-
Rapport från Besöksnäringsdagen
Detta hände på Besöksnäringsdagen under Entreprenörsveckan i Båstad
Under torsdagen, den 25 juni 2015, samlades politiker, företagare och anställda inom besöksnäringen på Hotell Skansen för att diskutera framtidens möjligheter och hinder i branschen.
Dagen inleddes av Akademi Båstad som talade om vikten av att branschen samarbetar med utbildarna. Detta är en win-win situation för både företaget och utbildaren. Men framförallt för studenten!
Akademi Båstad var tvungen att lägga ned utbildningen Gastronomisk kock vilket är beklagligt då det råder stor brist på kockar i Sverige.
Ett problem som yrkeshögskolan brottas med i Sverige är att det dels kostar mellan 100-200.000 kronor att planera inför och starta en utbildning och dels att det är krångligt att ansöka. Dessutom är det inte många skolor som får ett ja till att starta en utbildning. Det är inte bara skolan som drabbas när man får ett nej, företagen som man samarbetar med blir djupt besvikna på att det inte blir något av med utbildningen.
Skolorna efterlyser mer tydlighet från branschen när det gäller vilka utbildningar som behövs.
Visitas kommunikationsansvarig för södra Sverige, Clas Sandvig, berättade om möjligheter och problem i branschen. Han talade om att det är 28 miljoner människor som vill semestra i Sverige vilket skapar enorma möjligheter för branschen. Sen beklagade han att intresset för att bli kock, trots alla matlagningsprogram på TV, inte är stort. Branschen har svårt att rekrytera och därför är det viktigt att nå ut till ungdomar redan i högstadiet och berätta för de att det finns möjligheter inom besöksnäringen. Visita lanserade kampanjen Världens jobb i december 2014 där bland annat en kort film ingår och som visar på ungdomars möjligheter att få arbete i branschen.
Lönsamheten i företagen är en annan utmaning – den måste öka i branschen. Det gäller att öka produktionen och personalstyrkan för att lyckas.
Före lunch tog två kvinnliga studenter från Akademi Båstad till orda. Det var två energiska och engagerade studenter som talade om att ungdomar inte skall vara rädda för att göra fel yrkesval. En av de hade utbildat sig till sjuksköterska men sedan ångrat sig när hon upptäckte vilka möjligheter som fanns inom besöksnäringen.
Talarna under dagen var överens om att Yrkeshögskolan behövs i Sverige och att regeringen är positiv till att ge mer pengar till utbildningarna. Alla studenter klarar inte av att gå högskoleutbildningar och därför är det bra att det finns alternativ. Dock ser man ett minskat intresse för utbildningarna bland ungdomarna vilket är ett problem. Detta ser man även i Danmark där studenterna till och med får betalt när de studerar på Yrkeshögskolan.
Christer Bergkvist, ansvarig för granskning och kvalitén för Yrkeshögskolan, vid myndigheten för högskolan tog vid i talarstolen. Han är den som skall se till att kvalitén på utbildningarna hålls. Det är bra att arbetslivet medfinansierar utbildningarna, tycker han. Det är ju näringslivets behov som skall vilka utbildningar som finns.
Av alla ansökningar för att hålla i yrkeshögskoleutbildningar som kom in i år så vad det 15% som godkändes fortsatte Bergqvist.
Efter en god lunch återvände kongressdeltagarna som fick en kort sammanfattning av vad Båstad kan erbjuda sina turister. Det var Karin Bengtsson, VD för Båstad Turism Sverige AB som tog till orda.
I sommar blir Båstad ett hotell rikare. Det är Hotel Riviera Strand som slår upp portarna. Det är en hotellresort som erbjuder sina gäster både att köpa sig en hotellsvit eller att hyra in sig för en natt eller två. Målgruppen är den aktiva familjen som vill umgås. Hotellet ingår i Scandinavian Resort som bland annat redan driver Hotel Skansen i Båstad och Högfjällshotellet i Sälen.
I Båstad har nu sevärdheten Norrvikens trädgårdar fått en rejäl ansiktslyftning och man räknar med att kunna locka många besökare i Stockholm.
Man har dock inte lyckats att behålla en av sina attraktioner i Båstad, Toffelfabriken. Den har flyttat till Ängelholm.
I Båstad eftersträvar man efter att arbeta efter Ensam är inte stark – samarbete behövs”.
Christian Larsson, Koordinator, på organisationen Familjen Helsingborg talade om hur man måste ha fokus på människan. Först då kan man sälja hela regionen och skapa muskler.
Familjen Helsingborg är en organisation som arbetar för att öka antalet inflyttande, turister och näringsliv. Bakom står flertalet kommuner.
På kongressen märkte man tydligt vad programmets höjdpunkt var – Maud Olofsson. Den fd vice statsministern uppmärksammade hur fler och fler inser att besöksnäringen kan ge Sverige både tillväxt och mer skatteintäkter.
