-
Regeringen nysatsar på marknadsföring av hållbar naturturism
På fredagen kom regeringens exportstrategi där en av flera insatser är att öka Sveriges attraktionskraft för utländska besökare. Med anledning av det gick Visit Sweden ut med nedanstående pressrelease.
Hos utländska turister associeras Sverige starkt med natur och hållbara upplevelser. Visit Swedens arbete att få fler att välja Sverige som resmål för bland annat naturturism får nu ett tillskott på 5 miljoner kronor för 2020. Satsningen kommer från regeringen som en del av den nya Export- och investeringsstrategin.
Att Sverige har en vacker och tillgänglig natur och stora möjligheter till fantastiska naturupplevelser för besökare blir allt mer känt. Det blir exempelvis tydligt genom antalet sökningar på nätet: googlingar om Sverige i kombination med natur och turism ökade med 28 procent mellan 2017 och 2018.
Mellan 2016 och 2019 fick Visit Sweden extra medel från staten till marknadsföring av naturupplevelser i Sverige för turister i utlandet. I samband med att regeringen idag presenterade en ny utvecklad export- och investeringsstrategi ger man Visit Sweden 5 miljoner kronor under 2020 för ”marknadsföring av Sverige som en attraktiv besöksdestination, inom bland annat naturturism”.
– Hållbara naturupplevelser är efterfrågat internationellt och Sverige har otroligt mycket att erbjuda. Nu kan vi tillsammans med besöksnäringen fortsätta det långsiktiga arbetet att göra hållbar naturturism i Sverige ännu mer känd, säger Jenny Jonevret, programansvarig för natur på Visit Sweden.
Visit Sweden ska fortsätta marknadsföringen av Sverige som hållbar destination för att skapa fler affärsmöjligheter för företag inom naturturism. Det täta samarbetet mellan nationella, regionala och lokala organisationer och företag ska fortsätta, och man vill också utveckla arbetet att samla besöksnäringen kring naturturism och sprida kunskap om naturintresserade turister. En viktig uppgift är att stötta företagen så att få fler bokningsbara naturupplevelser och naturnära boenden kan synas på internationella boknings- och planeringssajter och hos researrangörer.
Enligt Visit Swedens målgruppsanalyser förknippar nio av tio turister destinationen Sverige med natur. I de fyra länder som Visit Sweden har fokuserat extra på i tidigare års natursatsning, finns minst 10 miljoner utländska resenärer som är nyfikna på Sverige och svenska naturupplevelser*.
– Den svenska naturen upplevs som vacker, varierande och tillgänglig och är en av resmålet Sveriges starkaste fördelar. Det finns ett stort intresse för naturupplevelser här som Visit Sweden och övriga besöksnäringen kan hämta hem. Vi vill att fler hållbara turistupplevelser över hela landet ska finnas att boka för Sverigeintresserade utländska turister, fortsätter Jenny Jonevret.
I den nya satsningen vill Visit Sweden lägga större kraft på att bidra till regeringens ambition för FNs globala hållbarhetsmål. Genom att skapa nya former av samarbeten och en kontinuerlig dialog mellan näringslivet och offentliga organisationer ska man uppmuntra hållbar utveckling i Sverige.
Regeringens tidigare satsning, ”Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden”, på 10 miljoner kronor per år mellan 2016 och 2019 har gett flera positiva effekter. 13 regionala turistorganisationer, föreningen Naturturismföretagen, myndigheter och flera naturturismentreprenörer har tillsammans med Visit Sweden deltagit i olika utvecklingsprojekt och evenemang för naturupplevelser i Sverige. Visit Sweden har tillsammans med besöksnäringen gjort kampanjerna Sweden on Airbnb, The 72 Hour Cabin och nu i år The Edible Country, som alla fått ett stort internationellt genomslag.
Tillsammans med Tillväxtverket, destinationer, regionala turistorganisationer och entreprenörer inom naturturism har Visit Sweden också gjort Sverige mer intressant hos utländska naturresearrangörer och medier och satte tidigt målet att få arrangera världskongressen för naturturism, Adventure Travel World Summit. I september stod Sverige värd för kongressen med 750 mycket nöjda deltagare från hela världen.
————————————-
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt:
Utländska besökare bjuds in till gör-det-själv-måltid i svenska naturen
Sverigekampanjen The Edible Country trea i Epica Awards
Visit Sweden förändrar sina marknadsprioriteringar
- Text: Visit Sweden/Jakob Norrby
- Foto: Apelöga
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny festzon i Kungsträdgården som bjuder på gratis aktiviteter för barn och vuxna.
-
Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli
Den 14–18 juli hålls Kalmar International Sandsculpture Festival. Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att delta.
-
Junibacken satsar på en vuxenpublik i sommar
I samarbete med Live Nation arrangeras två exklusiva konsertkvällar i augusti på Junibacken med Sabina Ddumba och Jung.
-
Ketty Engrund är ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring
Lokal styrka och samverkan är nyckeln till Lofsdalens långsiktiga framgång enligt Ketty Engrund, ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild. Det var en stark påskhelg för hotellen.
-
Snälltåget – stort intresse att ta tåget till Jämtland i sommar
Intresset för att resa med Snälltåget till Jämtland i sommar är stort. Jämfört med 2024 har antalet bokningar ökat med över sextio procent.
-
Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance
Den 7 maj lanserades Global Sustainability Ski Alliance. SkiStar och sju andra skidaktörer från Europa och Nya Zeeland är medlemmar.
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspir...
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
I en bransch som traditionellt präglas av fragmenterade system och avdelningssilos framstår Moder som en banbryta...
-
-
Gästbloggare
-