-
Projekt i Östersund ska skapa ökad lönsamhet genom bättre tillgänglighet
Under det senaste året har sju pilotföretag i Östersund deltagit i projektet ”Parasport som tillväxtmotor i besöksnäringen”. Genom det har de fått verktyg och kunskap om hur de kan bli tillgängliga för alla, oavsett förutsättningar.
Ökad tillgänglighet gynnar inte bara personer med funktionsvariation. Det gynnar hela samhället och skapar en starkare social hållbarhet och tolerans.
”Det rör oss alla någon gång i livet. Oavsett om vi tvingas gå på kryckor, åka rullstol, rulla en barnvagn eller få nedsatt hörsel.” Säger Jessica Thylin, projektledare på Destination Östersund.
Ser pilotföretagen som ambassadörer och föregångare
Projektet ”Parasport som tillväxtmotor i besöksnäringen” drivs av Destination Östersund. Ambitionen är att företagen ska förbättra sin tillgänglighet. Både gällande kommunikation och förbättringar i sina respektive lokaler. Därtill finns en förhoppning om att fler Östersundsföretagare får upp ögonen för vikten av god tillgänglighet. Samt att det faktiskt kan bidra till ökad lönsamhet.
”Vårt uppdrag är att få näringen att bli mer tillgänglig och på så sätt öka lönsamheten. Det här är en kundgrupp att räkna med. Vi ser pilotföretagen som ambassadörer som visar andra företagare hur de kan tillgängliggöra sin verksamhet med relativt enkla medel. Multi Challenge, till exempel, började med att göra en handikapparkering när de förstod vikten av att ha en. Den enkla åtgärden kostade några timmar i arbetstid och en skylt.” Berättar Jessica Thylin.
Kommer jobba mer med personalkunskap, information och utbildningar
En av pilotföretagarna är Tobias Edin, som driver nöjeshuset Multi Challange och den tillhörande restaurangen Tiki i Östersund. Han är positivt överraskad över lärdomarna från projektet och har redan gjort stora och små förändringar i verksamheterna.
”Projektet har gett oss otroligt mycket. Jag tror att de flesta verksamheter kan göra väldigt mycket med små medel. Alla kan göra en liten insats.” Säger Tobias Edin. ”Vi vill anpassa och inkludera alla människor. Därför kommer vi att jobba mycket mer med personalkunskap, information och utbildningar. Vi har både workshops och inspirationsföreläsningar inplanerade.”
Tack vare projektet har han kunnat anpassa kommunikationen för att nå ut bredare. På aktivitetshusets hemsida redogörs till exempel vad som kan innebära en begränsning för deltagaren, från färgblindhet till nedsatt rörelseförmåga. Dessutom har de lagt in både bilder och ritningar över delar av lokalerna. Samt anpassat restaurangmenyn så att den med synnedsättning kan få informationen uppläst.
Man kan göra stora förändringar med relativt små medel
Ytterligare en företagare som har deltagit i pilotprojektet är Maria-Kristina Bystedt, VD och ägare för Hotel Emma i Östersund. Även Maria-Kristina har uppmärksammats på saker som hon inte har haft en tanke på tidigare.
”Jag fick mycket förklarat för mig! Nu har jag tillgänglighetsanpassningen i bakhuvudet hela tiden. Först och främst har jag ändrat information på hemsidan, där det tidigare stod ”handikappvänligt”. Nu har jag förstått att det är vilseledande då lokalerna ännu inte är speciellt handikappanpassade. Det såg jag själv när jag läste det. Och jag har ändrat allt som var direkt vilseledande. Ingen som bokar ska behöva komma hit och bli besviken längre.” Säger Maria-Kristina Bystedt.
Hon har kontaktat snickare för att se vilka fysiska anpassningar som kan göras i hotellets lokaler. Det blir anpassningar undan för undan i fortsättningen.
”Många tänker kanske ”Herregud, vad dyrt, hur ska detta sluta?”, men jag har förstått att man kan göra stora förändringar med relativt små medel, bara man tänker till.” säger Maria-Kristina Bystedt.
Uppmuntrar andra företag att söka rådgivning och berika sig
Ante Kallström driver restaurang Bua i Östersund tillsammans med Johan Rudsby. Även för krögarduon har pilotprojektet varit en välkommen ögonöppnare. Tillgängligheten var inget som stod högt på dagordningen. Nu är de mer medvetna om hur samhället faktiskt ser ut för personer med funktionsvariation.
”Det vi kunde göra på en gång var att jobba med höga och låga bord, göra entrén mer tillgänglig, ordna armstöd på stolarna, förbättra ljuset och synligheten, och anpassa ljudvolymen. Sedan har vi blivit bättre på att informera på vår hemsida, hur det är att komma till oss och vad man bör veta inför besöket.” Säger Ante Kallström.
Samtidigt är han ödmjuk och menar att förändringsarbetet måste fortgå över tid. Exempel på åtgärder som kommer ta tid är att installera bredare dörrar och att underlätta för alla att ta sig mellan restaurangens två våningsplan.
Ante uppmuntrar alla som är i en liknande position att söka rådgivning och berika sig med de verktyg som personalen på Bua har fått.
”På så sätt kan vi kan öka tillgängligheten och göra samhället bättre för alla.” Säger Ante Kallström.
De sju pilotföretagen som deltagit i projektet är:
● Multi Challenge.
● Hotell Emma.
● Restaurang BUA.
● Elvebäcks Café.
● TinTin/Zmillas.
● Frösö Park Hotel.
● Restaurang Astrid.Vill ni lära er mer om hur ert företag kan bli tillgängligt för fler? På Destination Östersunds hemsida hittar ni inspirationsföreläsningar, bildbank och inom kort även en nedladdningsbar tillgänglighetsguide.
Läs mer om Östersund på Turismnytt här.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Destination Östersund
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-