När hon slutade med politiken så hade hon lovat sig själv att inte bli ordförande i något företag. Men när frågan kom från Visita kunde hon inte tacka nej.
Besöksnäringen är en spännande bransch. Det är en decentraliserad bransch med både små och stora företag, består av många människor bland annat utlandsfödda som inte har så lätt att komma in på arbetsmarknaden och det bästa är att den inte går att flytta utomlands!
Maud uppmanade folk i branschen att sprida budskapet om hur många arbetstillfällen som skapas. Man är alltför blygsam tycker hon ”vi uppfattas inte så viktiga som vi är”.
Trettioen procent är under 25 år som arbetar inom besöksnäringen och sex av tio restauranger ägs av utlandsfödda.
Hon tror att branschen är redo att investera vilket kan skapa ännu fler jobb.
Sverige står inför en arbetskraftskonkurrens, liksom övriga Europa. Som det ser ut nu så klarar vi inte av arbetskraftsförsörjningen framöver. Vårt hopp står till invandringen. Om vi lyckas att integrera invandrarna så kan vi lyckas, säger Maud och ler.
Liksom de andra talarna pratade Maud också om vikten av kompetens i branschen och att företagsledarna måste kommunicera med skolorna om vilka kompetensbehov som föreligger.
Ökad forskning är också något som behövs inom branschen. Maud jämför bilindustrin som får 450 miljoner kronor att använda till forskning medan besöksnäringen får 7 miljoner kronor. I höst kommer en ny forskningsproposition där det är viktigt att få med besöksnäringen på tåget!
Ett problem som Maud pratade om var att det är för krånglig och dyr administration för företagarna. Ofta behövs många tillstånd och detta stjäl både tid och pengar från den dagliga verksamheten. Här måste fler våga ställa sig upp och delta i debatten så att det sker förändringar. Visst, Visita är ute och pratar om dessa frågor men det vore också bra om fler företagare vågar göra det.
Maud tog posten som ordförande i Visita för att hon vill bidra till att ”människor skall uppleva att vi kan erbjuda de bästa och prisvärda upplevelser i Sverige”. Hon saknar inte politiken utan är en människa som lever här och nu genom att fortsätta verka för samhällsförändringar. Jag är en samhällsentreprenör, avslutar Maud och ler.
Thommy Backner, från Scandinavian Mountains talade om utmaningar i destinationer. Vad kan vi skapa för upplevelser för turisterna?
Thommy har bland annat varit hotelldirektör på Högfjällshotellet i många år.
Han talade om hur trenden att åka skidor inte bara innebär att man måste tillhandahålla bra skidbackar utan kraven på fler aktiviteter utanför skidbacken också har ökat. Det behövs fler hotell men det är viktigt att den enskilde entreprenören inte lämnas själv utan att andra aktörer på orten också engagerar sig.
Man kan tro att till exempel Åre konkurrerar om turisterna med andra skidorter men så är det inte. Det gäller att skapa reseanledningar för konkurrenterna har visat sig vara storstäder som till exempel Paris, Bangkok och London. Det är inte samma turister som åker till Sälen som till Åre.
Marknadsföring och paketering är a och o om man vill synas i konkurrensen. Att kunna erbjuda reseanledningar året runt är en annan. Det är också viktigt att kunna sätta upp mål för sin verksamhet och att följa upp de.
Thommy berättar vidare om Sälens flygplats som alla till en början var kritisk till om man skulle bygga. Nu har projektet pågått i fem år. Miljöprövningen har gått igenom och om ingen överklagar den igen så startar bygget den 1 maj 2016. Trysil och Sälen har 110.000 bäddar så det finns behov av en flygplats.
Finansieringen av flygplatsen kommer bland annat från intäkterna av det shoppingcenter som skall byggas.
VD:n för Tourism in Skåne, Pia Rajgård, talade om hur antalet turister i världen kommer att öka. Många länder, däribland Indien får en ökad medelklass som har råd och som vill resa. Sen blir folk äldre och äldre och är pigga pensionärer som vill resa. Detta krävs att det skapas fler reseerbjudanden speciellt inom området hälsa och välbefinnande där efterfrågan hela tiden ökar.
Sverige kan bidra med unika reseupplevelser och erbjuder ett lätt sätt att resa. Nästan alla kan engelska och resetryggheten är hög.
En av utmaningarna för branschen är att många, speciellt bland yngre turister, ställer krav på hållbarhet. Företag som inte arbetar med hållbarhet kommer inte att kunna stå sig i konkurrensen.
Ur marknadsföringssyfte så måste företagen satsa på digitalisering. Det är viktigt att kunna erbjuda uppkoppling under resan och möjligheter att boka via webben. Att synas är a och o – de flesta söker information om resor på sökmotorerna.
Dagen avslutades med en debatt med talarna. Saker som då uppmärksammades vara att det var viktigt att branschen kan konkurrera med andra branscher om investeringar och att alla projekt måste initieras av näringen.
- Text: Maria Lindqvist
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-