-
Regeringen nysatsar på marknadsföring av hållbar naturturism
På fredagen kom regeringens exportstrategi där en av flera insatser är att öka Sveriges attraktionskraft för utländska besökare. Med anledning av det gick Visit Sweden ut med nedanstående pressrelease.
Hos utländska turister associeras Sverige starkt med natur och hållbara upplevelser. Visit Swedens arbete att få fler att välja Sverige som resmål för bland annat naturturism får nu ett tillskott på 5 miljoner kronor för 2020. Satsningen kommer från regeringen som en del av den nya Export- och investeringsstrategin.
Att Sverige har en vacker och tillgänglig natur och stora möjligheter till fantastiska naturupplevelser för besökare blir allt mer känt. Det blir exempelvis tydligt genom antalet sökningar på nätet: googlingar om Sverige i kombination med natur och turism ökade med 28 procent mellan 2017 och 2018.
Mellan 2016 och 2019 fick Visit Sweden extra medel från staten till marknadsföring av naturupplevelser i Sverige för turister i utlandet. I samband med att regeringen idag presenterade en ny utvecklad export- och investeringsstrategi ger man Visit Sweden 5 miljoner kronor under 2020 för ”marknadsföring av Sverige som en attraktiv besöksdestination, inom bland annat naturturism”.
– Hållbara naturupplevelser är efterfrågat internationellt och Sverige har otroligt mycket att erbjuda. Nu kan vi tillsammans med besöksnäringen fortsätta det långsiktiga arbetet att göra hållbar naturturism i Sverige ännu mer känd, säger Jenny Jonevret, programansvarig för natur på Visit Sweden.
Visit Sweden ska fortsätta marknadsföringen av Sverige som hållbar destination för att skapa fler affärsmöjligheter för företag inom naturturism. Det täta samarbetet mellan nationella, regionala och lokala organisationer och företag ska fortsätta, och man vill också utveckla arbetet att samla besöksnäringen kring naturturism och sprida kunskap om naturintresserade turister. En viktig uppgift är att stötta företagen så att få fler bokningsbara naturupplevelser och naturnära boenden kan synas på internationella boknings- och planeringssajter och hos researrangörer.
Enligt Visit Swedens målgruppsanalyser förknippar nio av tio turister destinationen Sverige med natur. I de fyra länder som Visit Sweden har fokuserat extra på i tidigare års natursatsning, finns minst 10 miljoner utländska resenärer som är nyfikna på Sverige och svenska naturupplevelser*.
– Den svenska naturen upplevs som vacker, varierande och tillgänglig och är en av resmålet Sveriges starkaste fördelar. Det finns ett stort intresse för naturupplevelser här som Visit Sweden och övriga besöksnäringen kan hämta hem. Vi vill att fler hållbara turistupplevelser över hela landet ska finnas att boka för Sverigeintresserade utländska turister, fortsätter Jenny Jonevret.
I den nya satsningen vill Visit Sweden lägga större kraft på att bidra till regeringens ambition för FNs globala hållbarhetsmål. Genom att skapa nya former av samarbeten och en kontinuerlig dialog mellan näringslivet och offentliga organisationer ska man uppmuntra hållbar utveckling i Sverige.
Regeringens tidigare satsning, ”Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden”, på 10 miljoner kronor per år mellan 2016 och 2019 har gett flera positiva effekter. 13 regionala turistorganisationer, föreningen Naturturismföretagen, myndigheter och flera naturturismentreprenörer har tillsammans med Visit Sweden deltagit i olika utvecklingsprojekt och evenemang för naturupplevelser i Sverige. Visit Sweden har tillsammans med besöksnäringen gjort kampanjerna Sweden on Airbnb, The 72 Hour Cabin och nu i år The Edible Country, som alla fått ett stort internationellt genomslag.
Tillsammans med Tillväxtverket, destinationer, regionala turistorganisationer och entreprenörer inom naturturism har Visit Sweden också gjort Sverige mer intressant hos utländska naturresearrangörer och medier och satte tidigt målet att få arrangera världskongressen för naturturism, Adventure Travel World Summit. I september stod Sverige värd för kongressen med 750 mycket nöjda deltagare från hela världen.
————————————-
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt:
Utländska besökare bjuds in till gör-det-själv-måltid i svenska naturen
Sverigekampanjen The Edible Country trea i Epica Awards
Visit Sweden förändrar sina marknadsprioriteringar
- Text: Visit Sweden/Jakob Norrby
- Foto: Apelöga
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
-
Gästbloggare
-