söndag 20 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027
    • Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar
  • Platsannonser:
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Genom projektet ”Parasport som tillväxtmotor för besöksnäringen” hoppas Destination Östersund att fler företagare får upp ögonen för tillgänglighet. På bilden ses en rullstolsburen person som läser en tidning.
    2023-12-14 19:26

    Projekt i Östersund ska skapa ökad lönsamhet genom bättre tillgänglighet

    Under det senaste året har sju pilotföretag i Östersund deltagit i projektet ”Parasport som tillväxtmotor i besöksnäringen”. Genom det har de fått verktyg och kunskap om hur de kan bli tillgängliga för alla, oavsett förutsättningar.

    Ökad tillgänglighet gynnar inte bara personer med funktionsvariation. Det gynnar hela samhället och skapar en starkare social hållbarhet och tolerans.

    ”Det rör oss alla någon gång i livet. Oavsett om vi tvingas gå på kryckor, åka rullstol, rulla en barnvagn eller få nedsatt hörsel.” Säger Jessica Thylin, projektledare på Destination Östersund.

    Ser pilotföretagen som ambassadörer och föregångare

    Projektet ”Parasport som tillväxtmotor i besöksnäringen” drivs av Destination Östersund. Ambitionen är att företagen ska förbättra sin tillgänglighet. Både gällande kommunikation och förbättringar i sina respektive lokaler. Därtill finns en förhoppning om att fler Östersundsföretagare får upp ögonen för vikten av god tillgänglighet. Samt att det faktiskt kan bidra till ökad lönsamhet.

    ”Vårt uppdrag är att få näringen att bli mer tillgänglig och på så sätt öka lönsamheten. Det här är en kundgrupp att räkna med. Vi ser pilotföretagen som ambassadörer som visar andra företagare hur de kan tillgängliggöra sin verksamhet med relativt enkla medel. Multi Challenge, till exempel, började med att göra en handikapparkering när de förstod vikten av att ha en. Den enkla åtgärden kostade några timmar i arbetstid och en skylt.” Berättar Jessica Thylin.

    Kommer jobba mer med personalkunskap, information och utbildningar

    En av pilotföretagarna är Tobias Edin, som driver nöjeshuset Multi Challange och den tillhörande restaurangen Tiki i Östersund. Han är positivt överraskad över lärdomarna från projektet och har redan gjort stora och små förändringar i verksamheterna.

    ”Projektet har gett oss otroligt mycket. Jag tror att de flesta verksamheter kan göra väldigt mycket med små medel. Alla kan göra en liten insats.” Säger Tobias Edin. ”Vi vill anpassa och inkludera alla människor. Därför kommer vi att jobba mycket mer med personalkunskap, information och utbildningar. Vi har både workshops och inspirationsföreläsningar inplanerade.”

    Tack vare projektet har han kunnat anpassa kommunikationen för att nå ut bredare. På aktivitetshusets hemsida redogörs till exempel vad som kan innebära en begränsning för deltagaren, från färgblindhet till nedsatt rörelseförmåga. Dessutom har de lagt in både bilder och ritningar över delar av lokalerna. Samt anpassat restaurangmenyn så att den med synnedsättning kan få informationen uppläst.

    Man kan göra stora förändringar med relativt små medel

    Ytterligare en företagare som har deltagit i pilotprojektet är Maria-Kristina Bystedt, VD och ägare för Hotel Emma i Östersund. Även Maria-Kristina har uppmärksammats på saker som hon inte har haft en tanke på tidigare.

    ”Jag fick mycket förklarat för mig! Nu har jag tillgänglighetsanpassningen i bakhuvudet hela tiden. Först och främst har jag ändrat information på hemsidan, där det tidigare stod ”handikappvänligt”. Nu har jag förstått att det är vilseledande då lokalerna ännu inte är speciellt handikappanpassade. Det såg jag själv när jag läste det. Och jag har ändrat allt som var direkt vilseledande. Ingen som bokar ska behöva komma hit och bli besviken längre.” Säger Maria-Kristina Bystedt.

    Hon har kontaktat snickare för att se vilka fysiska anpassningar som kan göras i hotellets lokaler. Det blir anpassningar undan för undan i fortsättningen.

    ”Många tänker kanske ”Herregud, vad dyrt, hur ska detta sluta?”, men jag har förstått att man kan göra stora förändringar med relativt små medel, bara man tänker till.” säger Maria-Kristina Bystedt.

