onsdag 2 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
    • SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Visit Sweden - Naturturism Foto: Apelöga
    2019-12-14 14:12

    Regeringen nysatsar på marknadsföring av hållbar naturturism

    På fredagen kom regeringens exportstrategi där en av flera insatser är att öka Sveriges attraktionskraft för utländska besökare. Med anledning av det gick Visit Sweden ut med nedanstående pressrelease.

    Hos utländska turister associeras Sverige starkt med natur och hållbara upplevelser. Visit Swedens arbete att få fler att välja Sverige som resmål för bland annat naturturism får nu ett tillskott på 5 miljoner kronor för 2020. Satsningen kommer från regeringen som en del av den nya Export- och investeringsstrategin.

    Att Sverige har en vacker och tillgänglig natur och stora möjligheter till fantastiska naturupplevelser för besökare blir allt mer känt. Det blir exempelvis tydligt genom antalet sökningar på nätet: googlingar om Sverige i kombination med natur och turism ökade med 28 procent mellan 2017 och 2018.

    Mellan 2016 och 2019 fick Visit Sweden extra medel från staten till marknadsföring av naturupplevelser i Sverige för turister i utlandet. I samband med att regeringen idag presenterade en ny utvecklad export- och investeringsstrategi ger man Visit Sweden 5 miljoner kronor under 2020 för ”marknadsföring av Sverige som en attraktiv besöksdestination, inom bland annat naturturism”.

    – Hållbara naturupplevelser är efterfrågat internationellt och Sverige har otroligt mycket att erbjuda. Nu kan vi tillsammans med besöksnäringen fortsätta det långsiktiga arbetet att göra hållbar naturturism i Sverige ännu mer känd, säger Jenny Jonevret, programansvarig för natur på Visit Sweden.

    Visit Sweden ska fortsätta marknadsföringen av Sverige som hållbar destination för att skapa fler affärsmöjligheter för företag inom naturturism. Det täta samarbetet mellan nationella, regionala och lokala organisationer och företag ska fortsätta, och man vill också utveckla arbetet att samla besöksnäringen kring naturturism och sprida kunskap om naturintresserade turister. En viktig uppgift är att stötta företagen så att få fler bokningsbara naturupplevelser och naturnära boenden kan synas på internationella boknings- och planeringssajter och hos researrangörer.

    Enligt Visit Swedens målgruppsanalyser förknippar nio av tio turister destinationen Sverige med natur. I de fyra länder som Visit Sweden har fokuserat extra på i tidigare års natursatsning, finns minst 10 miljoner utländska resenärer som är nyfikna på Sverige och svenska naturupplevelser*.

    – Den svenska naturen upplevs som vacker, varierande och tillgänglig och är en av resmålet Sveriges starkaste fördelar. Det finns ett stort intresse för naturupplevelser här som Visit Sweden och övriga besöksnäringen kan hämta hem. Vi vill att fler hållbara turistupplevelser över hela landet ska finnas att boka för Sverigeintresserade utländska turister, fortsätter Jenny Jonevret.

    I den nya satsningen vill Visit Sweden lägga större kraft på att bidra till regeringens ambition för FNs globala hållbarhetsmål. Genom att skapa nya former av samarbeten och en kontinuerlig dialog mellan näringslivet och offentliga organisationer ska man uppmuntra hållbar utveckling i Sverige.

    Regeringens tidigare satsning, ”Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden”, på 10 miljoner kronor per år mellan 2016 och 2019 har gett flera positiva effekter. 13 regionala turistorganisationer, föreningen Naturturismföretagen, myndigheter och flera naturturismentreprenörer har tillsammans med Visit Sweden deltagit i olika utvecklingsprojekt och evenemang för naturupplevelser i Sverige. Visit Sweden har tillsammans med besöksnäringen gjort kampanjerna Sweden on Airbnb, The 72 Hour Cabin och nu i år The Edible Country, som alla fått ett stort internationellt genomslag.

    Tillsammans med Tillväxtverket, destinationer, regionala turistorganisationer och entreprenörer inom naturturism har Visit Sweden också gjort Sverige mer intressant hos utländska naturresearrangörer och medier och satte tidigt målet att få arrangera världskongressen för naturturism, Adventure Travel World Summit. I september stod Sverige värd för kongressen med 750 mycket nöjda deltagare från hela världen.

    Regeringens Exportstrategi

    ————————————-

    Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt:

    Utländska besökare bjuds in till gör-det-själv-måltid i svenska naturen

    Sverigekampanjen The Edible Country trea i Epica Awards

    Visit Sweden förändrar sina marknadsprioriteringar

    • Text: Visit Sweden/Jakob Norrby
    • Foto: Apelöga
    Tweet
  • 2025-07-01 23:54

    Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre

    Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu

  • Motala Besöksnäring
    2025-06-30 06:11

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter

  • Almedalsveckan 2025
    2025-06-30 04:51

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna

  • Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
    2025-06-29 21:59

    SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

    Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.

  • När vi spanar ut över fjället förstår vi värdet av att kunna vistas i naturen. Vandringsled i Jämtland Härjedalen.
    2025-06-28 23:48

    Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen

    Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.

  • Svenska Möten fortsätter sitt långsiktiga arbete inom hållbarhet och inkludering genom att tillgänglighetsanpassa sin hemsida.
    2025-06-28 23:42

    Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats

    Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.

  • Visby Airport landningsbana. En av Swedavia flygplatser.
    2025-06-28 23:37

    Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen

    Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.

  • Läjet Camping & Resort i Halland på Västkusten.
    2025-06-28 23:28

    Västkusten fortsatt i topp som campingdestination

    Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.

  • Oavsett om du driver en global portfölj eller en regional kedja är behovet av att arbeta smartare och mer hållbart lika stort. BirchStreet Systems kan hjälpa till med det.
    2025-06-27 00:09

    Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna

    I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.

  • På Kalmar Slott nya guidade tur Tinnar och torn kan även de fyrbenta vännerna följa med!
    2025-06-27 00:03

    Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott

    För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-23 05:39

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...

    • 2025-06-24 22:33

      Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360

      Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...

    • 2025-06-24 22:27

      Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj

      Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...

    • 2025-06-26 23:59

      SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang

      I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet