-
Rapport från Åre Kapitalmarknadsdagar
Så var det dags igen att skapa affärer och knyta nya kontakter under Åre Kapitalmarknadsdagar. Många passade också på att åka ett par åk i skidbackarna.
På plats var entreprenörer, företagsledare, investerare, finansiärer, politiker med flera. Det fanns också representanter för Skistar, en av evenemangets partners, som hade till uppgift att skapa ett större intresse för alpin skidåkning.
En av VIP-gästerna i år var Julie Hanna, President Obamas ambassadör för Globalt Entreprenörskap. Julie brinner för att lyfta entreprenörskap, möjliggöra för affärer och inspirera till nya kontakter.
För att få ta del av internationell erfarenhet och expertis i ämnet hade Jämtland Härjedalen Turism bjudit in Anna Pollock från Conscious Travel som talare. Pollock medverkade också under ett ”runda bordssamtal” på temat conscious travel.
Anna Pollock har i många år arbetat som en av de främsta förändringsledarna inom besöksnäring i sin strävan för ”conscious travel”, vilket också är namnet på hennes verksamhet. Hon har bland annat grundat ”Tourism changemakers Forum”, vunnit priset ”the Visionary of the year award” i Canada, utvecklat den första digitala turismstrategin för Skottland och förutsåg redan för över 10 år sedan starten av Airbnb. Hon har också samverkat med Adventure Travel Trade Association (ATTA) där JHT är aktiva sedan 2013 samt World Indigenous Travel Association (WINTA), där bland annat företrädare för Sapmi deltagit.
Under konferensen avgjorde publiken vem/vilka som skulle vinna pris som Sveriges bästa start-ups.
Lars-Börje Eriksson och företaget Destintell AB fick ta emot pris under Sveriges Innovationsriksdag som hölls under kapitalmarknadsdagarna.
Under Åre Kapitalmarknadsdagar samlades också ledande företrädare från flyg- och skogsbransch för att diskutera vägen fram mot storskalig produktion i Sverige. Paneldiskussionen samlade Karl Wistrand, VD Swedavia, Maria Fiskerud, VD Fly Green Fund, Anders Ehrling, VD BRA samt Gunnar Olofsson, styrelseordförande Svebio.
Skistar var huvudpartner av Åre kapitalmarknadsdagar- och har varit det sedan starten 2010. Evenemanget är mycket viktigt för bolaget. På plats var en stolt Mats Årjes, VD Skistar och berättade om att bolaget gjort sitt bästa halvårsresultat någonsin. Detta tack vare satsningar på barnkonceptet Valles vinterveckor, affärskonceptet Skistar Business och ”ett bra sportlov”. Under Åre kapitalmarknadsdagar erbjuder Skistar deltagarna ett Skipass för två dagar (ingår i deltagaravgiften).
”- Vi vill skapa ett större intresse för alpin skidåkning, och att det blir en ännu mer naturlig del av Åre Kapitalmarknadsdagar och Åre Business Forum”, säger Mats Årjes.
Anna Kinberg Batra (M) avslutade konferensen.
Källa: Åre Kapitalmarknadsdagar
- Text: Maria Lindqvist
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-