    Uppmuntrar andra företag att söka rådgivning och berika sig

    Ante Kallström driver restaurang Bua i Östersund tillsammans med Johan Rudsby. Även för krögarduon har pilotprojektet varit en välkommen ögonöppnare. Tillgängligheten var inget som stod högt på dagordningen. Nu är de mer medvetna om hur samhället faktiskt ser ut för personer med funktionsvariation.

    ”Det vi kunde göra på en gång var att jobba med höga och låga bord, göra entrén mer tillgänglig, ordna armstöd på stolarna, förbättra ljuset och synligheten, och anpassa ljudvolymen. Sedan har vi blivit bättre på att informera på vår hemsida, hur det är att komma till oss och vad man bör veta inför besöket.” Säger Ante Kallström.

    Samtidigt är han ödmjuk och menar att förändringsarbetet måste fortgå över tid. Exempel på åtgärder som kommer ta tid är att installera bredare dörrar och att underlätta för alla att ta sig mellan restaurangens två våningsplan.

    Ante uppmuntrar alla som är i en liknande position att söka rådgivning och berika sig med de verktyg som personalen på Bua har fått.

    ”På så sätt kan vi kan öka tillgängligheten och göra samhället bättre för alla.” Säger Ante Kallström.

    Projekt i Östersund ska skapa ökad lönsamhet genom bättre tillgänglighet

    De sju pilotföretagen som deltagit i projektet är:

    ● Multi Challenge.
    ● Hotell Emma.
    ● Restaurang BUA.
    ● Elvebäcks Café.
    ● TinTin/Zmillas.
    ● Frösö Park Hotel.
    ● Restaurang Astrid.

    Vill ni lära er mer om hur ert företag kan bli tillgängligt för fler? På Destination Östersunds hemsida hittar ni inspirationsföreläsningar, bildbank och inom kort även en nedladdningsbar tillgänglighetsguide.

    Läs mer om Östersund på Turismnytt här.

    • Text: Destination Östersund
    • Foto: Destination Östersund
    Tweet
  • Vintern 2027 kommer SM-veckan åter att arrangeras i Skövde.
    2025-07-18 01:27

    SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027

    Efter att Riksidrottsförbundet och SVT har utvärderat städer är det nu klart att Skövde kommer stå värd för SM-veckan vinter 2027.

  • Under sju veckor förvandlas Badholmen i Stockholm till en levande beach club där musik, mat och människor möts.
    2025-07-18 01:21

    Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”

    I sommar får Stockholms skärgård nytt liv. Under sju veckor förvandlas Badholmen till en beach club där musik, mat och människor möts.

  • Nöjesparkerna Gröna Lund, Kolmården och Furuvik söker nu efter medarbetare till höstens spännande Halloween.
    2025-07-18 01:16

    Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween

    När höstmörkret sänker sig förvandlas Gröna Lund, Kolmården och Furuvik till halloweenvärldar. Nu öppnar nöjesparkerna sina rekryteringar.

  • Lennart Kalderén, ordförande för Svenska Taxiförbundet.
    2025-07-18 01:11

    Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar

    Svenska Taxiförbundet ser en konkurrensbegränsning i Kalmars upphandling av skolskjuts. Mindre taxiföretag riskeras att slås ut.

  • Sommartorget i Härnösand.
    2025-07-18 01:04

    En rekordökning av gästnätter i Härnösand under året

    Turismen i Härnösand visar stark tillväxt. Under årets fem första månader har gästnätter ökat med 49,4 procent jämfört med i fjol.

  • Öppningsceremonin vid Word Choir Games 2024 i Auckland på Nya Zeeland.
    2025-07-18 01:00

    Helsingborg blir värdstad för World Choir Games 2026

    Sommaren 2026 står Helsingborg i centrum för världens största internationella körfestival - World Choir Games.

  • Camping 2025 - besöksnäring
    2025-07-14 04:55

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalen 2025 - Norwegian och St1
    2025-07-14 00:56

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3

  • Logga för Regeringen.
    2025-07-13 22:23

    Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

    Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.

  • EVS38, en global konferens om eldrivna fordon, lockade 3900 deltagare i Göteborg under juni.
    2025-07-13 22:18

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-13 22:23

      Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

      Ökad trygghet för resenärer och förenkling för resebranschens aktörer. Regeringen har beslutat o...

    • 2025-07-11 01:47

      Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

      Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...

    • 2025-07-14 04:55

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang oc...

    • 2025-07-11 01:28

      Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

      Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun – där näringslivsenheten och kommunikationsenheten samarbet...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet