”. Nu har jag förstått att det är vilseledande då lokalerna ännu inte är speciellt handikappanpassade. Det såg jag själv när jag läste det. Och jag har ändrat allt som var direkt vilseledande. Ingen som bokar ska behöva komma hit och bli besviken längre.” Säger Maria-Kristina Bystedt.
Hon har kontaktat snickare för att se vilka fysiska anpassningar som kan göras i hotellets lokaler. Det blir anpassningar undan för undan i fortsättningen.
”Många tänker kanske ”Herregud, vad dyrt, hur ska detta sluta?”, men jag har förstått att man kan göra stora förändringar med relativt små medel, bara man tänker till.” säger Maria-Kristina Bystedt.
Uppmuntrar andra företag att söka rådgivning och berika sig
Ante Kallström driver restaurang Bua i Östersund tillsammans med Johan Rudsby. Även för krögarduon har pilotprojektet varit en välkommen ögonöppnare. Tillgängligheten var inget som stod högt på dagordningen. Nu är de mer medvetna om hur samhället faktiskt ser ut för personer med funktionsvariation.
”Det vi kunde göra på en gång var att jobba med höga och låga bord, göra entrén mer tillgänglig, ordna armstöd på stolarna, förbättra ljuset och synligheten, och anpassa ljudvolymen. Sedan har vi blivit bättre på att informera på vår hemsida, hur det är att komma till oss och vad man bör veta inför besöket.” Säger Ante Kallström.
Samtidigt är han ödmjuk och menar att förändringsarbetet måste fortgå över tid. Exempel på åtgärder som kommer ta tid är att installera bredare dörrar och att underlätta för alla att ta sig mellan restaurangens två våningsplan.
Ante uppmuntrar alla som är i en liknande position att söka rådgivning och berika sig med de verktyg som personalen på Bua har fått.
”På så sätt kan vi kan öka tillgängligheten och göra samhället bättre för alla.” Säger Ante Kallström.
De sju pilotföretagen som deltagit i projektet är:
● Multi Challenge.
● Hotell Emma.
● Restaurang BUA.
● Elvebäcks Café.
● TinTin/Zmillas.
● Frösö Park Hotel.
● Restaurang Astrid.Vill ni lära er mer om hur ert företag kan bli tillgängligt för fler? På Destination Östersunds hemsida hittar ni inspirationsföreläsningar, bildbank och inom kort även en nedladdningsbar tillgänglighetsguide.
Läs mer om Östersund på Turismnytt här.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Destination Östersund
-
Visita – minskad efterfrågan på hotellrum i november
I november minskade efterfrågan på hotellrum i Sverige för andra månaden i rad. Detta visar statistik från Visita.
-
Skräckloppet i Kalmar går igen nästa år – förstärker upplevelsen
I år var det premiär för Skräckloppet, en omtyckt höstnyhet i Kalmar. Nu är det klart att det läskiga loppet kommer tillbaka 2025.
-
Svenska Regionala Flygplatser: Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget i SVT och Svenska Regionala Flygplatser kommenterar det. Ett ökat flygande behövs, men med biobränsle.
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-