fredag 13 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
    • Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
    • Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
    • Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • 2015-06-27 07:41

    Rapport från Besöksnäringsdagen

    Detta hände på Besöksnäringsdagen under Entreprenörsveckan i Båstad

    Rapport från Besöksnäringsdagen

    Under torsdagen, den 25 juni 2015, samlades politiker, företagare och anställda inom besöksnäringen på Hotell Skansen för att diskutera framtidens möjligheter och hinder i branschen.

    Dagen inleddes av Akademi Båstad som talade om vikten av att branschen samarbetar med utbildarna. Detta är en win-win situation för både företaget och utbildaren. Men framförallt för studenten!

    Akademi Båstad var tvungen att lägga ned utbildningen Gastronomisk kock vilket är beklagligt då det råder stor brist på kockar i Sverige.

    Ett problem som yrkeshögskolan brottas med i Sverige är att det dels kostar mellan 100-200.000 kronor att planera inför och starta en utbildning och dels att det är krångligt att ansöka. Dessutom är det inte många skolor som får ett ja till att starta en utbildning. Det är inte bara skolan som drabbas när man får ett nej, företagen som man samarbetar med blir djupt besvikna på att det inte blir något av med utbildningen.

    Skolorna efterlyser mer tydlighet från branschen när det gäller vilka utbildningar som behövs.

    Rapport från Besöksnäringsdagen

    Visitas kommunikationsansvarig för södra Sverige, Clas Sandvig, berättade om möjligheter och problem i branschen. Han talade om att det är 28 miljoner människor som vill semestra i Sverige vilket skapar enorma möjligheter för branschen. Sen beklagade han att intresset för att bli kock, trots alla matlagningsprogram på TV, inte är stort. Branschen har svårt att rekrytera och därför är det viktigt att nå ut till ungdomar redan i högstadiet och berätta för de att det finns möjligheter inom besöksnäringen. Visita lanserade kampanjen Världens jobb i december 2014 där bland annat en kort film ingår och som visar på ungdomars möjligheter att få arbete i branschen.

    Lönsamheten i företagen är en annan utmaning – den måste öka i branschen. Det gäller att öka produktionen och personalstyrkan för att lyckas.

    Före lunch tog två kvinnliga studenter från Akademi Båstad till orda. Det var två energiska och engagerade studenter som talade om att ungdomar inte skall vara rädda för att göra fel yrkesval. En av de hade utbildat sig till sjuksköterska men sedan ångrat sig när hon upptäckte vilka möjligheter som fanns inom besöksnäringen.

    Talarna under dagen var överens om att Yrkeshögskolan behövs i Sverige och att regeringen är positiv till att ge mer pengar till utbildningarna. Alla studenter klarar inte av att gå högskoleutbildningar och därför är det bra att det finns alternativ. Dock ser man ett minskat intresse för utbildningarna bland ungdomarna vilket är ett problem. Detta ser man även i Danmark där studenterna till och med får betalt när de studerar på Yrkeshögskolan.

    Christer Bergkvist, ansvarig för granskning och kvalitén för Yrkeshögskolan, vid myndigheten för högskolan tog vid i talarstolen. Han är den som skall se till att kvalitén på utbildningarna hålls. Det är bra att arbetslivet medfinansierar utbildningarna, tycker han. Det är ju näringslivets behov som skall vilka utbildningar som finns.

    Av alla ansökningar för att hålla i yrkeshögskoleutbildningar som kom in i år så vad det 15% som godkändes fortsatte Bergqvist.

    Efter en god lunch återvände kongressdeltagarna som fick en kort sammanfattning av vad Båstad kan erbjuda sina turister. Det var Karin Bengtsson, VD för Båstad Turism Sverige AB som tog till orda.

    I sommar blir Båstad ett hotell rikare. Det är Hotel Riviera Strand som slår upp portarna. Det är en hotellresort som erbjuder sina gäster både att köpa sig en hotellsvit eller att hyra in sig för en natt eller två. Målgruppen är den aktiva familjen som vill umgås. Hotellet ingår i Scandinavian Resort som bland annat redan driver Hotel Skansen i Båstad och Högfjällshotellet i Sälen.

    I Båstad har nu sevärdheten Norrvikens trädgårdar fått en rejäl ansiktslyftning och man räknar med att kunna locka många besökare i Stockholm.

    Man har dock inte lyckats att behålla en av sina attraktioner i Båstad, Toffelfabriken. Den har flyttat till Ängelholm.

    I Båstad eftersträvar man efter att arbeta efter Ensam är inte stark – samarbete behövs”.

    Christian Larsson, Koordinator, på organisationen Familjen Helsingborg talade om hur man måste ha fokus på människan. Först då kan man sälja hela regionen och skapa muskler.

    Familjen Helsingborg är en organisation som arbetar för att öka antalet inflyttande, turister och näringsliv. Bakom står flertalet kommuner.

    Rapport från Besöksnäringsdagen

    På kongressen märkte man tydligt vad programmets höjdpunkt var – Maud Olofsson. Den fd vice statsministern uppmärksammade hur fler och fler inser att besöksnäringen kan ge Sverige både tillväxt och mer skatteintäkter.

    När hon slutade med politiken så hade hon lovat sig själv att inte bli ordförande i något företag. Men när frågan kom från Visita kunde hon inte tacka nej.

    Besöksnäringen är en spännande bransch. Det är en decentraliserad bransch med både små och stora företag, består av många människor bland annat utlandsfödda som inte har så lätt att komma in på arbetsmarknaden och det bästa är att den inte går att flytta utomlands!

    Maud uppmanade folk i branschen att sprida budskapet om hur många arbetstillfällen som skapas. Man är alltför blygsam tycker hon ”vi uppfattas inte så viktiga som vi är”.

    Trettioen procent är under 25 år som arbetar inom besöksnäringen och sex av tio restauranger ägs av utlandsfödda.

    Hon tror att branschen är redo att investera vilket kan skapa ännu fler jobb.

    Sverige står inför en arbetskraftskonkurrens, liksom övriga Europa. Som det ser ut nu så klarar vi inte av arbetskraftsförsörjningen framöver. Vårt hopp står till invandringen. Om vi lyckas att integrera invandrarna så kan vi lyckas, säger Maud och ler.

    Liksom de andra talarna pratade Maud också om vikten av kompetens i branschen och att företagsledarna måste kommunicera med skolorna om vilka kompetensbehov som föreligger.

    Ökad forskning är också något som behövs inom branschen. Maud jämför bilindustrin som får 450 miljoner kronor att använda till forskning medan besöksnäringen får 7 miljoner kronor. I höst kommer en ny forskningsproposition där det är viktigt att få med besöksnäringen på tåget!

    Ett problem som Maud pratade om var att det är för krånglig och dyr administration för företagarna. Ofta behövs många tillstånd och detta stjäl både tid och pengar från den dagliga verksamheten. Här måste fler våga ställa sig upp och delta i debatten så att det sker förändringar. Visst, Visita är ute och pratar om dessa frågor men det vore också bra om fler företagare vågar göra det.

    Maud tog posten som ordförande i Visita för att hon vill bidra till att ”människor skall uppleva att vi kan erbjuda de bästa och prisvärda upplevelser i Sverige”. Hon saknar inte politiken utan är en människa som lever här och nu genom att fortsätta verka för samhällsförändringar. Jag är en samhällsentreprenör, avslutar Maud och ler.

    Rapport från Besöksnäringsdagen

    Thommy Backner, från Scandinavian Mountains talade om utmaningar i destinationer. Vad kan vi skapa för upplevelser för turisterna?

    Thommy har bland annat varit hotelldirektör på Högfjällshotellet i många år.

    Han talade om hur trenden att åka skidor inte bara innebär att man måste tillhandahålla bra skidbackar utan kraven på fler aktiviteter utanför skidbacken också har ökat. Det behövs fler hotell men det är viktigt att den enskilde entreprenören inte lämnas själv utan att andra aktörer på orten också engagerar sig.

    Man kan tro att till exempel Åre konkurrerar om turisterna med andra skidorter men så är det inte. Det gäller att skapa reseanledningar för konkurrenterna har visat sig vara storstäder som till exempel Paris, Bangkok och London. Det är inte samma turister som åker till Sälen som till Åre.

    Marknadsföring och paketering är a och o om man vill synas i konkurrensen. Att kunna erbjuda reseanledningar året runt är en annan. Det är också viktigt att kunna sätta upp mål för sin verksamhet och att följa upp de.

    Thommy berättar vidare om Sälens flygplats som alla till en början var kritisk till om man skulle bygga. Nu har projektet pågått i fem år. Miljöprövningen har gått igenom och om ingen överklagar den igen så startar bygget den 1 maj 2016. Trysil och Sälen har 110.000 bäddar så det finns behov av en flygplats.

    Finansieringen av flygplatsen kommer bland annat från intäkterna av det shoppingcenter som skall byggas.

    Rapport från Besöksnäringsdagen

    VD:n för Tourism in Skåne, Pia Rajgård, talade om hur antalet turister i världen kommer att öka. Många länder, däribland Indien får en ökad medelklass som har råd och som vill resa. Sen blir folk äldre och äldre och är pigga pensionärer som vill resa. Detta krävs att det skapas fler reseerbjudanden speciellt inom området hälsa och välbefinnande där efterfrågan hela tiden ökar.

    Sverige kan bidra med unika reseupplevelser och erbjuder ett lätt sätt att resa. Nästan alla kan engelska och resetryggheten är hög.

    En av utmaningarna för branschen är att många, speciellt bland yngre turister, ställer krav på hållbarhet. Företag som inte arbetar med hållbarhet kommer inte att kunna stå sig i konkurrensen.

    Ur marknadsföringssyfte så måste företagen satsa på digitalisering. Det är viktigt att kunna erbjuda uppkoppling under resan och möjligheter att boka via webben. Att synas är a och o – de flesta söker information om resor på sökmotorerna.

    Rapport från Besöksnäringsdagen

    Dagen avslutades med en debatt med talarna. Saker som då uppmärksammades vara att det var viktigt att branschen kan konkurrera med andra branscher om investeringar och att alla projekt måste initieras av näringen.

    Rapport från Besöksnäringsdagen

    • Text: Maria Lindqvist
    Tweet
  • Det marina plastskräpet ökar och natur och näringsliv skadas enligt Bohusläns kommuner som får det svårare att hålla uppe med strandstädning med mindre anslag från Regeringen.
    2025-06-12 22:03

    Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp

    En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.

  • En visionsbild från Got Event över hur fotbollsfesten i Göteborg kommer se ut i sommar. När EM-matcher visas på storbild.
    2025-06-11 19:31

    Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar

    När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.

  • Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning. Men vad flygplatserna behöver nu är beslut enligt Peter Larsson, VD för Svenska regionala flygplatser.
    2025-06-11 18:59

    Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut

    Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.

  • Tillsammans lanserar destinationsbolagen nu en kampanj för att en gång för alla reda ut förväxlingen mellan Linköping och Lidköping.
    2025-06-11 17:42

    Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna

    Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.

  • Från vänster: Mia Landin (VD för Visit Värmland), Anders Kjällström (VD för Branäsgruppen) och Hanna Åkerstedt (styrelseordförande för Visit Värmland).
    2025-06-10 23:20

    Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025

    Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.

  • Du kan till exempel boka klättring bland trädtopparna på Galgberget i Halmstad.
    2025-06-09 20:14

    Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad

    Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.

  • Sofiero Classic - besöksnäring
    2025-06-09 05:22

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

    Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet

  • Med nybyggda hotellrum, inspirerande konferenslokaler, havsnära wellness och ett vässat kök har Arkösunds Hotell återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats i Norrköping.
    2025-06-09 00:32

    Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården

    Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.

  • Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första evenemang i världen som innehar Svanens miljömärkning för event.
    2025-06-08 23:11

    Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm

    Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.

  • JHT har tagit del av nyföretagaren Jennifer Kristenssons resa. Från ett frö av en företagsidé till att etablera turismföretaget Mid Scandinavia Tours.
    2025-06-07 00:28

    Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours

    Med hjälp av JHT:s projekt Välkommen åter har nyföretagaren Jennifer Kristensson etablerat sitt turismföretag Mid Scandinavia Tours.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-06 21:30

      Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst

      Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...

    • 2025-06-07 00:28

      Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours

      I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...

    • 2025-06-09 05:22

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...

    • 2025-06-05 18:21

      Transportföretagen – Arlandautredningen klar, handlingskraft krävs

      Transportföretagen välkomnar att Arlandautredningen nu är färdig. Samordnaren har lagt fram sitt...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet